ویرگول
ورودثبت نام
هدیه پناهی
هدیه پناهی
خواندن ۲ دقیقه·۳ ماه پیش

شغل مورد علاقه ؟توهمی امکان پذیر

نویسنده :آلن دوباتن (مدرسه زندگی)
نویسنده :آلن دوباتن (مدرسه زندگی)


در دنیای امروز که همه به دنبال رسیدن به شغل مورد علاقه خود هستن و حتی نمیدونن ین شغلی که دارن همونیه که باید باشه یا نه ؟؟؟

با خواندن این مقاله و مخصوصا پیشنهاد مطالعه این کتاب میخوام شما رو از سردرگمی شغلی خارج کنم و کمی به مسیری که دلخواه شماست نزدیکتون کنم ...

اینجوری شد که تصمیم گرقتم بین کتاب های پرفروش سال 1401، کتاب "شغل مورد علاقه" از نویسنده بریتانیایی آلن دوباتن رو بخونم. یه کتاب خفن و پر از جزئیات که زوایای مختلف کار و مشاغل رو بررسی میکنه و با تمرینات کاملا عملی سعی میکنه ضمیر ناخودآگاه آدم ها رو شخم بزنه و شغل مورد علاقه ی هر فرد رو کشف کنه. در ادامه راجب بخش های کوچیکی از این کتاب حرف میزنم.

📷آلندوباتن،نویسندهوفیلسوف

شما پیغمبر نیستین!

آلن دوباتن میگه هیچکدوم از شما پیغمبر نیستین و خدا قرار نیست یه روز بیاد بهتون بگه از الان تا آخر عمر باید واسه من کار کنی و دیگه هدف زندگیت مشخصه. هیچ کس یه شبه نمیتونه از هدف زندگیش آگاه بشه یا استعداد خودش رو کشف کنه بلکه باید سال ها مطالعه و آزمون و خطا انجام بده تا بتونه استعداد نهفته و شغل مناسبش رو پیدا کنه. به همین خاطر میگه لطفا به خودتون سخت نگیرین و خودتون رو هی سرزنش نکنین که چرا نمیدونین میخواین با زندگیتون چیکار کنین. این یه چیز خیلی طبیعی و کاملا پیچیده اس. جامعه به ما فشار میاره و حتی از ما انتظار داره که از همون دوران کودکی بدونیم که میخایم در آینده چیکاره بشیم ولی این تفکر کاملا احمقانس چون یه بچه نمیتونه از بازار کار بزرگ سال ها درک پیدا کنه!

حسادت چیز بدی نیست!

بعضی وقت ها که دارم توی اینستاگرام میچرخم، ممکنه عکس یکی از دوستام رو ببینم و از حسادت آآآتیش بگیرم در حدی که دلم میخواد اون آدم رو پااااره کنم :))) از طرف دیگه پیشرفت و موفقیت بعضی از دوستان و اطرافیان اصلا واسم مهم نیست و اون رو به کتف چپم میگیرم. آلن دوباتن میگه: لطفا به حس حسادتتون دقت کنین. شما اصولا به کسایی حسودی میکنین که در ضمیر ناخودآگاهتون دوست دارین جای اونها باشین یا شغل یا شرایط اون ها رو داشته باشین. پس لطفا از حس حسادتون شرمنده نباشین بلکه ریشه یابیش کنین تا بفهمین واقعا توی زندگی به چی علاقه دارین؟؟؟ این علاقه میتونه هر چیزی باشه، از داشتن یه زندگی لاکچری گرفته تا داشتن یه شغل دولتی یا بازی کردن توی یه سریال پر طرفدار.

در مجموع "شغل مورد علاقه" باعث شد حس بهتری نسبت به خودم پیدا کنم و کمتر کلافه باشم، من همچنان به انجام یه کار مهم توی زندگیم محکومم و تا زمانی که انجامش ندم نمیتونم بیخیال شم

کتاب خوبیه، ارزش مطالعه داره

مسیر شغلیشغلسردرگمیشغلیمدیریتعلاقه
کارشناس منابع انسانی _دانش آموخته مدیریت دانشگاه فردوسی_فردی که کمکت میکنه توشغلت حرفه ای شی_اینجا از مقالاتم میگم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید