ویرگول
ورودثبت نام
gwfarsi
gwfarsi
خواندن ۲ دقیقه·۸ ماه پیش

چطور شعر متفاوت تری بنویسیم؟

 _بخش اول
_بخش اول

بخش اول _ چطور در شعر ایجاد گسست کنیم؟

گسست در شعر مدرن فارسی بسیار مورد توجه است.

گسست را می شود در این واژگان معنی کرد :

قطع کردن، بریدن، جدا کردن ، پاره شدن، شکسته شدن

حالا ما قصد داریم بدانیم از آن چطور می شود در شعر رپ هم استفاده کرد؟ هرگاه در نوشتن حس کردید دیگر نمی توانید ادامه دهید و یا شعرخسته کننده شده و یا هر دلیل دیگری می توانید با ایجاد گسست بستر جدید را برای خودتان فراهم کنید تا نقش مخاطب را در اثارتان بیش تر کنید.

اولین قدم شناخت انواع آن است :(بخش اول)

  • گسست عاملی
  • گسست مکانی
  • گسست زمانی
  • گسست راوی

گسست عاملی : در گسست عاملی شما در با تغییر فاعل انجام دهنده کار یک شکست در متن ایجاد می کنید و به مخاطب اجازه می دهید در باره ارتباط این دو راوی تفسیر کند.

مثال:

من از درخت بالا رفتم ، ... گنجشک سیب را چید

باد خاکستر تور ا به هر جا برد ، من از خاک روئیدم

گسست مکانی : در گسست مکانی با تغییر در مکان روایت ، شنونده را از جایی به جایی دیگر پرت می کنید و می توانید داستان دیگری را روایت کنیم و صدای جدیدی در شعر ایجاد کنید.

مثال:

در آغوش جنگل گم شدم ، هنوز پشت ترافیک ایستاده ام

نیمکت های پارک یک نفره تر از همیشه اند، مدرسه بوی اول مهر میدهد

گسست زمانی : با تغییر متغییر های وابسته به زمان در شعر ایجاد یک برش کنید تا شنوده را ر روی نوار خطی زمان به راحتی به عقب و جلو ببرید .

مثال:

پنجره ها به زودی قد میکشند / کشیدند.

پاییز از من خسته است ، روی شانه ام بهار میروید .

گسست راوی : در گسست راوی با تغییر در گوینده اجازه می دهید چند نفر حرف بزنند. انقدر از “گفتم”، “گفتی” استفاده نکنید سعی کنید از آن گذر کنید و به مخاطب اجازه دهید روایت شما را هر طور دوست دارد کشف و تفسیر کند .

مثال:

این ریش پیر ترم نشان میدهد ، هنوز روسری با موهایم حرف دارد .

حذف پاره ای از متن: در حذف پاره گفتار شما با ایجاد ناگفته در متن به مخاطب اجازه می دهید متن شما را کامل کند. انقدر خودتان تمام داستان را تعریف نکنید داستان هایتان ان طور که فکر می کنید منحصر به فرد نیست به شنوده اجازه دهید ،او داستانتان را بهتر از خودتان بلد است.

مثال:

دست راستم زیر ساطور ... من همیشه چپ نویس بودم.

مادر عروسک هایم هستم ... آنقدر که موهایم سفید شد.


شعررپفارسی
نشریه gwfarsi یک نشریه با محوریت موسیقی است.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید