ویرگول
ورودثبت نام
Samireh Hanaei . سمیره حنائی
Samireh Hanaei . سمیره حنائی
خواندن ۱ دقیقه·۲ سال پیش

اتاقی از آن همه

اتاقی از ان خود و ویرجینیا وولف/ روزنوشت

کتاب «اتاقی از آن خود» را خیلی دیر، در بحران کرونا خواندم. سال‌ها بود در کتابخانه خواهرم چشمک می‌زد. در بحران کرونا، به اجبار به خانه پدری بازگشتم. بارو بنه‌ام را برداشتم و در انباری کوچک خانه، جایی برای خودم پیدا کردم. میزی کوچک برای نوشتن و جایی برای خوابیدن. اتاقی از آن خودم ساختم. مفهوم حریمی برای خود را در بحران بیشتر حس کردم. بلاخره سری به کتابخانه خواهرم زدم و کتابی را که سال‌ها انتظارم را می‌کشید، از قفسه‌اش جدا کردم. متن روان کتاب و اشتیاقم به دانستن از ویرجینیا وولف، دست به دست هم دادند تا ورق زدن کتاب بیش از دو روز طول نکشد.

این کتاب، از شناخته‌ترین نوشته‌های نویسنده فمینیست انگلیسی است. اولین‌بار این کتاب در 1929، زمانی که وولف 47 سال داشت منتشر شد. این کتاب به‌عوان منبع آئین نگارش در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود. «اتاقی از آن خود»، در کنار «جنس دوم» سیمون دووبوار، از کتاب‌‌های مهمی به شمار می‌آید که در شکل‌گیری و هدایت جنبش زنان تاثیر گذاشته است.

گفته می‌شود ویرجینیا وولف نگارش این کتاب را در یک‌ماه به پایان رسانده است. در نقل قولی از او آمده است: «با چنان سرعتی می‌نوشتم که وقتی قلم به دست می‌گرفتم مثل بطری آبی بودم که سر و ته شده باشد. با نهایت سرعتی که می‌توانستم می‌نوشتم؛ بیش از حد سریع، چون حالا برای تصحیح آن نوشته‌ها باید زحمت بکشم، اما این روش به آدم آزادی می‌دهد و اجازه می‌دهد از فکری به فکر دیگر بپرد». نسخه انگلیسی و فارسی این کتاب را در کانال تلگرام «برقع؛زنان جنوب ایران» دریافت کنید.

www.telegram.com/bourqanews


نویسندگیخاطره نویسیمعرفی کتابویرجینیا وولفادبیات
روزنامه نگار و سردبیر bourqanews.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید