ویرگول
ورودثبت نام
فاطمه عاقلی
فاطمه عاقلی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

رسپی اول_ شیرینی شکری یا شطرنجی

روز چهارشنبه وقتی از سرکار اومدم خونه مصمم بودم که استارت اولین رسپی رو بزنم. باید اعتراف کنم که رفتم
سراغ دستورهایی که تهیه اون‌ها برام ساده‌تر بود. شیرینی شطرنجی رو بارها درست کردم و جز یکبار که یادم رفت به موقع از فر بیرون بیارمش هرگز خرابش نکرده بودم؛ پس چه انتخابی بهتر از این؟ تازه این شیرینی یک شیرینی خاطره‌انگیز هم بود. من و خواهرم یکسال عید تصمیم گرفتیم این شیرینی رو برای عید درست کنیم و اندازه دوتا قابلمه خمیر درست کردیم... چون کلا این شیرینی، باید با قالب‌هایی کوچک قالب بخوره تا صبح درگیرمون کرد ولی بوی خمیرش و عطرش وقتی تازه از فر در اومده برای من معنای عید رو داره. از اون عیدهای شاد و رنگی که توش همه‌چیز رنگ و بوی خاصی داره...
نکته اصلی تهیه این شیرینی ورز دادن خوب موادش هستش تا خمیر یکپارچه‌ای تشکیل بدن.جوری که اگه یک گلوله از خمیر توی دستتون درست کنید و بهش فشار بیارین تا صاف شه از اطراف ترک نخوره. من طبق معمول بیشتر از قالب زدن این خمیر دوست داشتم تا ازش چند نوار ببرم و یک طرح شطرنجی بسازم. خیلی زود، توی کمتر از یک ساعت، تقریبا کل کارهای این رسپی انجام شد و سینی رو گذاشتم توی فر. البته مشکل اصلی همینجا بود! فر خونه ما توی بالکن خونس. گذاشتیمش اونجا تا اگه غذای سرخ کردنی داشتیم وقتی مهمون میاد و موارد مشابه بتونیم آشپزخونه رو تمیز نگه داریم و برای کارای کم دردسر تر از گاز توی آشپزخونه استفاده کنیم. وقتی قراره کیک یا شیرینی درست کنیم البته این مسئله دردسر سازه، چون حتی اگه یکم هوا بادی باشه، شعله نامتعادل خواهد بود و عموما باعث میشه یه ور نیم‌پز بمونه و طرف دیگه بسوزه. با تلاش فراوان همه شیرینی‌ها رو وسط سینی چیدم و رفتم سراغ فر. هوا اون قدر ها هم بادی نبود ولی من چون استرس داشتم یکم زود سینی رو از فر در آوردم و همین باعث شد برای اولین بار یه سری از شیرینی‌هام نیم پز باشن و بچسبن به سینی. خلاصه این درسی شد که بدونم کامفرت زون لزوما جای امنی برای مانور دادن نیست :)

با این وجود کل پروسه به شدت آرامش بخش بود. مثل مراقبه یا چیزی شبیه به این. به طور کلی کار با خمیر شیرینی و نون به شدت آرامش‌بخشه (البته بیشتر خمیر نون)

من دستور تهیه این شیرینی رو ننوشتم چون تصورم اینه که بیشتر تجربه از آشپزی اینجا مهمه نه خود آشپزی؛ البته یه روز که تعداد زیادتری شدیم که این چالش رو ادامه می‌دیم و می‌خوایم تجربه قشنگی برای خود و اطرافیانمون بسازیم و از آشپزی لذت ببریم اگه ترجیح به این بود که رسپی رو هم بذارم حتما این کار رو می‌کنم.

فعلا روز اول با موفقیت رفت و جلو و تلفاتش دو سه تا شیرینی نیم‌پز بود!




آشپزیچالشروز اولسبک زندگیلایف استایل
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید