ویرگول
ورودثبت نام
gholamhosseini.sadra
gholamhosseini.sadra
خواندن ۱۳ دقیقه·۴ سال پیش

عزت نفس؛ تغذیه از درون و شفابخشی روانی

می­ خواهم عاشق باشم، عاشق خود واقعی­ و حقیقی­، حقیقتی شرافت­مند، خود مقدس، خود اصیل و خود عزیز، خودی که هدیه­ ای ارزشمند از طرف حق تعالی ست و البته امانت در دستان من، خودی که خدا با کلام خویش با آن سخن گفته است، چه عظمت شگفت­ انگیزی، خودی که از روح خدا آغاز شده و جان گرفته و در کالبد من جریان یافته است. من با او پیوندی عمیق و دیرینه دارم، او در آفرینش من بسیار دقت نموده است و مرا بر تمام هستی برتری بخشیده است.

کشف خود واقعی، بزرگترین کشف تاریخ بشریت.
کشف خود واقعی، بزرگترین کشف تاریخ بشریت.


جنس من از عشق است. یک عشق ناب، ابدی و جاویدان. می­ خواهم عشق به خود را متجلی و متبلور نمایم، تجلی ذات در صفات. (هرانسانی ذاتی دارد و ذات او همیشه پنهان و مخفی است. اما آن ذات بایستی ظهوری نیز داشته باشد؛ تجلی با صفات..) در آیینه ظهور. در آیینه آفرینش و خلق و در آیینه صفات، می­ خواهم خود واقعی­ ام را زندگی کنم. من عاشق حقیقت خودم هستم، حقیقتی از جنس نور. می­ خواهم گنج درون­م را بشناسم، به آن معرفت و آگاهی داشته باشم و نمایان بکنم.

ذات ما از نور است. چه عظمت شگفت انگیزی
ذات ما از نور است. چه عظمت شگفت انگیزی


دوست دارم شکوفا بشوم. خلق و آفرینش داشته باشم و شناخته شوم. تا خلق نکنی و نیآفرینی پنهان خواهی ماند و ناشناخته. می خواهم با تجلی خود خودم را ببینم و در خود بنگرم. می­ خواهم ظهور داشته باشم و خود را در ظهور خود تماشا کنم.( خود دوست داشتن یک تجلی است).

من و تو دوست خوبم اینگونه هستیم: دریابیم خودمان را

1- من اشرف مخلوقات و خلیفه خدا بر روی زمین هستم.

2 – من مهربان هستم.

3 - من با محبت هستم.

3 – من قدرتمند هستم.

4 – من نجیب هستم.

1 - من باوقار هستم.

2 من متین هستم.

3 من مودب هستم.

4 من با حجب و حیاء هستم.

5 – من راستگو و صادق هستم.

5 – من جذاب هستم.

6 – من زیبا هستم.

7 من کامل هستم.

8 – من تصویر و شمایل کامل خداوند در روی زمین هستم.

9 - من منبع آفرینش هستم. قدرت خدا گونه برای عینیت بخشیدن به خواسته هایم را دارم. منبع بی پایان از احتمالات قابل ظهور

10 – من سالم هستم.

11 – من فاتح و پیروز هستم.

12 – من خوشبخت هستم

13 من سعادتمند هستم.

14 – من قوی و نیرومند هستم.

15 – من موفق هستم.

16 – من اشرف مخلوقات هستم.

17 – من شاهکار خلقت و آفرینش هستم.

18 – من گرانبهاترین موجود هستی هستم.

19 من شگفت انگیز هستم.

20 من منحصربفرد هستم.

21 – من عاشق هستم.

22 – من برکت داده شده هستم.

23 - من بهترین آفریده رب و پروردگار هستم.

24 - من عزیز خدا هستم.

25 - من پاک هستم.

26 - من رها هستم.

27 - من مستقل و آزاد هستم.

28 – من سخاوتمند هستم.

29 – من باهوش هستم.

30– من مصمم و جسور هستم.

31 – من هدف­مند هستم.

32 - من منظم هستم.

33 – من متمرکز هستم.

34 من متعهد هستم.

35 – من شاد و بانشاط واقعی هستم.

36– من محترم هستم.

37 - من ارزشمند هستم.

38 – من امیدوار هستم.

39 – من خوش­بین هستم.

