جهت مطالعهی متن اصلی میتوانید به وبسایت استودیو بازی سازی بهشت مراجعه نمایید.
وقتی کودک بودیم دوست داشتیم بزرگترها برایمان داستان تعریف کنند. داستانهایی جذاب از کتابهایی پربار و آموزنده که وقتمان را به خوبی پر میکردند و گاهی پاسخی بودند برای هزاران سوالی که در ذهنمان نقش بسته بود. حال والدین گرفتارتر شدند اما سوالات همچنان باقی است. سوالاتی از قبیل اینکه بچهها چطور به وجود آمدهاند و یا حتی آموزشهای جنسی به کودکان. به طور معمول در این مواقع والدین اگر درگیر کارهای روزمره خود هم نباشند باز هم از پاسخ به چنین سوالاتی طفره میروند و با داستانهای غیرواقعی به نوعی از پاسخ دادن فرار میکنند. اما نمیتوان همیشه به این شیوه با کودکان برخورد کرد و باید راهحل مناسبی برای چنین مسائلی انتخاب کرد. کتاب تعاملی ابزار مناسبی برای ارتباط بهتر کودکان با مسائل پیرامونشان است که در قالب جذابیتهای صوتی، تصویری و بهکارگیری بازیهای ویدئویی مفاهیم مهم زندگی را در آنها نهادینه میکند و به پدرها و مادرها یاد میدهد چگونه به سوالات بچهها پاسخ منطقی بدهند. البته با کمک این کتابها دیگر نیازی نیست والدین همواره در کنار فرزندان خود باشند و برایشان داستان تعریف کنند چرا که عناصر اصلی در کتاب تعاملی یعنی محتوا، قابلیتهای چندرسانهای و بازیهای ویدئویی به لطف انواع فناوریهای روز جایگزین نقش بزرگترها شده است.
با گسترش ویروس کرونا انتظار میرود بازار جهانی کتاب تعاملی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ رشد قابل توجهی را تجربه کند. بر اساس آخرین گزارش Technavio حجم بازار کتاب تعاملی در دنیا تا ۴ سال آینده حدود ۶ درصد یعنی بیش از ۷۵۵ میلیون دلار رشد خواهد کرد. شاید بتوان علت اصلی رشد بازار کتابهای تعاملی را افزایش سواد کودکان دانست. تشویق کودکان به کتاب خواندن از سنین پایین به افزایش خلاقیت و تمایل آنها برای سوادآموزی کمک میکند. همچنین این نوع کتابها باعث یادگیری بهتر زبان میشود. اگر والدین و مربیان به این مساله آگاه باشند به طور یقین روی کتابهای تعاملی برای کودکان سرمایهگذاری خواهند کرد.
کتابهای چاپی نیز در رشد بازار کتابهای تعاملی تاثیرگذار هستند اما نسبت به آنها رشد کمتری دارند. برخی از کودکان به دلیل احساس تعلق داشتن به کتابهای چاپی، آنها را در مقایسه با کتابهای تعاملی بیشتر میپسندند چرا که مجبور نیستند برای استفاده از کتاب تنظیمات خاص و ذخیرهسازی را انجام دهند.
با پیشرفت انواع فناوریها، ناشران میتوانند محتوای چندرسانهای مانند صدا، تصویر و فیلم را طوری با هم ترکیب کنند تا مخاطب تعامل بیشتری با کتابهای تعاملی برقرار کند. در این میان واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با تحریک تخیل کاربران، تجربهای واقعبینانه برای آنها به وجود میآورند. از مزایای کتاب تعاملی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در کنار تمام مزایایی که برای کتابهای تعاملی ذکر شد، این کتابها معایبی نیز دارند. مهمترین عیب این کتابها تبدیل متن به حاشیه است. جذابیتهای چندرسانهای در کتابهای تعاملی گاهی باعث میشود مخاطب کمتر به محتوا توجه کند و متن به حاشیه تبدیل شود. در این مواقع مفاهیم مورد نظر آن طور که باید منتقل نخواهد شد چرا که ظاهر کتاب تمام حواس کودکان را به خود جلب خواهد کرد.
از آنجا که والدین برای کودکان خود تصمیم میگیرند، نقش والدین برای تعامل کودکان با کتابهای تعاملی بیشتر از فرزندانشان است. بسیاری از پدر و مادرها برای انتخاب کتاب تعاملی به محتوای آن توجه میکنند. توصیه شخصی افراد دیگر و تبلیغات انجام شده برای کتابهای تعاملی راهنمایی مناسبی برای والدین محسوب میشود.
معیار مهم دیگر برای والدین، قیمت برنامههای کتابهای تعاملی است. قیمت پایین و یا ارزان بودن این برنامهها نقش ویژهای در انتخاب کتابهای تعاملی دارد. موضوع کتاب، ارزش آموزشی آن و کیفیت تصاویر فاکتورهایی برای استفاده از این محصولات است.
تحقیقاتی که در مورد تقویت مهارت یادگیری کودکان با کتابهای تعاملی در مقایسه با کتابهای چاپی انجام شده است نشان میدهد در یک بازه زمانی ۱۷ تا ۲۶ ماهه کودکان با استفاده از کتابهای تعاملی کلمات بیشتری یاد میگیرند و هنگام خواندن آنها رفتار اجتماعی مناسبتری از خود نشان میدهند.
در تحقیق دیگری، محققان دریافتند کودکان ۳ تا ۴ ساله هلندی با خواندن کتابهای تعاملی در مقایسه با کتابهای چاپی واژگان بیشتری را میآموزند.
نتایج مطالعات روی کودکان ۴ ساله ایالات متحده آمریکا حاکی از آن است که آنها هم کتابهای تعاملی و هم کتابهای چاپی مطالعه میکنند و درک یکسانی از هر دو نوع کتاب دارند.
همچنین مطالعه انجام شده توسط محققان کانادایی در سال ۲۰۱۷ نشان میدهد توانایی کودکان ۳ تا ۵ ساله در یادآوری داستانهای موجود در کتابهای تعاملی و چاپی تفاوتی ندارد.
آزمایشهایی که در مورد استراتژیهای آموزش کودکان با استفاده از کتابهای تعاملی صورت گرفته نشان از این دارد که کتابهای تعاملی بر جنبههای رفتاری متمرکز است و بیشتر مورد توجه والدین کودکان ۲ تا ۵ ساله قرار میگیرد.
استراتژی والدین برای استفاده از کتابهای تعاملی یا چاپی بستگی به اولویتهای آموزشی آنها دارد. در مصاحبهای با مادران کودکان ۲ ساله استرالیایی در سال ۲۰۱۸ مشخص شد آنها کتابهای چاپی را به ویژه در هنگام خواب فرزندان خود نسبت به کتابهای تعاملی ترجیح میدهند.
یک نظرسنجی ملی در سال ۲۰۱۶ در انگلیس برگزار شد که در آن والدین اعلام کردند در مورد استفاده از کتابهای تعاملی برای فرزندان خود از بدو تولد تا دو سالگی نگرانی دارند و میزان مواجه کودکان خود با این کتابها را به حداقل میرسانند.
والدین و معلمان هنگام استفاده کودکان از کتاب تعاملی با خواندن متن کتاب، برانگیختن احساسات کودکان و بازخورد پاسخ آنها نقش ویژهای در آموزش موثرتر فرزندان خود از طریق این کتابها دارند. در نتیجه کودکان درک بهتری از داستانها خواهند داشت. داستانهای تعاملی برای خردسالان شامل یک روایت شفاهی است که به کودکان کمک میکند به تنهایی کتابهای مصور را بخوانند.
نگرش پدرها و مادرها نسبت به کتابهای تعاملی بر درک کودکان، لذت بردن آنها از خواندن کتاب و تعاملشان با این نوع از کتابها تاثیر دارد. شناخت والدین از علاقهمندی فرزندان خود نیز بر کیفیت یادگیری کودکان موثر است. بنابراین محققان باید عواملی که نگرش والدین را نسبت به کتابهای تعاملی شکل میدهد، شناسایی کنند.
میزان تعامل با کتابهای تعاملی علاوه بر نگرش والدین به خصوصیات کودکان نیز بستگی دارد. یکی از این عوامل، سن دسترسی به این کتابها میباشد. در مطالعهای که روی کودکان ۳ تا ۵ ساله کانادایی انجام شده است، کودکان ۳ ساله تعامل بیشتری با کتابهای تعاملی از خود نشان دادند. نتایج تحقیق دیگری حاکی از آن است که کودکان ۲ و ۳ ساله آمریکایی نسبت به کودکان نوپا بیشتر با کتابهای تعاملی درگیر هستند.
میزان دسترسی خانوادهها به دستگاههای هوشمند مانند تبلت یکی دیگر از عواملی است که در توسعه کتابهای تعاملی تاثیرگذار است. بر اساس گزارش informationr در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۱ درصد از خانوادهها در آلمان که کودکان ۳ تا ۱۳ ساله دارند، به تبلت دسترسی داشتند. ۱۹ درصد از کودکان ۳ تا ۵ ساله این کشور به طور منظم از تبلت استفاده میکردند. این تعداد در انگلیس بیشتر از آلمان بود. ۵۵ درصد از کودکان ۳ تا ۴ ساله و ۶۷ درصد از کودکان ۵ تا ۷ ساله به طور منظم از تبلت استفاده کردند.
یک کتاب تعاملی خوب باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
برای ورود به حوزه طراحی کتابهای تعاملی و استفاده از آنها به منظور آموزش کودکان باید به این نکات توجه کرد:
برای اینکه بتوانید کتاب تعاملی با استانداردهای لازم طراحی کنید نیازمند تیمهای تولید محتوای چندرسانهای، طراحی، و بازیسازی هستید. اگر در این زمینه تخصص لازم ندارید اما قصد کردهاید وارد این حوزه بشوید یا باید توامندیهای موردنیاز را کسب کنید که کاری زمانبر و پرهزینه است یا باید کار خود را به متخصصان بسپارید. گروهی که بتواند در قالب طراحی بازیهای ویدئویی مناسب در حوزه آموزش کودکان به برند شما کمک کند. یکی از این گروههای توانمند استودیو بازی سازی بهشت است که تجربه در زمینه تولید محتوا و طراحی بازیهای ویدئویی فعالیت میکند. ما در این استودیو نه تنها به خانوادهها بلکه به تمامی برندهایی که دغدغه آموزش کودکان را دارند این اطمینان را میدهیم که بتوانند تعامل مناسبی بین کتاب و خردسالان ایجاد کنند. ما به شما نشان خواهیم داد که با طراحی کتابهای تعاملی قوی، کودکان و والدین آنها با کتاب و فرهنگ مطالعه آشتی خواهند کرد و سرانه مطالعه در کشور نیز افزایش خواهد یافت. اگر نمیدانید چطور باید نگرش خانوادهها را نسبت به کتابهای تعاملی تغییر دهید به ما مراجعه کنید. چنانچه محصولی جذاب با محتوای غنی و قیمت مناسب میخواهید به استودیو بازی سازی بهشت سفارش دهید. اگر تصمیم دارید برای هر گروه سنی از کودکان کتاب تعاملی منحصر به فردی داشته باشید با انتخاب ما کار خود را بیمه کنید. فقط کافی است جزئیات کار خود را برای ما توضیح دهید تا به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کنیم. این را هم بدانید که آموزش برای کودکان هزینه نیست بلکه سرمایهگذاری است. با سفارش کتابهای تعاملی خوب نه تنها چیزی از دست نمیدهید بلکه ارزش افزوده به دست خواهید آورد که تمام هزینههای شما را جبران خواهد کرد. تردید نکنید چرا که با رشد انواع فناوری، بازار آموزش کودکان روز به روز در حال پیشرفت است و اگر شما در این زمینه تعلل کنید نه تنها از دیگران عقب خواهید ماند بلکه سوالاتی را در ذهن کودکان باقی خواهید گذاشت که شاید فردا برای پاسخ به آنها دیر باشد. پاسخ واقعی را از ما بخواهید.
استودیو بازی سازی بهشت