ویرگول
ورودثبت نام
hamed taghipour
hamed taghipour
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

اصول مذاکره بخش اول

این چک 100 میلیون تومنی را امضا کن. پای این قرار 1 میلیارد تومانی را امضا کن. امشب شام برایم قرمه سبزی درست کن. ازت میخوام که با من به مسافرت بیایی.

این ها همگی بخشی از مذاکراتی است که ما در روز با آن درگیر هستیم. ما هر روز در مورد مسائل مختلف با دیگران درحال مذاکره هستیم. از کودک خردسال خود گرفته تا دوست همسن خود، مدام در حال مذاکره  وچانه زنی برای به دست آوردن امتیاز و خواسته خود در حال تلاش هستیم. هنگامی که کلمه " مذاکره " به گوش ما میخورد ناخداگاه ذهن ما درگیر " مذاکرات هسته‌ای " و یا مذاکرات کاری رده بالا می‌شود. اما آیا مذاکرات فقط بر سر مسائل هسته‌ای یا مسائل کاری سطح بالا انجام می‌گیرد. پاسخ خیر است. لحظه‌ای کودک خود را در ذهن خود تجسم کنید. کودک چند ساله شما قصد دارد تا شما را برای خرید کالایی مجاب کند. هنگامی که کودک با مخالفت شما مواجه می‌شود سریعا به سمت دست به دامان روش‌های سنتی نظیر گریه و داد و فریاد می‌شود. در این زمان است که شما از کودک میخواهید تا سریعا داد و فریاد را متوقف کرده و به شرایط نرمال و انسانی باز گردد. اگر شما نتوانید کودک خود را متعاقد کنید چه می‌شود؟ اوضاع به شدت بحرانی خواهد شد. از این رو شما با استفاده از روش‌های مذاکره میتوانید کودک خود را به آرامش دعوت کنید. با مثالی دیگر ذهن شما را از اهمیت اصول مذاکره مطلع خواهم کرد. شما کارمند هستید و حقوق کارمندی کفاف زندگی شما را نمی‌دهد. بر همین اساس شما نزد کافرمای خود رفته و از او درخواست افزایش حقوق می‌کنید. اگر نتوانید او را قانع کنید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ من حامد تقی پور از وبسایت دانلود برنامه اندروید به شما این امکان را خواهم داد تا کاری کنید که پاسخ جمله " لطفا به حقوقم اضافه کنید " چیزی جز کلمه " حتما " نباشد.

قدم اول اعتماد سازی

وقتی با کسی در حال مذاکره هستید، آن شخص برای پذیرش درخواست شما ابتدا باید خوده شما را بپذیرد. برای این پذیرش شما به چیزی به نام اعتماد نیاز دارید. پس اعتماد سازی کار بسیار مهمی به حساب می‌آید. بزرگان مذاکره میگویند که برای اعتماد سازی نیازی به سیاست‌های مختلف ندارید. بلکه فقط کافیست تا صادقانه با طرف مقابل خود سخن بگویید. سخن صادقانه باعث خواهد شد تا حرف‌های شما در جایی باهم در تضاد و تناقض نباشند و این یعنی گام بلندی در اعتماد سازی. شخصی را میشناسم که میگفت کارت پایان خدمت گرفته‌ام و چند ماه بعد ناخداگاه گفت که در حال عزیمت به پادگان برای گذرندان سربازی است. همین تناقض در صحبت‌های او باعث شد تا من هرگز به وی اعتماد نکنم و حتی یک دزد هم دست او نسپارم. پس همیشه صادقانه رفتار کنید. اگر چیزی از کسی میخواهید و به آن نیاز دارید صادقانه درخواست خود را مطرح کنید.

از تکنیک آینه‌ای استفاده کنید

شاید خیلی زود به سراغ این تکنیک رفته‌ام اما تکنیک آینه‌ای یکی از کارهای بسیار مهم در رسیدن به نتیجه است. تکنیک آینه‌ای یعنی چی؟ یعنی وقتی مخاطب شما در حال صحبت است، فقط کافیست از جملات او بین 2 تا 3 کلمه از کلمات مهم او را در ذهن سپرده و تکرار کنید. برای مثال اگر دوستم بخواهد در مورد یک بازی فوتبال صحبت کند مکالمه ما به شکل زیر خواهد بود.

من : سلام خوبی ؟ میای امروز به خرید بریم؟

دوستم : سلام نه . امروز بازی فوتبال هستش و من میخوام برم خونه و از تلوزیون تماشا کنم.

من : " بازی فوتبال " ؟ خب اگر میخواهی از " تلوزیون " تماشا کنی میتونی این مورد رو از تلوزیون‌های مستقر در فروشگاه‌ها نیز انجام بدهی.

دوستم : نه آخه اونجا نمیشه بازی رو به راحتی دید. آرامش ندارم

من : چرا " آرامش " نداری ؟ مگه کسی باهات کاری داره ؟ میتونی موقع خرید به " راحتی " بازی رو تماشا کنید.

احتمال زیاد اگر مقداری دیگر این مکالمه ادامه پیدا کند دوستم راضی خواهد شد تا با من به فروشگاه برای خرید لباس بیاید.

خب دوستان این اولین بخش از فنون مذاکره بود . امیدوارم که از این بخش لذت برده باشید. لطفا منو دنبال کنید. اگر هم از مطلب خوشتون اومد که انگشت مبارک رو دکمه تشویق که پایین همین پست هست بگذارید.

ممنون یاحق

اصول مذاکرهآموزش مذاکرهمذاکرهفنون مذاکرهرشد شخصی
حامد تقی پور هستم . علاقه بسیار بالایی به کامپیوتر و IT دارم . حدود 12 سال میشه که در زمینه طراحی وب و سئو مشغول هستم و دستی هم در کارهای گرافیکی دارم. نویسنده سایت dgroid.com
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید