جهت مطالعهی متن اصلی میتوانید به وبسایت استودیو بازی سازی بهشت مراجعه نمایید.
اماکن تاریخی یکی از جاذبههای گردشگری هستند که هر ساله علاقهمندان بسیاری را از داخل یا خارج از کشور به سمت خود جذب میکنند. از این لحاظ کشور ما ظرفیتهای قابل توجهی دارد که اگر از آنها به خوبی استفاده شود، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت. زمانی به اهمیت این مساله پی میبریم که بدانیم دیگر اقتصاد کشور وابسته به نفت نیست و قرار است حوزه گردشگری از مهمترین ابزار رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشور باشد.
همچنین ایران یکی از ارزانترین مقاصد گردشگری برای گردشگران بوده و در رتبه دهم دنیا از لحاظ جاذبههای تاریخی و باستانی قرار دارد. از طرف دیگر به گفته مسئولان حدود ۶۰۰ هزار بنای تاریخی در ایران وجود دارد. همه این ظرفیتها در کنار هم، فرصتی را برای مدیران این حوزه ایجاد میکند که بتوانند بیشترین بهره را از این موقعیت مناسب برای جذب گردشگر و بهبود اقتصاد کشور داشته باشند. آمار منتشر شده در حوزه گردشگری مربوط به ۳ ماهه اول سال جاری نشان میدهد در این مدت بیش از ۳ میلیون گردشگر به کشور وارد شدهاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است. میتوان گفت که هدف تعداد قابل توجهی از این گردشگران، بازدید از اماکن تاریخی در ایران بوده که اگر مدیریت این حوزه به خوبی انجام شود میتوان به رشد این اعداد و ارقام در آینده نیز امیدوار باشیم.
رشد روزافزون فناوری و توسعه اینترنت باعث شده است مدیریت در حوزههای مختلف از جمله گردشگری و به طور ویژه مدیریت اماکن تاریخی راحتتر از گذشته باشد. یکی از فناوریهایی که به رونق این صنعت کمک میکند، واقعیت مجازی است. استفاده از این فناوری شرایطی را فراهم میکند تا گردشگران داخلی و خارجی از راه دور اما با احساسی مشابه بازدید واقعی به اماکن تاریخی سفر کنند و با استفادههای از تصاویر سه بعدی، ویدئوهای شناور و صفحه نمایشهای لمسی تعاملی، تجربه لذتبخشی را برای خود رقم بزنند. با این روش هم رفاه گردشگران برای جلوگیری از سفر طولانی مدت و تحمل خستگی تامین میشود و هم اماکن تاریخی از خسارات احتمالی ناشی از بازدید حضوری گردشگران حفظ خواهد شد. چرا که در طول تاریخ بلایای طبیعی و درگیریهای انسانی بخش بزرگی از میراث جهانی ما را نابود کرده است. همچنین با کمک واقعیت مجازی میتوان به بازسازی بناهای تاریخی پرداخت و بستری را برای آموزش، یادگیری، ایجاد انگیزه و درک بهتر برخی از وقایع تاریخی برای کودکان و نوجوانان فراهم کرد. از این طریق میتوان برای تهیه آرشیو دیجیتالی آثار تاریخی نیز استفاده کرد. برخی از کشورها در این زمینه اقداماتی انجام دادهاند که میتوان به توسعه تصاویر سه بعدی آثار تاریخی معبد آناندا در میانمار، کاخ اعظم در سوریه و اثر باستاتی “چیچن ایتزا” در مکزیک اشاره کرد که در آنها از اسکن لیزری، فتوگرافی، تصویربرداری با پهپاد و اسکن نوری استفاده شده است. این پروژهها توسط شرکت غیرانتفاعی مستقر در کالیفرنیا به نام CyArk با همکاری گوگل انجام شده که ۱۶ سال پیش فعالیت خود را برای بازدید مجازی از اماکن باستانی در معرض تهدید حوادث طبیعی آغاز کرد. با کمک این پلتفرم امکان بازدید از ۲۶ مکان تاریخی در ۱۸ کشور وجود دارد. به طور یقین استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها به مدیریت بهینه این حوزه کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه به موارد بیشتری در این زمینه اشاره میکنیم.
Virtual Campeche شبیه سازی از یک شهر قدیمی مکزیک واقع در شبه جزیره یوکاتان است که توسط اسپانیاییها در سال ۱۵۴۰ کشف شد. در سال ۲۰۰۱ یونسکو آن را به عنوان میراث فرهنگی جهانی معرفی کرد. این شبیه سازی به کاربر امکان میدهد از طریق یک برنامه مبتنی بر وب و یک رایانه شخصی استاندارد به صورت مجازی از این شهر قدیمی بازدید کرده و آن را بازسازی کند.
Pompeii سایت نمادین در مورد هویت فرهنگی اروپایی و تاریخ باستان شناسی است که در آن نقاشیهای باستانی جهت احیای انسانها، جانوران و گیاهان به صورت ۳ بعدی شبیه سازی میشود.
در حال حاضر معبد ونوس و روم به نصف تقسیم شده و بیشتر ستون های موجود در آن بر اثر آتش، زمین لرزه و یا غارت از بین رفته اند. با اپلیکیشن Lithodomos و یک هدست واقعیت مجازی می توان تصاویری از معبد را مشاهده کرد که ستون های از بین رفته، سالم و بلند بوده و نمای آن مرمر سفید درخشان است. با این فناوری بازدید از معبد که اطراف آن با درختان پوشیده شده از زوایای مختلف امکان پذیر می باشد.
شرکت Hiverlab که در سنگاپور مستقر است، پروژه هایی در زمینه دیجیتالی کردن بازدید از اماکن تاریخی را در سرتاسر دنیا اجرا می کند. از میان پروژه های انجام شده توسط این شرکت می توان به تور واقعیت مجازی در کلیسای ارمنی ها در قرون وسطا و نیز آتش سوزی بزرگ لندن در سپتامبر ۱۶۶۶ میلادی اشاره کرد. در این آتشسوزی قسمت قرون وسطایی لندن به طور کلی از بین رفت.
نرم افزارهای مختلفی در زمینه تورهای مجازی برای دیدن اماکن تاریخی دنیا وجود دارد که یکی از آن ها Sites in VR است که به وسیله تصاویر پانورامای ۳۶۰ این امکان را فراهم می کند. با این نرم افزار که توسط Ercan Gigi ارائه شده می توان از اماکن تاریخی کشورهای مختلف مانند ترکیه، مصر، عربستان، سوریه، مراکش، کویت، مقدونیه، بلژیک و فرانسه بازدید کرد. همچنین کاربران میتوانند از مساجد، مقبرهها، موزهها، قلعهها، برجها، خانههای قدیمی و شهرهای باستانی با کیفیت بالا دیدن کنند.
از نرم افزارهای داخلی در این زمینه می توان به ایران تور اشاره کرد که این امکان را به کاربران می دهد تا با کمک فناوری واقعیت مجازی از اماکن تاریخی کشور بازدید کنند. همچنین پرتال iraninvr به عنوان پرتال جامع گردشگری مجازی و اولین فروشگاه واقعیت مجازی کشور امکان بازید از اماکن تاریخی، فرهنگی و هنری را بر اساس نوع جاذبه و موقعیت مکانی برای علاقه مندان فراهم می کند.
یکی از باستان شناسان به نام یانگ معتقد است که شاید برخی از شرکت ها ارائه دهنده پروژههای واقعیت مجازی برای اماکن تاریخی، در شبیه سازی به درستی و صحت وقایع باستانی توجه نکنند. او می گوید خطر واقعی این است که برخی از توسعه دهندگان بازی های ویدئویی در سیلیکون ولی هیچ ایده ای در مورد اماکن و وقایع تاریخی ندارند و ممکن است همین مساله باعث دوری کاربران از رسانه قدرتمند واقعیت مجازی شود. این نگرانی علاوه بر بازار خارجی، در بازار داخلی نیز وجود دارد که بایستی ارائه دهندگان بازی های ویدئویی در مورد شبیه سازی های تاریخی از طریق واقعیت مجازی به این نکته توجه داشته باشند و به مشتریان این اطمینان را بدهند که توجه به درستی اطلاعات منتقل شده از اولویت های آن هاست.
یکی از مشکلات این حوزه کم توجهی به حفظ و مرمت آثار باستانی است و همین مساله باعث شده برخی از آثار تاریخی در شرف نابودی قرار گیرد. بسیاری از این اماکن ممکن است از نظر ما جذابیت نداشته اما برای گردشگران خارجی جذاب باشد. لازم است برای جلوگیری از ریزش این گردشگران اقداماتی از سوی سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی انجام شود. اگر چه شاید در دنیای واقعی آن طور که باید به این مساله رسیدگی نشود اما استفاده از واقعیت مجازی در اماکن تاریخی در حل این مشکل بی تاثیر نیست چرا که از این طریق انگیزه بیشتر و درک بهتری برای حفظ و مرمت آثار باستانی ایجاد خواهد شد. از کمبودهای بازار گردشگری کشور می توان به ناشناخته بودن برخی از جاذبه های تاریخی برای گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد که تا حدودی به ضعف رسانه ای مربوط می شود. انتظار می رود رسانه ها در معرفی این جاذبه ها به دنیا فعال تر از گذشته عمل کنند. البته می توان کم کاری در این زمینه را با به کارگیری واقعیت مجازی تا حدودی جبران و از این طریق اماکن تاریخی بیشتری را به کاربران معرفی کرد. یکی دیگر از مشکلات موجود این است که آموزش لازم در حوزه گردشگری به مردم داده نشده است. این آموزش ها که بخش از آن شامل کسب اطلاعات لازم و صحیح در مورد اماکن تاریخی و نیز بازدید در کمترین زمان ممکن و با بیشترین کیفیت می باشد از طریق فناوری واقعیت مجازی به دست خواهد آمد. علاوه بر نگرانی ها و مشکلات موجود، این کمبود نیز احساس می شود که هنوز فناوری واقعیت مجازی در اماکن تاریخی برای ایجاد انگیزه و درک بهتر تاریخی، آموزش و یادگیری کودکان و نوجوانان به طور موثر به کار گرفته نشده است.
با توجه به مشکلات و کمبودهای مذکور در حوزه گردشگری تاریخی و لزوم به کارگیری واقعیت مجازی در این زمینه جا دارد تمامی نهادهای مسئول جامعه هدف خود را کودکان و نوجوانان قرار دهند تا آن ها از سنین پایین با اماکن تاریخی آشنا شده و سعی کنند در قالب بستری جذاب مشکلات مربوطه را با کمک فناوری حل کنند. شاید بهترین بستری که توجه کودکان و نوجوانان را به خود جلب کند، بازی های ویدئویی باشد. علت هم این است که نه تنها باعث سرگرمی آن ها خواهد شد بلکه شرایطی را فراهم می کند تا ضمن درک بهتر از وقایع تاریخی، با ایفای نقش مناسب در جریان داستان بازی به حل مشکلات بپردازند. اگر تعدادی از همین کودکان و نوجوانان که در معرض این نوع از بازی های ویدئویی قرار می گیرند در آینده در زمینه گردشگری مشغول به کار شوند آمادگی بیشتری برای خدمت گزاری به این صنعت و مدیریت آن خواهند داشت.
برای روشن تر شدن موضوع مذکور بهتر است به بازی SimCity اشاره کنیم. شاید شما با این بازی آشنایی داشته باشید. این بازی در سال ۱۹۸۹ توسط کمپانی EA برای سیستم های رایانه ای خانگی ساخته شد و به سرعت با تغییر پلت فرم برای دستگاه هایی مانند پلی استیشن، سگا، میکرو و سیستم عامل های ویندوز، لینوکس، اندروید و IOS ارائه شد. در این بازی کاربر با در اختیار داشتن منابعی مانند طلا، دلار و کلید به عنوان شهردار ایفای نقش می کند و باید یک شهر زیبا و پاکیزه بسازد. به عبارت دیگر کاربر باید کارهایی از جمله ایجاد اماکن تفریحی و تجاری انجام دهد که مردم برای وارد شدن به شهر ترغیب شوند. به طور کلی باید شهر به منطقه درآمدزا تبدیل شده به طوری که با وارد شدن افراد به شهر درآمد بیشتری کسب شود. این بازی که نوعی بازی های استراتژیک محسوب می شود و از گرافیک بسیار خوبی برخوردار است، نه تنها برای کاربران جذاب بوده بلکه میزان قابل توجهی از وقت آن ها را به خود اختصاص می دهد.
برای پیاده سازی واقعیت مجازی در مدیریت اماکن تاریخی در قالب بازی های ویدئویی چنین تجربه بازی مدنظر است تا کاربر بازی بتواند در اداره آثار تاریخی موفق عمل کرده و گردشگران بیشتری را برای بازدید ترغیب کند. در این میان توجه به درآمدزایی بیشتر و جنبه استراتژیک بازی، به یادگیری و ایجاد انگیزه و درک بهتر از مسائل موجود کمک ویژه ای می کند. به عنوان مثال برای انجام پروژه عملی پیشنهاد می شود این فرایند برای اماکن تاریخی مختلف از جمله آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی که از امکاناتی همچون موزه برخوردار است، پیاده سازی شود تا نتیجه آن برای توسعه کار و به کارگیری واقعیت مجازی در دیگر اماکن تاریخی به صورت طراحی بازی های ویدئویی مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا، استودیو بازی سازی بهشت آمادگی دارد تا با طراحی بازی های ویدئویی جذاب، کاربرد واقعیت مجازی در اماکن تاریخی را با کیفیت بالاتر و اثرگذاری بیشتر نسبت به خدمات ارائه شده توسط رقبا، برای کودکان و نوجوانان پیاده سازی کند. اگر در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی فعالیت می کنید و یا قصد دارید در زمینه آموزشی مرتبط با این موضوع کار کنید به ما اطمینان کنید. به طور یقین پشیمان نخواهید شد. تصمیم با شماست.
استودیو بازی سازی بهشت