ویرگول
ورودثبت نام
Hadi Ghorbani
Hadi Ghorbani
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

چگونه از مسیر پیشرفت لذت ببریم؟

دستاورد‌ها نقش مهمی در مسیر پیشرفت ایفا می‌کنند. آن‌ها به ما می‌گویند مسیری که آمده‌ایم درست است یا اشتباه، آیا ادامه دادن فایده دارد یا نه؟ به نوعی دستاوردها را می‌توان همان موفقیت‌ها و شادمانی‌های کوچکی دانست که در مسیر پیشرفت نصیب‌مان می‌شوند.

من دستاوردها را به تابلوهای اتوبان تشبیه می‌کنم. پس از گذراندن هر ده کیلومتر، یکی از آن تابلوهای سبز از راه می‌رسند و نشان می‌دهند که تا فلان مقصد چند کیلومتر باقی مانده. این تابلوها نشان می‌دهند ما مسیر را درست پیش می‌رویم یا اینکه دور خودمان چرخیده‌ایم؟

خوب به یاد دارم وقتی مدیریت فردی را آغاز کردم، می‌دانستم قرار نیست همان ابتدای کار به نتیجه‌ی بزرگ و قابل توجهی برسم به همین خاطر تصمیم گرفتم دستاوردهایی را در نظر بگیرم تا ادامه دادن مسیر برایم طاقت‌فرسا نشود.

به عبارتی شروع مسیر آسان است اما ادامه دادن آن به خاطر ابهامی که در رسیدن به مقصد وجود دارد دشوار به نظر می‌رسد پس دستاوردهایی تعیین کردم تا ابهام را از بین ببرم.

فرض کنید که هیچ تابلویی در اتوبان نصب نمی‌کردند، آنوقت شما از کجا می‌فهمیدید مسیر درستی را طی می‌کنید؟

چگونه دستاوردهایمان را تعیین کنیم؟

حال که از اهمیت دستاوردها و نقش مهم آن‌ها در مسیر پیشرفت آگاه شدیم، ممکن است این سؤال را بپرسید "چگونه می‌توانیم برای خودمان دستاورد تعیین کنیم؟" در ادامه به یکی از معتبرترین شیوه‌های دنیا در تعیین دستاوردها اشاره می‌کنم:

چندی پیش کتاب اسب سیاه از تاد رز را می‌خواندم که به نکته‌ی بسیار جالب و نوآورانه‌ای برخوردم. تاد رز از پدیده‌ای به نام خرده انگیزه‌ها صحبت کرد؛ پدیده‌ای که زندگی من را از وضعیت فاجعه‌باری نجات داد و مسیرم را مشخص کرد. بگذارید خرده انگیزه‌ها را برایتان توضیح دهم:

  • خرده انگیزه چیست؟
خرده‌ انگیزه‌ها همان کارهای کوچکی هستند که کسی بابت انجام آن‌ها به ما پاداش نمی‌دهد. به عنوان مثال من از صحبت کردن، مرتب کردن چیزهای کوچک و کنار هم قرار دادن آن و توصیه کردن لذت می‌برم.

پس از یادداشت کردن خرده‌انگیزه‌ها، با خود بیندیشید چگونه می‌توانید آن‌ها را با کاری که انجام می‌دهید ترکیب کنید. اجازه بدهید برایتان مثالی بزنم تا همه چیز واضح و روشن شود:

همان طور که گفتم من از صحبت کردن لذت می‌برم. کاری که من انجام می‌دهم مربیگری در زمینه مدیریت فردی و برنامه‌ریزی است. اگر بخواهم صحبت کردن را با کار خود ترکیب کنم، ضبط پادکست و انتشار آن گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود. هم هدف خود را پیش می‌برم و هم لذت می‌برم.

حال نوبت شماست؛ فهرستی از خرده انگیزه‌هایتان را یادداشت کرده و سپس بیندیشید چگونه می‌توانید آنها را با زمینه کاری خود ترکیب کنید. حتمن نتیجه خود را با ما به اشتراک بگذارید، ایده شما برای ما مهم است.


مسیر پیشرفتمدیریت فردیموفقیتتوسعه فردیبرنامه ریزی
یه دانشجوی روانشناسی که سعی میکنه هر روز یاد بگیره و رشد کنه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید