ویرگول
ورودثبت نام
مهسا راد
مهسا راد
خواندن ۷ دقیقه·۲ سال پیش

چگونه در زوایای تاریک زندگی، آرامش رو پیدا کنیم؟

چگونه در زوایای تاریک زندگی، آرامش رو پیدا کنیم؟
چگونه در زوایای تاریک زندگی، آرامش رو پیدا کنیم؟
«ذهن می‌تواند به هزاران جهت حرکت کند؛ بااین‌وجود من میتونم تو این مسیر زیبا با آرامش قدم بردارم، هرچند که با هر قدم باد تندی می‌وزد؛ اما یک گل هم شکوفا می‌شود.»

وقتی خورشید می‌درخشد و زندگی در مسیری که شما می‌خواهید پیش می‌رود، حفظ احساس آرامش و مثبت‌بودن خیلی ساده است؛ اما زمان‌هایی که تنها هستید، می‌ترسید، مریض شدید یا آن‌قدر خسته‌اید که برای انجام یک کار ساده مثل بلندشدن از رختخواب مشکل دارید، موضوع فرق می‌کند.

به‌عنوان یک بازمانده از سه بار سرطان، چیزهایی درباره گذراندن دوران سخت یاد گرفتم. من می‌دانم که احساس خستگی و ناامیدی چطور می‌تواند آدم را از پا دربیاورد، بااین‌وجود یاد گرفتم که در سخت‌ترین شرایط آرامشم رو حفظ کنم و امید داشته باشم. وقتی من تونستم مطمئن باشید که شما هم می‌توانید این کار رو انجام بدهید.

می‌خواهم شش راهکاری که به من کمک‌کردن تا از پس روزهای سخت بربیایم رو با شما به اشتراک بزارم، امیدوارم این راهکارها همان احساس امنیت و آرامشی که برای من داشتند را برای شما هم به همراه بیاورند.

راهکار اول: وانمود نکنید که همه چیز خوب است.

اگر اوضاع خوب پیش نمی‌رود، آن را قبول کنید.

از قضاوت‌کردن خودتان برای ازدست‌دادن آرامش روحی یا داشتن اضطراب، خستگی یا احساس بدبختی دست بردارید. به‌جای اینکه سر خودتان داد بزنید که چرا در زمان بروز مشکلات آرام نیستید و احساس بدبختی می‌کنید، با همان درک و احترامی که برای حمایت از دوستان و خانواده با آن‌ها قایل می‌شوید و با آنها صحبت می‌کنید با خودتان هم با آرامش و محبت حرف بزنید.

به خودتان بگید: «کاملاً حق داری که به‌خاطر مسائل پیش اومده این احساسات ناخوشایندی رو تجربه کنی؛ اما یادت باشد که تمام این شرایط و احساسات مثل جزرومد ناپایدارند؛ می‌آیند و می‌روند. درسته که امروز همه چیز خیلی سخت شده، اما تو هم به همین اندازه سخت و محکمی. قبلاً هم اوقات سختی را پشت سر گذاشتی، از این هم عبور می‌کنی و فردا روز بهتری برای خودت می‌سازی.»

راهکار دوم: زندگی یک‌ساعته را به خودتان هدیه بدهید!

زمانی که برای سرطان سینه شیمی‌درمانی می‌کردم، می‌ترسیدم که طاقت ۶ ماه طول درمان را نداشته باشم و بعد به این ایده رسیدم که ساعت‌به‌ساعت زندگی کنم؛ این‌همه چیز را برای من تغییر داد.

تنها کاری که برای استفاده از هر ساعت زندگی‌تان باید انجام بدهید این هست که تا یک ساعت روی انجام بهترین کاری که می‌توانید تمرکز کنید. همین!

اجازه بدید برایتان این موضوع را باز کنم تصور کنید ساعت ۱ ظهر هست، تمام کاری که باید انجام بدید این هست که تا ساعت ۲ روی انجام بهترین چیزی که می‌توانید، تمرکز کنید. لازم نیست نگران شام فردا شب باشید یا در مورد قراری که سه‌شنبه هفته آینده دارید یا عوض‌کردن ماشین قدیمی‌تان فکر کنید.

ساده به نظر می‌رسد، اما این شیوه زندگی من در روزهای خیلی سخت بود. دست‌به‌کار شوید و این روش رو امتحان کنید تا ببینید چطوری همین تغییر به‌تنهایی می‌تواند عبور از روزهای سخت را برایتان آسان‌تر کند.

راهکار سوم: روی دوست‌داشتن خودتان تمرکز کنید.

در زمان‌هایی که با جسم و روحتان خشمگینانه رفتار می‌کنید، با مراقبت از خود دوست‌داشتنی‌تان تندخویی نسبت به خودتان را جبران کنید.

به بدنتان گوش دهید و آنچه که برای سالم ماندن نیاز دارد را به او بدهید:

  • مطمئن شوید که به‌اندازه کافی استراحت می‌کنید، سعی کنید زودتر به رختخواب برید و گاهی هم در طول روز چرت بزنید.
  • حداقل یک بعدازظهر در هفته را استراحت کنید و کاری را انجام بدید که قلب شما را آرام می‌کند. در جنگل پیاده‌روی کنید، به ساحل بروید یا یک کتاب خوب بخوانید.
  • تا جایی که می‌توانید خوب و سالم غذا بخورید، بااین‌وجود اگر به‌اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کنید و یک شیرینی خامه‌ای خارج از رژیم غذایی‌تان خوردید، خودتان را سرزنش نکنید.
  • فعالیت کنید، حتی شده فقط ده دقیقه پیاده‌روی یا حرکات کششی ملایم انجام بدهید، به هر روشی که صلاح می‌دانید و دوست دارید فعالیت کنید. فعالیت و ورزش به بدن حس خوبی می‌دهند، خلق‌وخو رو بهتر و از سلامتی هم مراقبت می‌کنند.
  • قربون صدقه خودتان برید؛ همان‌طور که بی‌رحمانه عیوبتان رو به رخ می‌کشید با کلمات و اعمال محبت‌آمیز، دیدن زیبایی‌هایتان و مهربانی به خود در طول روز از سلامت روحی‌تان مراقبت کنید.
  • تمام روز به خودتان یادآوری کنید که چند دلیل و راه برای دوست‌داشتن خود دارید.

راه موردعلاقه من برای مراقبت از خود در شرایط سخت این هست که یک دوش آب گرم بگیرم. من دوست دارم برای پرورش جسم و روحم تنهایی وقت بگذرانم، عاشق آرامش هستم و اجازه می‌دهم آب اضطراب‌ها و نگرانی‌هایم را با خودش ببرد. برای من، حمام‌کردن بهترین کاری هست که در آخر یک روز سخت برای برگرداندن آرامش به خودم می‌توانم انجام بدم.

راهکار چهارم: مشغول شوید.

با یک جا نشستن و نگران بودن که کاری درست نمی‌شود؛ شاید باید یک کاری انجام بدید.

حتی اگر انرژی زیادی ندارید، باز هم می‌توانید یک کار کوچک برای بهبود زندگی خود انجام بدید، کشو یا کمدتان را تمیز کنید، شعر و آواز بخوانید، دنبال یادگرفتن یک چیز جدید بروید، ببافید، برقصید، باغبانی کنید، بنویسید، تحقیق کنید یا هر کار دیگری که حالتان رو بهتر می‌کند را امتحان کنید.

من دوست دارم پیاده‌روی کنم یا برای پختن یک غذای چینی دست‌به‌کار بشوم، مهم نیست که شما چه‌کار می‌کنید، چیزی که مهمه این است که یک اقدام کوچک انجام دهید تا شما را در مسیر احساس بهتر برگرداند.

راهکار پنجم: سپاسگزار باشید.

هر روز زمانی را به تمرکز روی تمام چیزهای شگفت‌انگیزی که در حال حاضر در زندگی‌تان دارید اختصاص دهید.

حتی باوجوداینکه ممکنه احساس کنید چیزی برای شکرگزاری ندارید، به شما قول می‌دهم که توسط معجزات فراوانی احاطه شده‌اید. باید دنبال تجملات کوچک در روز خود باشید، لحظات شادی غیرمنتظره، رنگ، صدا و زیبایی دنیای اطرافتان حتی آسمان و باران، آنها را ببینید و برای وجود داشتنشان شکرگزاری کنید.

همان‌طور که روزتان را پشت سر می‌گذارید، دنبال چیزهایی باشید که حس خوبی دارند. از چیزهایی مثل حس گرمای تابستان روی پوست، زیر پتو رفتن توی سرما، همخوانی با آهنگ موردعلاقه‌تان، مشاهده شکوه طلوع خورشید در اولین لحظات روز، بغل‌کردن عزیزانتان یا گاززدن یک سیب ترد لذت ببرید.

چند تا از این معجزات ریز و دوست‌داشتنی در اطرافتان وجود دارد؟ دنبال آن‌ها بگردید و پیداکردن آن‌ها رو به یک بازی برای خودتان تبدیل کنید. با اطرافیان خود بازی کنید و ببینید که چطور این فعالیت ساده نگاهتان به زندگی رو تغییر و در نتیجه زندگی‌تان را تغییر می‌دهد.

اگر هنوز برای به‌دست‌آوردن چیزهای خوب در زندگی مشکل دارید، تلاش کنید تا این عبارات را کامل کنید.

  • من از نگاه‌کردن به ... لذت می‌برم.
  • من از گوش‌دادن به ... لذت می‌برم.
  • من از بودن با ... لذت می‌برم.
  • خیلی خوشحالم که ... .
  • عاشق اینم که ... .
  • مشتاقانه منتظرم تا ... .
  • واقعاً بابت داشتن ... خوشحال و سپاس گذارم.

راهکار آخر: نفس بکشید!

زمانی که خیلی مضطرب و افسرده هستید و هیچ راهی جلوی خودتان نمی‌بینید، برای اینکه به‌سرعت احساس بهتری پیدا کنید می‌توانید به بالا نگاه کنید و نفس بکشید.

خیلی ساده، سرتان رو بلند کنید و به سقف، آسمان یا هر چیزی که بالای سرتان هست نگاه کنید، چند لحظه وقت بگذارید تا ارتباطتان با کیهان رو حس کنید، بعد با یک نفس عمیق هوا رو به شکم خود بکشانید. همان‌طور که دارید نفس عمیق می‌کشید، احساس می‌کنید که آرامش در شانه‌های شما شروع و به سمت پایین ستون فقرات حرکت می‌کند. نرم‌شدن عضلاتتان رو احساس می‌کنید انگار که آسودگی جز به جز بدنتان را پر کرده است.

حالا با دم بعدی، این عبارت را هم تکرار کنید: «من بدنم را با آرامش و روشنایی سرشار می‌کنم»، در حین بازدم که احساس نرمی در عضلاتتان دارید با خودتان تکرار می‌کنید: «من سنگینی ترس و نگرانی رو رها می‌کنم.»

آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا کاملاً ریلکس شوید. می‌توانید در طول روز هر چند بار که بخواهید از این تکنیک برای آرام‌کردن خودتان استفاده کنید.

اگه دنبال راه های بیشتری برای آرام کردن خودتان هستید؛ چگونه به آرامش روحی برسیم؟

ازآنجایی‌که زندگی سرشار از سختی‌هایی هست که ممکنه نتوانیم در برابر همه آن‌ها مقاومت کنیم، پذیرفتن سختی‌ها، قدردانی بابت داشته و حفظ امید و انگیزه برای رسیدن به روزهای خوب شاید تنها سلاح‌های ما برای مقابله و مقاومت در سختی‌ها و گرفتاری‌ها باشد.

از خودتان مراقبت کنید و با وجود خستگی طاقت‌فرسایی که ممکنه وجودتان رو احاطه کند، برای داشتن حال خوب بجنگید؛ یادتان باشد که همه چیز در زندگی شما بستگی به عمیق‌ترین احساستان دارد پس مراقبش باشید.

این متن ترجمه شده است و در واقع نوشته خانم «وندی لیدز» می‌باشد.
آرامشزندگیتلخیحفظ آرامش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید