چالش: کمپانی نایک برای ارتباط بیشتر با مشتریان و حفظ وفاداری آنها، یک نرم افزار روی موبایل به نام Nike+ تهیه کرده بود و در نظر داشت که مشتریان خود را از طریق این برنامه به تعامل بیشتر تشویق کند.
برای این منظور گیمیفیکیشن را به عنوان بخشی از اهداف بازاریابی و تبلیغات خود مورد استفاده قرار داد. نایک با استفاده از گیمیفیکیشن این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرد که فعالیت های فیزیکی خود را پی گیری و ردیابی کنند.
این برنامه داده های مربوط به فعالیتهای فیزیکی مشتری را جمع آوری کرده و به روز نگه می دارد. به این ترتیب آخرین دستاوردها و فعالیت های کلی را نمایش می دهد.
با برنامه کاربردی + Nike به کاربر این امکان داده می شود که نتایج فعالیتهای فیزیکی خود را با بقیه کاربران در سراسر دنیا مقایسه کرده و با آنها به رقابت بپردازد. این برنامه با اندازه گیری فعالیت های انجام شده، آن ها را به امتیاز و جایزه برای کاربر تبدیل می کند. کاربر بعد از انجام سطوح مختلف فعالیتهایی که در برنامه تعریف شده است، با گرفتن جایزه و نشان شایستگی و امتیاز به سطح های بالاتر انتقال پیدا می کند.
کمپانی نایک با استفاده از دستبندهایی که با یک برنامه قابل بارگذاری در گوشی موبایل مرتبط است، علاوه بر ثبت فعالیت های فیزیکی مشتری و ارائه جایزه و نشان های مختلف، امکان برقراری ارتباط در یک شبکه مجازی با مشتریان دیگر را نیز برای افراد برقرار کرده است.
استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن یک راهکار قدرتمند و تاثیر گذار در فروش و پشتیبانی پس از فروش برای شرکت ها است. راهکار ارائه شده و نتیجه به دست آمده در موردکاوی فوق نشان دهنده این امر است که مشتریان از به اشتراک گذاری تجربیات خود با مشتریان دیگر، خانواده و دوستان خود بسیار خرسندند.
اگرچه شرکت ها هنگام به کار گیری گیمیفیکیشن باید آگاه باشند که انجام این کار نیاز به دقت بسیار زیاد در رفتار شناسی مشتریان و بهره گیری از مدل ها دارد.
اگر این مطلب را دوست داشتید لطفا آن را لایک کنید و مطلب مربوط به نقشه راه گیمیفیکیشن و موردکاوی گیمیفیکیشن را هم مطالعه کنید.