40 - من مثبت ­اندیش هستم.

41 – من صبور و با اراده و پشتکار هستم.

42 – من باشکوه هستم.

43 من باعظمت هستم.

44– من بااعتماد به نفس هستم.

45 – من با احساس هستم.

46 – من مرتب، منضبط و با نظم هستم.

47 – من متواضع و فروتن هستم.

48 – من یادگیرنده هستم.

49 – من کنجکاو هستم.

50– من خلاق هستم.

51 - من مفید و اثرگذار هستم.

52– من عزتمند هستم.

53 - من بخشنده هستم.

54 – من خلاق هستم.

55 - من خالق زندگی­ام هستم.

56– من پادشاه/ملکه هستم.

57 - من فرمانروا هستم.

58 - من لایق زندگی فوق­العاده هستم.

59 - من با گذشته در صلح هستم.

60 – من و خانواده­ام در امنیت کامل هستیم.

61 - من مقدس هستم.

نوشته های بالا بخشی از اندیشه ها و جملاتی هستند که گاه و بی گاه به زبان می­آوریم و از آن سخن می­گویم و پس از مدتی از آن به سادگی عبور می­کنیم و در بزنگاهی دیگر (در تنهایی، ناامیدی..) دوباره از آن سخن می­گوییم.

چهار سال پیش بود که در دنیای درون خود دوباره اندیشه تولد کردم و خواستم خلق بشوم. این بار او دستان مرا محکمتر از قبل گرفت. گویا زمانش رسیده بود و وقتش بود. دستان مرا گرفت و در سرزمین وسیع و گسترده ای به نام " عزت نفس" رها کرد و اشارتی به این مضمون: که هرچه هست در این وادی است. از آن پس شدم دانشجوی رشته عزت نفس و شروع کردم به شناخت و آنگاه پرورش آن.

جاده عزت نفس پایان ندارد ولی سراسر ذوق و شوق رفتن است.
جاده عزت نفس پایان ندارد ولی سراسر ذوق و شوق رفتن است.


الان نمی دانم کجای این جاده هستم ولی نیک می دانم به مدد و مساعدت او هنوز در مسیرم..... مسیر و جاده پرورش عزت نفس.

دوست دارم و البته توفیقی از سمت خداوند متعال می دانم تا آگاهی ها، تجربیات و دانش های کسب شده را در اختیار انسان های جوینده و کنجکاو این مسیر قرار بدهم.

من بهروز غلامحسینی از پرورش و رشد عزت نفس تعبیر به بیداری ریشه کرده ام و سخت معتقدم که اگر به رشد ریشه انسانی و واقعی خود بپردازیم و مهارت های آن را به صورت اصولی و علمی فرا بگیریم و در زندگی روزمره به کار بسته و آن را تجربه بکنیم در آن صورت نتیجه آن شکوفائی گنج نهانی که خداوند در درون ما به ودیعه نهاده است و برای هرکس منحصر بفرد و ویژه می باشد خواهد شد.

رشد و پرورش عزت نفس به تحقق این حدیث قدسی در انسان نیز منتهی خواهد شد:

حدیث قدسی؛ کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف (من گنج پنهان بودم. دوست داشتم که آشکار شوم. پس خلق را آفریدم تا شناخته شوم.)

نتیجه: ما مخلوقات پروردگار نیز در درون خودمان گنج و گوهر مخفی داریم که با پرورش عزت نفسمان بایستی نمایانش بکنیم. پس کسب و پرورش عزت نفس جاده­ ای برای شکوفایی درون و گوهر مخفی ما انسان ها می باشد.

بخشی از سپاسگزاری های من: دوستان من، باورهای من در پست های قبلی در سایت ویرگول موجود است. می توانید آنها را آنجا بخوانید.

خداوندا، از اینکه هستی و توفیق می­ دهی با تو گفتگو کنم، صحبت کنم، راز و نیاز کنم........از تو سپاسگزارم و از این که توفیق سپاسگزاری و قدرشناسی به من عنایت کردی و می ­کنی و خواهی کرد از تو بی­نهایت سپاسگزارم.

- خدای من، از اینکه مرا به راه آنانی که به آنها ثروت عنایت کردی، هدایت فرمودی سپاسگزارم؛ ای منبع عشق، هدایت و راهنمایی از تو سپاسگزارم.

- پروردگار من! از این که تو خالق منی و مرا برای زندگی در این جهان انتخاب کردی از تو سپاسگزارم. توفیق مرحمت فرما تا مفید و موثر باشم.

- پروردگار من! از اینکه نعمت و هدیه گرانبهای زندگی و زیستن را به من هدیه دادی از تو سپاسگزارم.

- پروردگار من! از تو سپاسگزارم که مرا به حوزه و قلمرو معرفت و شناخت ذات حقیقی خودت و خودم راهنمایی و هدایت می­کنی. از تو سپاسگزارم....

- خدای من، کمکم کن تا در زندگی به نتایج واقعی، باثبات و قابل اندازه ­گیری برسم.

- خدای من، کمکم کن تا کنترل ذهن، رفتار، گفتار، اعمال و زندگی­ام را به دست بگیرم.

- خدای من، کمکم کن تا حقیقت­ها، واقعیت­ها، قوانین و اصولی را که در جهان حکم­فرما کردی، کشف، درک و بفهم و تا حد توان و امکان در زندگی خویش به کار ببندم.

- خدای من، دریای رحمت، حکمت، خرد و دانش را بر من بگشا ای منبع عظیم دانش.

خدای من، کمک و راهنمایی­م کن تا خودم را تربیت، شکل، رشد و توسعه انسانی بدهم.

خدای زیبا و قدرتمند: فقط روی تو حساب باز کردم، خیلی بهم کمک کن.

خدای من، من آفریده­ شگفت ­انگیز و منحصربفرد تو هستم و جهان هستی را در خدمت من قرار داده ­ای تا به رویاهایم برسم و می­دانم که خواهم رسید. از تو سپاسگزارم.

خدای عشق من، به منش، شخصیت، تربیت، هویت، اصالت، گفتار، بیان و اندیشه­ی من نور، خیر و برکت مرحمت فرما..

خدای من، از اینکه زندگی شرافت­مند، عزت­مند، شکوه­مند، با عظمت، خوشبخت، با عشق و انرژی، یقین و باور به من مرحمت فرمودی سپاسگزارم.

خدای من، ازاینکه احساس خوبی دارم از تو بی­نهایت سپاسگزارم....

خدای من، سپاسگزار وجود و حضور ارزشمند توام که به من ماموریت عنایت فرمودی تا به خود و دیگران کمک کنم زندگی عزت­مند، شرافت­مند، باعظمت، باشکوه، جاودانه و تاثیرگذار داشته باشیم.

خدای من، سپاسگزارم توام از اینکه اندیشه ­ی زیبا، اعمال و رفتار زیبا، احساس و عواطف زیبا به من مرحمت فرمودی....

ای منبع لایزال، تمام ناشدنی، نامحدود و بی­نهایت( از ازل تا ابد) عشق حقیقی و واقعی، شور و نشاط، شادی، انرژی، ایمان و باور و یقین، نور، خیر و برکت، آگاهی، معرفت، رزق و روزی، ثروت و نعمت، مهربانی و محبت، بخشایش و سخاوتمندی، رحمت، زیبایی، خوبیها، خلاقیت و پویایی و حرکت....


واژه شناسی عزت نفس:

واژه عزت نفس از دو کلمه عزت یعنی بزرگی و نفس به معنی خود واقعی فرد تشکیل شده و بیانگر میزان رشد شعوری و رفتاری فرد در رفتار و گفتار و افکار خود و در اجتماع پیرامون اوست.

با این واژها عزت نفس را بهتر بشناسیم : در آینده نزدیک با این واژها

زیاد کار داریم. به نظر من جنس این کلمات از نور هستند.

خود دوستی، خود ارزشمندی، خودباوری، خودشایستگی، خودکفایتی.

برخی از تعاریف مهم عزت نفس:

عزت نفس حسی است که در طول زمان و پس از بدست آوردن تجربیاتی مفید و بلوغ دهنده بوجود آمده و همواره و در همه جا با فرد همراه و نمایان است. یه حس خوب و انرژی بخش.

عزت نفس یعنی: احساس ارزشمندی از طریق عمل آگاهانه و زندگی هوشمندانه - در مورد زندگی آگاهانه به عنوان اولین ستون عزت نفس به تفصیل خواهم نوشت.

عزت نفس یعنی: چه تصویری از خودت داری؟ قوی، محکم، امیدوار، خوب، خواستنی و دوست داشتنی و یا برعکس.

عزت نفس یعنی: بهاء، ثمن، ارزش و قیمت من نزد خودم چقدر است. یعنی چند می ارزم؟

عزت نفس یعنی: منشی بزرگوارانه، نفسی عزیز و محترم.

بیان مولا علی (ع): من خود را گرامی و ارزشمند می­دانم و می­دارم.

عزت نفس یعنی: مراقبه و محاسبه مستمر و دائمی خود در ابعاد شناختی، رفتاری و عملکردی در چهارچوب اصول انسانی و اخلاقی و اجتماعی و بهبود مستمر آن.

عزت نفس یعنی: منزلتی است که نزد خود کسب می‌کنیم. منزلت یعنی بزرگی، آبرو، شان، ارجمندی، شرافت، اعتبار، قدر....

ایهاالناس: عزت نفس و پرورش آن مهم است، مهم است و خیلی مهم است.

چند نکته طلایی:

1 - عزت نفس یکی از آن خصوصیات ذاتی است که به مرور زمان و آرام آرام رشد می کند. عجله نکنید و گوش به تبلیغات زرد و بی پایه و اساس نکنید.

2 - صاحب عزت نفس شدن، فرایندها، اصول و قاعد­مندی خود را دارد و نیازمند تمرین­های سخت و دشوار می­ باشد. از ابتدا درست و صحیح شروع کنید. اگر نمی دانید بپرسید و بفهمید و سپس حرکت کنید.

3 - عزت نفس یک مفهوم انتزاعی/تجریدی/ ذهنی و غیر ملموس است، همانند مفهوم ذهن، قابل مشاهده نیست. از افکار، اعمال و گفتار فرد مشخص می شود که در این خصوص چند عیار است.

4 - عزت نفس به مانند داشتن استعداد و قابلیت بالقوه می باشد که باید بالفعل بشود.

­صاحبان عزت نفس مطلوب چه شایستگی های برجسته ای دارند؟

1 - صاحب عزت نفس، رفتارهای مطمئن و قابل پیش­ بینی با خود و محیط پیرامون خود دارد.

2 - صاحب عزت نفس از زندگی لذت می برد، شاد است و امیدوار و امیدآفرین.

3 - صاحب عزت نفس در خلوت و پنهانی خود نیز رفتار عزت­مند با خود دارد. این شایستگی رو خیلی دوست دارم.

4 - صاحب عزت نفس یک برند شخصیتی دارد. اصالت و هویت.

5 - صاحب عزت نفس یک زنجیره پیوسته، همخوان و یکپارچه از رفتار و اندیشه است. در خصوص یکپارچگی شخصیتی در آینده به تفصیل خواهم نوشت.

6 - صاحب عزت نفس با خود مشفقانه، سازنده و مهربانانه برخورد می کند، سمت و جانب خود را می گیرد و با خود زیبا و نیکو سخن می گوید.

7 - صاحب عزت نفس خودش را دوست دارد. چون قویا اعتقاد دارد خوددوستی ریشه و اساس دگر دوستی است.دوست داشتن خود معجزه می­ آفریند. زندگی را دوباره خلق می­ کند.

8 - صاحب عزت نفس:

بیش از همه به خودش فکر می کند.

بیش از همه به خودش لبخند می زند.

بیش از همه با خودش صادق است.

بیش از همه خودش را قبول دارد.

بیش از همه به خودش اعتماد و اطمینان دارد.

بیش از همه قدردان خودش است.

بیش از همه خویشتن خویش را تحسین می کند.

بیش از همه به اندیشه ها، ایده ها و افکار خود ارزش قائل است.

او عاشق خودش است.

با من همراه باشید......

هر آنچه در خصوص عزت نفس لازم هست بدانیم به تفصیل و به صورت کاربردی خواهم نوشت....

خوشحال می شوم با تو دوست ارجمن گفتگویی داشته باشم. شماره تماس: 09124591763.

در پناه ایزد یکتا عزیز و سعادتمند باشید.



عزت نفسارزشمندخودباوریخودکفایتیخود شایستگی
من بهروز غلامحسینی، کارشناس ارشد علوم تربیتی، مربی توانمندسازی و توسعه انسان ها و عاشق خدمتگزاری به آنها هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید