ویرگول
ورودثبت نام
پورمحمد
پورمحمد
خواندن ۴ دقیقه·۴ سال پیش

?اسمارتیز طبیعت?

میوه درخت بنه (به زبان کوردی ونوشک)
میوه درخت بنه (به زبان کوردی ونوشک)

?برای زمین می‌نویسم در ایران زمین مان?

با خوشحالی دستهامو به طرفین باز کردم و نفس عمیقی کشیدم بوی درختان بلوط و گیاهان کوهی ادمو سرمست میکرد از دیدن انهمه زیبایی و عظمت خداوند زبانم بند امده بود به نظر من جنگلهای ایلام تداعی کننده ی بهشت زمینی هستند. با هیجان رو به همسرم کردم و گفتم پس کو درختی که قولش را دادی نشانم دهی؟روح الله لبخندی زدو گفت بیا بریم بالاتر نشونت بدم کمی که راه رفتیم بوی اشنایی همه جارو پر کرد نفس عمیقی کشیدمو گفتم چه بوی سقزی(ادامس محلی)میاد ازاینجا روح الله باخنده گفت لابد کارخانه اش اینجاست دستمو کشید برد سمت درخت تنومندی که خوشه های سبز رنگ زیادی ازش آویزان بود همین که نزدیکش شدیم بوی سقز شدت گرفت به شوخی گفتم نکنه کارخونه اش اینه ؟ همسرم بشکنی زد و گفت افرین خود خودشه این درخت بنه یا همان پسته کوهی هست که ما کوردها بهش میگیم ونوشک بیا این شیره هایی که از تنه ی درخت میاد بیرون رو نگاه کن اینها صمغ همون سقزی هست که تو عاشقشی ...دور درخت چرخیدم و بلورهای سبز روشن را روی تنه ی درخت که چون شبنم های زیبای صبحگاهی بر برگ درختان میدرخشید تماشا کردم دست بردم ویک بلور درشت که مثل ژله نرم و چسبناک بود رو برداشتم و به توصیه همسرم گذاشتم روی زبانمو قورت دادم بو و طعم بینظیرش منو به دوران بچگیم برد آن زمان‌ها مادرم همیشه از بازار تبریز میخرید ومن دوروزه همه رو تند تند میجویدم و تمامش میکردم الان باورم نمیشد که روبروی درختش ایستادم و سقز خام را از روی تنه اش برمیدارم واقعا برایم مثل رویا بود.

شیره درخت بنه یا پسته کوهی (سقزمحلی)
شیره درخت بنه یا پسته کوهی (سقزمحلی)

درحالی که داشتم درخت را وارسی میکردم پرسیدم روح الله این شیره ها چه خاصیتی دارد؟همسرم در حالی که با عشق به تنه اش دست میکشید گفت از سقز برای درمان زخم و ضد عفونی کردن،درمان درد و زخم معده،و هضم غذا و درمان افت های دهانی و خوشبو کردن ان و خیلی بیماریهای دیگه استفاده میشه از میوه اش هم که موجب درمان اسهال،کاهش قند و فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع کم خونی و خیلی امراض دیگه استفاده میشه و از همه مهمتر انتی باکتریال است میتوان به عنوان انتی بیوتیک برای زخم های عفونی استفاده کرد در کل میتوانم بگویم درخت بنه اعجاز طبیعت است هرچی از خاصیتش بگم بازم کم گفتم همین درخت در فصل تابستان و پاییز منبع درامد بسیاری از مردم بومی اینجاست حالا بیا از قوره اش بخور ببین چه طعم بینظیری داره دست برد و یه خوشه ازش جدا کرد و داد دستم چند دانه ازش جدا کردم و گذاشتم دهنم تا رفت زیر دندونم صدای ترق ترق ترکیدنش و بوی خوش و طعم ترش بی نظیرش منو به هیجان واداشت مثل بچه ها یکم بالا پایین پریدم و گفتم وای خدا چه خوشمزه و باحاله صدای ترق ترق ترکیدنش ... اینبار همه ی خوشه رو بالذت گذاشتم دهنم و صدای تق تقش فضا راپر کرد با افسوس گفتم خوش به حال شما ایلامی هاکاش ماهم در تبریز از این درختان و جنگلها داشتیم همسرم لبخند مهربانی زد و گفت این درختان سرمایه ملی هستند و فقط به زاگرس نشینان تعلق ندارد مال همه ی این مرز و بوم است متاسفانه برای برداشت میوه و شیره اش بعضی افراد فقط به فکرسود بیشترهستندو به درختان اسیب میزنندبا تاسف دستی به تنه زبر و چسبناکش کشیدم و گفتم کاش یکی ازاینهارو تو حیاط خانه مان داشتیم روح الله بلند خندید گفت نمیشه که میدونستی که رویش این درخت فقط به صورت وحشی ودر اب و هوای خاصی میسره ونمیتوان در گلخانه رویاند؟ان هم بیشتربه دلیل سفتی پوسته دانه بنه هست که باید به مدت چندین سال در طبیعت بماند و بر اثرسایش پوسته دانه در بین سنگها و شکننده شدن وترک خوردن انها در سرمای زمستان و یخبندان باعث شود تادر فصل بهار شروع به سبز شدن و جوانه زدن کند تازه سالیان سال وقت لازم است تا بزرگ شودو به ثمر بنشیند.اه بلندی کشیدم و گفتم برای همین میگم خوش به حالتان که حاضر و اماده در اختیارتان هست کاش می‌توانستم از تک تک افراد اینجا قول بگیرم که مواظب این نعمت زیبا و باارزش طبیعت باشند. تا عصر بین درختان گشتیم در موردش حرف زدیم ومن فهمیدم که بعد از دوماه دیگر دانه این خوشه ها سفت شده به رنگهای قرمز و نارنجی و سبز و ابی فیروزه ای در خواهد امد و این خوشه های زیبا زینت بخش بساط دستفروشان کوچه و خیابان خواهد شد.هنگام غروب درحالی که داشتیم جنگل زیبارو ترک میکردیم گفتم کاش یک بلندگو داشتم که صدایش را همه ی مردم ایران می شنیدند میرفتم پشتش و خطاب به همه میگفتم:اهای آدم هاخود خواه نباشید این درختان فقط برای نسل من و شما نیست،فرزندانمان و ایندگان سهم بزرگی ازان دارند پس با نگهداری درست و کاشتن بذر درختان جنگلی دین خود را به زمین و آیندگان ادا کنیم باشد که مادر طبیعت و زمین از ما فرزندانش راضی و خوشنود باشد و دعای خیرش را بدرقه راهمان کند.??

زیباترین خلقت خداوندی
زیباترین خلقت خداوندی



پیکِ زمینطبیعتدرختجنگلهای بلوطزاگرس
روژا هستم عاشق شعر هنر و زیبایی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید