لیلا گل یار
لیلا گل یار
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

چرا رهبری شخصا وارد مبارزه با مصادیق فساد نمی شود؟

⭕️✖️ *چرا رهبری در خصوص مصادیق فساد اقتصادی شخصا وارد نمیشه؟ مثل حضرت علی که

ابن هرمه خائن را سخت مجازات کرد.*


○پدر و مادرم به تازگی از زیارت برگشته بودند و چند روزی دید و بازدید داشتند.

○برای کمک رفته بودم منزلشون.

حوالی ساعت ۴/۵ بعدازظهر، جمعی از دوستان بابا اومدن دیدن.

وسایل پذیرایی از قبل چیده شده بود و فقط بایستی سینی چایی را تحویل بابا می دادم.

○دوستان قدیمی بودند و حرف برای زدن زیاد بود.

در اتاق باز بود و من صحبتاشون را به راحتی می شنیدم.

○یه مقدار که گذشت، حرف گرانی و مسائل اقتصادی شد.

یکی از حاضران گفت: یه حرفی تو فضای مجازی دست به دست میشه که چرا رهبری این فساد اقتصادی را جمع نمی کنه؟ مگه بالاترین مقام کشور را نداره؟ مگه نمیگن حکومتمون علوی است؟ خب چرا مثل حضرت علی علیه السلام رفتار نمی کنند؟

مگه حضرت علی ابن هرمه را که احتکار کرده بود سخت مجازات نکرد؟

○آقای تابش رو به پدرم گفت: استاد جان! شما جواب بده.

○چون بابا استاد دانشگاهه، آقای تابش به ایشون میگه استاد جان.

○بابا: با اجازه آقایون.

این موضوع شامل دو مساله میشه.

یکی اینکه چرا رهبری مثل حضرت علی علیه السلام که ابن هرمه را شلاق زدند، با خاطیان برخورد تند نمی کنند

دیگه اینکه اصلا چرا به شخصه مشکلات کشور را حل نمی کنند.

○و ادامه داد: در مورد اینکه چرا رهبر ایران در برابر فساد مثل امیرالمونین علیه السلام قاطعیت به خرج

نمی دهند، حقیقت اینه که این حرف یعنی عدم آشنایی با سیره امیرالمومنین و افتادن در موج شبهات رسانه ای.

○ سیره اهل بیت علیهم السلام، کلی نیست. یعنی اینطور نیست که در مورد تمام مصادیق یک موضوع، رفتار یکسانی داشته باشند.

○آقایی که صدای پُری داشت و به نظر مسن تر از بقیه می رسید گفت:

مگه شما رفتاری غیر این از حضرت علی سراغ دارید؟

○بابا: بله. مثلا با شریح قاضی. آیا ما می تونیم فقط رفتار حضرت با شریح قاضی را ملاک قرار بدیم و بگیم حضرت اهل مماشات و تساهل

بوده اند؟

○یا یک مثال دیگه بزنم.

امیرالمومنین در جنگ صفین به سپاه دشمن تیراندازی می کردند. چه دشمن در حال پیشروی بود و چه در حال فرار بود و یا اسلحه زمین گذاشته بود. اما در جنگ جمل، اگر کسی اسلحه زمین می گذاشت و یا فرار می کرد، در امان بود.

○خُب این دو رفتار کاملا متفاوت است که البته دلیل هم داشت. ولی می بینیم که نمیشه حکم کلی داد. ○اصولا سیره مثل قرآن نیست. حکم قرآن کلیه. اما رفتار حضرات معصومین علیهم السلام، بر اساس شرایط زمانه و مصالح، متفاوته.

○یک نفر از جمع گفت: بله. مثلا خیلی از ما شنیدیم که حضرت علی علیه السلام لباسی شبیه فقرای جامعه می پوشیدند و امام صادق علیه السلام لباس فاخر می پوشیدند.

○بابا: بله. احسنت.

و ادامه داد: اما سوال دوم که چرا رهبری مستقیما به مسائل ورود

نمی کنند.

○ این حرف هم ناشی از

بی اطلاعی است.

○ کشور ما بر اساس قانون اساسی اداره میشه. یعنی هر یک از مسئولین در حدی که قانون اساسی براشون تعریف کرده امکان دخالت در امور را دارند.

○اختیارات رهبری هم در اصل ۱۰۱ قانون اساسی آمده. ایشون اصلا توان خروج از این محدوده و دخالت مستقیم در امور دیگه را نداره.

○اصلا جایگاه رهبری، جایگاه اجرایی نیست. که بتواند در ایک امور دخالت کند.

○یکی از حاضران: این همه توصیه رهبری به مسئولین که خیلی مواقع تو گوششون نمی ره هم بخاطر همینه دیگه. اگه جزء اختیارات ایشون بود که خودش انجام می داد.

○بابا: بله. وظیفه اصلی رهبر حفظ نظامه. چطور؟ اینکه مراقب باشه که قوای سه گانه آهنگ ناساز با نظام نزنند. اینکه روی ریل حرکت کنند و منحرف نشوند

○اصلا اگه قرار باشه رهبر، شخصا در همه امور دخالت کنه که میشه دیکتاتوری.

○ تو کشور ما هم که بیشتر مسئولین را خود مردم انتخاب

می کنند. مثلا به رئیس جمهور رای میدن و بالطبع، وزرا هم با واسطه، منتخب مردمند. و مدیران این وزرا و الی آخر. یا نمایندگان مجلس را مردم انتخاب می کنند. پس امور کشور به دست منتخبین مردمه.

○یکی از مهمانها: پس ولایت مطلقه چی میشه؟

○بابا: اگه بخوام ولایت مطلقه را با یه مثال توضیح بدم، مثل اینه که گاهی پلیس سر چهار راه، وقتی میبینه ترافیک بدجور شده، خودش وارد عمل میشه و بدون توجه به چراغ راهنمایی، دستور میده. که مثلا خودروهای این خیابون با اینکه الان چراغش سبزه، باید توقف کنند تا ترافیک بد خیابون روبرو یه کم سبک شه. اما به ندرت پلیس همچین کاری میکنه. هر روز و هر دقیقه که شخصا وارد نمیشه.

○رهبری هم اگر جایی ببینند اصل نظام در خطره، شخصا ورود می کند.

○شما مطمئن باشید اگر غیر از این بود، همون هایی که الان غر غر

می کنند که چرا از ولایت مطلقه استفاده نمی کنید، اون موقع

می گفتند که دیکتاتوریه.

○آقای تابش گفت: اصلا ورود رهبر در همه امور یعنی سلب اختیار بقیه و این یعنی جامعه فرد محور که با کمال جامعه در تناقضه.

✍لیلا گل یار


قانون اساسیفساد اقتصادیرهبری
دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید