ویرگول
ورودثبت نام
وحید
وحید
خواندن ۸ دقیقه·۴ سال پیش

اقامت در کانادا

یکی از اولین سوال‌هایی که از من در مورد شرایط اقامت در کانادا و زندگی پرسیده می‌شود این است که چرا ایران را ترک کردم و مهاجرت کردم؟ جواب من به این سوال این است، به دنبال شرایط زندگی ایده‌آل تر بوده است. اول از همه در نهایت ضمن اقامت در کانادا همیشه به فکر پیدا کردن شغلی مناسب با توجه به شرایطم بودم.

مطمئن بودم که سال 2007 یا 86 وقتی که تصمیم به خروج از شهر شیراز گرفتم، در نگاه همه ماجراجو به نظر می‌رسیدم. اما من تصمیم راسخ شدم تا امنیت بهتر را در همه چیز تجربه کنم و این یکی اصلی‌ترین اولویت‌های اقامت در کانادا برای من بود.

خیلی‌ از دوستان و آشنایان با من مخالفت کردند. چون به نظر آنها شاید مهاجرت به کانادا راهی پر پیچ و خم بوده. الان که این مسیر را طی کردم باید بگم که نظر همه آنها تا حد زیادی صحت داشته. ولی پیدا کردن راه‌ها و ترفندها چیزی است که دوست دارم با کسانی که این پست را می‌خوانند به اشتراک بگذارم.

من از سال 84 سعی کردم همه پله‌ها را کم و بیش با برنامه بچینم. اما به مشکلات مختلفی در هر قدم برخوردم که آنها را با شما به اشتراک می‌گذارم.

این سال همون زمانی بود که از دوستانم در مورد برنامه نیروی کار ماهر کانادا برای مهاجرت خبر‌های کوتاه و بلند زیادی شنیدم. فرصت برای اقامت گرفتن در کانادا حال و هوای ذهن من را کاملا متفاوت کرد.

من در شیراز پنج سال به عنوان حسابدار کار کردم و طبق لیست شغل‌های ارائه شده در آن زمان من تقریبا یه کاندیدای خوب به شمار می‌آمدم. از کلمه تقریبا استفاده می‌کنم چون جدول محاسبه امتیاز در برنامه اسکیل ورکر یا اقامت در کانادا با نیروی کار ماهر همیشه تغییر می‌کند و لیست مشاغل مورد نیاز سالانه اعلام می‌شود.


اما به صورت کلی حداقل باید طبق شرایطی که دارید حداقل 67 امتیاز کسب کنید تا وارد مراحل اولیه جریان اقامت در کانادا بشوید. دقیقا مثل من شما هم در دایره دریایی از متقاضی قرار خواهید گرفت و باید برای موفقیت و مهاجرت به کانادا رتبه بیاورید.

اول از همه هر زمان که خواستید تا کارهای خود را قطعی کنید، لیست مشاغل مورد نیاز کشور کانادا به خصوص نیروهای مورد نیاز هر ایالت را خوب زیر و رو کنید. به موازات آن در مورد شرایط کلی ایالات‌ها تا آنجا که می‌توانید اطلاعات کسب کنید.

در قدم بعدی روی جاهایی که می‌توانید امتیاز خود را افزایش دهید خوب متمرکز شوید. اگر سن بالای 30 سال را دارید و از زمانی که قضیه مهاجرتتان به یک از ایالت‌های کانادا مطمئن نیستید، اصلا روی آن متمرکز نشوید. این همه چیز را برایتان بغرنج تر و پیچیده تر می‌کند و استرس‌تان بیشتر می‌شود.

به جای آن بر روی دریافت مدارک مرتبط با تجربه کاری خود و بالا بردن مهارت زبان تا آنجا می‌توانید وقت بگذارید. این هم به شما انگیزه بیشتری می‌دهد و هم روحیه مثبت را در خود حفظ خواهید کرد.

نمره‌هایی که از بخش‌های این چنینی می‌توانید دریافت کنید اصلا کم و قابل چشم پوشی نیست. اداره مهاجرت کانادا به مهارت زبان انگلیسی و زبان رسمی دوم این کشور یعنی فرانسه حداکثر 28 امتیاز را اختصاص داده است.

برای اینکه این شانس کسب امتیاز 28 تمام را بالا ببرید، مهم این است که بر روی مهارت‌ها مختلف اشراف داشته باشید. یادگیری زبان برایتان ممکن است دلهره‌ آور باشد، اما این بخش قابل ارتقا و به نسبه ساده فرآیند اقامت در کانادا است. پس نمره آن را اصلا از دست ندهید.

همیشه تجربه کاری حداکثر 15 امتیاز داشته چه سال 86 که من شروع به جمع کردن مدارک و اقدام برای مهاجرت به کانادا کردم، چه این سال‌های اخیر. اما چیز مهمی که در تجربیات کاری ملاک کلید خواهد داشت این است که شما در چه گروه شغلی قرار گرفته اید.

نیروی کار ماهر طبق دسته بندی اداره مهاجرت کانادا در 5 دسته قرار می‌گیرند. برای مثال رستوران دارن و کسانی که مدیر اجرایی در کارهای بخش کارهای فیزیکی سخت هستند، مثل مدیر معدن‌ها در گروه صفر قرار می‌گیرند.

اما کسانی که مثل من مدرک تحصیلی دانشگاهی داشتند. برای مثال دکتر و یا مهندس هستند در گروه A هستند.

تمایز در گروه B، گروه C و گروه D کمی مشکل است و درخواست اقامت خیلی‌ها بر اساس یکی از تجربه کاری در این گروه‌ها است.

اول از همه دلیل اینکه دسته شغلی خود را دقیقا مشخص کنید و کد آن را در سیستم دسته بندی مشاغل کانادا پیدا کنید و آن را در تجربیات خود ضمیمه کنید.

این کد نیاز هر ایالت را به نیرو خاصی مشخص می‌کند. و بسته به نیاز ایالتی روند تقاضای شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. پ

من با مدرک ارشد حسابداری در گروه A با کد 1111 بودم. طبق نامه‌ای و اسناد دیگری که برای بیان از تجربیات کاریم در مدارک ارائه کردم با توجه به سابقه پنج ساله به من 13 امتیاز تعلق گرفت.

برای تحصیلات سطح مقطع ارشد حسابداری در مجموع پس از اعتبار سنجی مدارکم به من امتیاز 23 تعلق گرفت. تا اینجا من 60 امتیاز داشتم اما باید روی فاکتورهای دیگری هم برای کسب امتیاز حداقلی 68 به پرونده‌ام اضافه می‌کردم.

چیزهای دیگر که به امتیازات شما برای مهاجرت در کانادا اضافه خواهد کرد، سن و پیشنهاد کار در کانادا و همچنین سازگارپذیری‌تان است. آخری به جنبه‌های مختلفی تقسیم می‌شود و شما بر اساس دسته بندی امتیازهای مختلفی بدست خواهید آورد.

بالاترین امتیاز سنی به رنج 18 تا 35 سال تعلق می‌گیرد که 12 امتیاز است. اما اگر شما کمی دیرتر تصمیم خود را برای مهاجرت و اقامت در کانادا راسخ کرده‌اید، جای نگرانی زیادی نیست.

زمانی که من اقدام کردم 38 سالم بود و به من امتیاز 9 تعلق می‌گرفت. همیشه امتیازی را که از سن بالا کم می‌آورید در جاهای دیگر می‌توانید جبران کنید.

با این چیزهایی که گفتم امتیاز کلی من 69 امتیاز شد که توی اون سالها حداقل مطمئن شدم که مدارکم از طرف اداره مهاجرت کانادا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای اینکه امتیاز خود را افزایش دهید، یکی از راه‌های خوب پیدا کردن کار از طریق دایرکتوری نیروی کار در این کشور است. این فاز زمان گیرترین بخش خواهد بود. برای اینکه از پیدا کردن کار مناسب مطمئن تر باشید شاید بد نباشد که از چند موسسه ارائه کننده خدمات مهاجرتی به کانادا هم بهره ببرید.

یادم هست که سال 85 درست بعد از جمع و جور کردن مدارک اولیه و گذارندن دوره‌های زبان و گرفتن مدارکش، با چند موسسه در ارتباط بودم.

یکی از مشاوره‌های خوب را به صورت تلفنی و آنلاین از خانم عزیزی در هلدینگ ایران کانادا گرفتم. او اخذ اجازه کاری را به خوبی برای من باز کرد که دوست دارم آن را با شما هم به اشتراک بگذارم.

نکته مهم برای کسانی که می‌خواهند از سمت نیرو خدماتی ماهر که سه گروه بالا را شامل می‌شدند اقدام به مهاجرت کنند، این است که برای مثال نیروی خدمات کشاورزی فصلی فقط از کشورهای آمریکای جنوبی پذیرش می‌شوند. اما تحت قانون موج کشاورزی یا agriculture stream می‌توانید راهی پیدا کنید تا اقامت به کانادا را برای خود قطعی کنید.

اما باید قبل از نهایی سازی راستی ادعا شما ارزیابی شود. برای این کار به پنج مدرک نیاز خواهید داشت که مهمترین آنها اثبات تقاضای کارفرما برای این نیروی کاری، و توانایی شما به انجام شرح وظایف آن را به طور کامل هستید. از طرفی قرارداد کارفرما باید با فرم LMIA به کنسولگری فرستاده شود تا اعتبار تقاضا شما سنجیده شود.

پیدا کردن شغل بایدها و نبایدهای زیادی دارد که برای دریافت موفق اقامت کانادا همه را جز به جز اجرا کنید. برای همین منظور از هر نوع کمک و مشاوره اصلا دریغ نکنید، چون خیلی به کارتان می‌آید.

اقامت کانادافرارمهاجرت به کانادامهاجرت تحصیلی به کاناداپذیرش تحصیلی کانادا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید