چطور یک طراح بردگیم شویم؟

اگر از من میپرسین که چطور طراح بازی بشم جواب من اینه: "همین الان شروع کن! بلند شو برو یه گوشه بشین و طراحی کن! فکر کن و نقشه بچین! اصن حتی صبر نکن که این مکالمه تموم شه!! پاشو مدادتو بردار و فکراتو بیار رو کاغذ!"

به نظرم همیشه این لوپ وجود داره که من برای اینکه طراح بازی باشم، باید یه چیزی طراحی کرده باشم...و اگر چیزی طراحی نکردم پس طراح نیستم. اگر بخوام طراحی کنم هم نمیتونم چون طراح نیستم و تاحالا طراحی نکردم... همین الان ضمن حفظ خونسردی پاشید برید به قسمت تنظیمات سوشال مدیا اکانتاتون و تو قسمت بایو بنویسین: طراح بردگیم! تبریک میگم! شما الان یه طراحید!


1. یه عالمه بازی کنین:

شاید این مرحله خیلی واضح باشه! بازی کردن دید خیلی خوبی به شما میده خصوصا که میتونید متوجه بشید چه بازیایی الان رو بورسن و دارن تولید میشن.

زیاد بازی کردن دید خوبی نسبت به مکانیکهای بازی ها و چگونگی چفت شدن اونها در هم میشه. (چون الان دیگه یه مدل مکانیک تو یه بازی به کار نمیره و شما با جمع کثیری از مکانیکها روبرو میشین.) فقط حواستون باشه باید همه مدل بازی رو انجام بدین: بازیای قدیمی، جدید، خوب، معروف، دورهمی، دونفره و ....

یکی از کارایی که میتونید بکنید اینه که 2 تا بازی که خیلی دوست دارید رو باهم قاطی کنید و بیینید چی درمیاد!

2. دنبال ضعفهای بازار بگردین:

دنیای بردگیم ما رو تو فضاهای مختلفی قرار میده و ما اجازه کسب تجربیات جدید رو بدست میاریم. یه بار یه سرباز تو قرون وسطاییم، یه بار دکتر و یه بار جادوگر! بازیهایی رو که وجود دارن نگاه کنید و ببینید کدوم تجربه است که هنوز ازش حرفی زده نشده؟ کدوم گروهن که فرصت تجربه زندگیشون فراهم نشده و دنیای بردگیم مورد توجه قرارشون نداده؟ اگر دقت کنین میبینین که کم نیستن! فقط یک دقیقه از مانیتور فاصله بگیرین و بهش فکر کنین....

علاوه بر این ببینین چی داره خوب فروش میره؟ بازیای یه نفره؟ بازیای دست جمعی؟ استراتژیک یا چی؟

3. به دیگر صنایع سرگرمی دقت بیشتری کنین:

دنیای موسیقی، فیلم و بازیهای کامپیوتری بخشهای بزرگی از صنعت سرگرمی با مخاطبین بسیار زیاد و گسترده ای در سراسر جهانن که میتونن برای شما بسیار الهام بخش باشن.

مثالش بردگیم "گیم آف ترونز" که خیلی از علاقه مندان سینما رو به پای میزهای بازی کشوند و کافه بردگیمها پر شد از ایونتهای گیم آف ترونز. بعدا خیلی از افرادی که از این طریق جذب شدن تونستن لذت بازیهای رومیزی رو درک کنن و الان در به در دنبال خرید بردگیم جدیدن!

از طرف دیگه این صنایع میتونن ایده های دیگه هم داشته باشن: مثلا بازیهای ویدئویی رو میشه سیو کرد و بعدا ادامه داد! میشه سختیش رو تعیین کرد، میشه توش کاراکتر ساخت و هزارتا کار دیکه که هرکدوم میتونن ویژگی جذاب بردگیمی باشن که شما طراحش هستین!

4. از یه زاویه دیگه نگاه کنین:

مگه نگفتیم بازی اجازه میده تجربه های جدیدی کسب کنیم که تو زندگی واقعی نمیتونیم؟! خب علاوه بر اینکه شما میتونین بتمن و قهرمان بازی باشین، میتونین به مخاطبتون اجازه دین که جوکر یا آدم بده‌ی داستان باشه! چیزی که در حال حاضر خیلی هم رو بورسه و تو بازار خوب فروش میره! بازیهایی مثل: Victorian masterminds و villainous.

اگر بازی ای ساخته شده که شما نقش ماهیگیر رو دارین، میشه بازی ای ساخته شه که شما نقش ماهی رو توش دارین! و یا حتی میشه تو یه بردگیم این دوتا نقش در مقابل هم قرار بگیرن!

5. شکارچی های طراحی بردگیم رو شکار کنین:

گاهی سایتها یا تولیدکننده های بردگیم مسابقه های طراحی میزارن و اگر ایده شما رو دست داشته باشن، چاپش میکنن و نشرش میدن. اینا کسایین که سرمایه و موقعیتشون تو جیبشونه! فقط منتظر یه ایده خوبن و بنگ! البته حواستونو جمع کنین که ایدتون به سرقت نره! و یا با یه درصد خیلی کم سرتون کلاه نزارن!

اگر مشکل اعتماد دارین (و حق هم دارین) میتونین برای ایدتون در سایتهایی مثل دونیت یا نیک استارتر به جذب سرمایه گذار بپردازین و خودتون دست به کار بشین. خیلی از بردگیمهایی که امروز در بازار ایران موجودن از ین روش برای کسب سرمایشون استفاده شده. حتی خیلی از بازی های خارجی! برای مثال جذب سرمایه رنک یک بردگیم گیک یعنی Gloomhaven از طریق سایت kickstarter انجام شده.

6. همیشه دنبال الهام گرفتن باشین:

فکر میکنم این تایتل خودش خودشو توضیح میده!

سعی کنید با آدمای مختلف معاشرت کنید و ازشون چیز یاد بگیرید، از طبیعت لذت ببرید و شنا کنید!

7. طوفان فکری به پا کنید!

خیلی کلیشس میدونم! همیشه ردپای طوفان فکری همه جا هست و هی میگن برین استورم کن عزیزم!! شخصا اگه کلی مطالعه راجع بهش نکرده بودم الان این کلمه باعث میشد کهیر بزنم!!

طوفان فکری بحث مفصل و مهمیه که الان جاش نیست راجع بهش بحث کنم اما تکنیکهای ریزی داره که تو طراحی بردگیم به کارتون میاد:

  • ایده هایی که به ذهنتون میرسه رو سریع یاد‌داشت کنید.
  • به خوب یا بد بودن ایدتون فکر نکنید! کل نکته طوفان فکری اینه که جریانی ایجاد بشه که طی اون ایده از شما بباره... اگر روی ایده ای اسم بزارین و خوب یا بد خطابش کنین، مثل این میمونه که یه سنگ گذاشته باشین سر راه ایده های جدید و جریان رو کند یا متوقف کنید!
  • ایده هاتون رو برعکس کنین و ببینین برعکسش جواب میده یا نه!

این نکته رو به یاد داشته باشین که هنگام طوفان فکری باید ذهن شما (و احتمالا همکارهاتون) باز باز باشه و برای همین استفاده از اشیا غیر معمول یا اسباب‌بازی در اتاق فکر توصیه میشه.


اگر به این قسمت رسیدین یعنی به توصیه اولیه من گوش نکردین و نرفتین یه گوشه طراحی کنین! اشکالی نداره! خوشحالم که حرفامو خوندین! ولی الان دیگه جدی جدی بچسبین به طراحی!

امیدوارم که این متن برای کسانی که دوست دارن بردگیم طراحی کنن کارآمد و مفید واقع بشه. اگر دوست داشتین با من بیشتر در ارتباط باشین و یا سوالی داشتین میتونین در اینستاگرام بپرسین: hanigames