ویرگول
ورودثبت نام
حسان امینی لو
حسان امینی لو
خواندن ۶ دقیقه·۲ ماه پیش

رزومه مون رو بهتر بنویسیم

سعی میکنم مطلب کوتاه و جمع و جور باشه که راحت بشه خوندش و استفاده کرد.

من هیچوقت راجع به نحوه رزومه نوشتن نظر نمیدادم، اینو بچه هایی که با من منتورشیپ داشتن میدونن. ولی احتمالا بدونید که اخیرا من مهاجرت کردم آلمان به کمک یه جاب آفر و دلیل عدم فعالیت اخیرم هم این موضوع بود و توی این مدت چیزایی یاد گرفتم که میتونه مفید باشه براتون.

تکرار میکنم که من تخصصم رزومه نوشتن و کارای مرتبط باهاش نیست و صرفا میخوام تجربه های خودمو بگم و چیزایی رو بهش اشاره کنم که خودم فهمیدم.

توی این زمینه دوستان عزیزم نیما و آروین خیلی کمک بزرگی به من کردن و همینجا ازشون قدردانی میکنم.

عکس خاصی نداشتم واسه پست بذارم - عکس زیبای خودم رو براتون گذاشتم صفا کنید
عکس خاصی نداشتم واسه پست بذارم - عکس زیبای خودم رو براتون گذاشتم صفا کنید



چیز هایی که باعث بایاس میشه نذارید

کلا از هر چیزی که باعث بشه ذهن خواننده رزومه بایاس بشه پرهیز کنید.

بایاس یعنی به ذهن مخاطب یه جهت دهی اولیه کنید، مثلا اول به طرف بگی هوا چقدر سرده، بعد ازش بپرسی توام سردته؟ حالا اگه هوا خیلی هم سرد نباشه ممکنه طرف به خاطر جهت دهی اولیه ای که شما به ذهنش دادید بگه آره منم سردمه

چه چیز هایی ممکنه باعث بایاس بشه؟

  • عکس خودتون (مخصوصا خانم ها)
  • تاریخ تولدتون
  • ازدواج کردید یا نه
  • سربازی و چیزای مربوط بهش

بذارید توجه خواننده فقط به محتوا باشه.


بایو یا Description

توضیحات راجع به خودتون رو تا جای ممکن خلاصه بنویسید و سعی کنید این توضیحات خیلی خوب شما رو توصیف کنه. مثلا قصه ننویسید که من فلان موقع شروع کردم و فلان شد و بعد وارد شدم و بعد اینطوری شد و ... خیلی کوتاه. بهتون قول میدم اگه متن طولانی باشه اصلا طرف نه وقتش رو داره که بخونه و نه اهمیتی میده.

خیلی خلاصه فقط اشاره کنید که چه چیز هایی به بهترین شکل کاراکتر شمارو توصیف میکنه. میتونید اینجا بنویسید که کلا چند سال تجربه دارید و دوستاتون شما رو به چه چیزی میشناسن.


اطلاعات تماس

زیر اسمتون بالای رزومه همه اطلاعات تماس و شبکه های اجتماعی مهم تون رو قرار بدید. قطعا اگه اینستاگرام تون مرتبط با کارتون نیست دلیلی نداره بهش توی رزومه اشاره کنید ولی مثلا اگه توی stackoverflow فعال هستید و امتیاز خوبی دارید لینکش رو بذارید. ایده رو گرفتید دیگه؟ دیگه مثال نزنم. شماره تلفن و ایمیل و لینکدین مهم ترین هاش هستند که حتما حتما باید باشن.


صادق باشید

اگر برای پوزیشن سنیور دارید اپلای می‌کنید، مطمئن بشید که واقعا سنیور هستید. بسته به شرکت و کشوری که دارید اپلای می‌کنید تعریف سنیور میتونه متفاوت باشه. مثلا توی اروپا تجربه بالای ۶ سال رو میگن سنیور ولی مثلا تو ایران با ۲ سال هم شما میتونی سنیور باشی 😂 کلا ادعای چیزی رو نکنید که نیستید.

حتی روی مدارک تحصیلی تون. مثلا اگه دانشجوی ارشد هستید ننویسید که ارشد دارید، یا کلا ننویسید یا بنویسید که در حال تحصیل هستید.


تجربیات تون رو اول بیارید

مهم ترین چیزی که خواننده رزومه شما (این که میگم خواننده یعنی ممکنه منابع انسانی باشه یا یه فرد تکنیکال) دنبالش هست اینه که شما قبلا چه کار هایی کردید و کجا ها بودید. اینکه چندتا certificate و مدرک و دوره و کلاس گذروندید واقعا نسبت به اون تجربه کار هیچ اهمیتی نداره.

سعی کنید تجربیاتی که توی رزومه تون بهش اشاره کردید هماهنگ باشه با چیزی که توی لینکدین دارید. توی لینکدین حتما حتما حتما عکس پروفایل داشته باشید.


توضیحات خوب (مهم)

اول راجع به اون شرکت در حد یه خط توضیح بدید که اصلا شرکت چی بوده. بازم تکرار میکنم که توضیحات طولانی اصلا ندید چون خونده نمیشه واقعا.

صرفا تسک ها و خواسته هایی که ازتون شده و وظیفه داشتید اونا رو انجام بدید رو ننویسید. فقط کار هایی رو بنویسید که منجر به خلق یه ارزشی شدن. ننویسید مثلا سیستم لاگین نوشتم. اشاره کنید به کار هایی که باعث بهبود ها شده. مثلا میتونید بنویسید که مشکل پرفورمنس فلان جا رو پیدا کردم و حلش کردم و در نتیجه باعث رشد n درصدی رضایت کاربرا شد.

میتونید از این فرمول استفاده کنید:

چه مشکلی وجود داشت، چطوری حلش کردید، نتیجش چی شد.

سعی کنید این موارد رو توی همه نکته ها رعایت کنید

برای هر پوزیشنی که قبلا داشتید بیشتر از ۳-۴ مورد ننویسید. متن تون کوتاه و مفید باید باشه. وگرنه کسی حوصله نداره بخونه.


تکنولوژی ها

میتونید یه قسمت به تکنولوژی هایی که توی اون شرکت (یا پوزیشن) داشتید اشاره کنید. سعی کنید موارد مهم تر رو bold کنید که به چشم بیان. این مورد رو میتونید توی توضیحات اون پوزیشن هم بنویسید که خیلی بیشتر کمک میکنه.

البته دقت کنید که این نکاتی که هایلایت می‌کنید باید هم‌راستا با نیاز های اون کمپانی هم باشه. مثلا اگه توی Job description اون شرکت نوشته ما نیاز به ThreeJS داریم و شما هم قبلا تجربه اش رو دارید حتما بهش اشاره کنید و bold هم کنید.

این مورد با اون تکنولوژی های کلی که تو رزومه میذارید فرق داره، این اشاره داره به اینکه توی اون شرکت قبلی مرتبط با اون پوزیشن چه اسکیل هایی مورد استفاده بوده.


زبان رزومه

من برای این فرمولی واقعا پیدا نکردم ولی خودم همیشه انگلیسی فرستادم همه جا. حالا اگه شرکت برای یه جای دیگه بود توی همون فایل (نه یه فایل جدا) انتهاش ترجمه اش هم گذاشتم که طرف راحت بتونه بخونه.


اسم فایل

این مورد خیییییلی مهمه، خیلی دیدم که اسم فایلی که میفرستن بچه ها اصلا اشاره ای به اسمشون نداره که هیچ، مثلا نوشته Resume (5) 🤦‍♂️
خیلی بدههههه

اسم فایل باید اسم کامل خودتون باشه. بدون هیچ زیاد و کمی. اگه طرف رزومه ۱۰ نفر هم اینطوری دانلود کنه که همه چی گم میشه.


استایل رزومه

رزومه dark mode نفرستید. شما برنامه نویس هستید اوکی، ولی دلیل نمیشه رنگ زمینه رزومه تون هم تیره باشه با متن سفید. همیشه پس زمینه سفید بذارید.

برای اسمتون بزرگ ترین فونت رو استفاده کنید (البته بزرگترین که میگم نسبت به بقیه اندازه های رزومه)

سعی کنید تا جای ممکن هارمونی فونت ها برقرار باشه، هرجا یه فونت متفاوت نباشه. حتی رنگ نوشته ها هم سعی کنید هماهنگ باشن. اینکه میگم هماهنگ باشن نه اینکه همه شون یک رنگ باشن. مثلا تکنولوژی ها تون رو میتونید خاکستری تیره بذارید، ولی همه جا تکنولوژی ها همین رنگی باشه.

اون bullet point هایی که برای توضیحات کارتون میذارید رو حتما indent کنید.


قسمت مهارت ها

من کاری که کردم این بود که اسکیل هام رو سه قسمت کردم:

  • تکنیکال - Technical Skills
  • انسانی یا نرم - Human Skills یا همون Soft skills
  • کتابخونه ها - Libraries

واژه Hard skill یکم یه جوریه... من خوشم نمیاد ازش ولی اگه دوس دارید به جای تکنیکال میتونید از این استفاده کنید.

از این لوس بازیا که ۵ ستاره میدن و ۳ ستاره میدن و درصد میذارن و اینا هم نکنید! خیلی بده. همه چی نسبی هست. نمیشه به چیزی درصد و اندازه داد والا.

این قسمت رو بذارید بعد از تجربیات تون. حتما اونایی که برای اون شرکت هدف تون مهم تر هستند رو bold کنید. خیلی روی تفکیک این مواردی که مینویسید دقت کنید. مثلا یهو HTML رو توی کتابخونه ها ننویسید.

این قسمت میتونه بسته به تخصصی که دارید انعطاف داشته باشه ولی کلا این ۳ موردی که گفتم رو من خیلی توی رزومه های استاندارد زیاد دیدم که می‌نویسن.



مرسی که خوندین، اگه نکته دیگه ای به ذهنتون رسید که من نگفتم حتما بگید که اضافه کنم، اگه دوس داشتین هم میتونین از طریق لینکدین باهام در ارتباط باشین.

رزومهفرانت اندحسان
برنامه نویس از جلو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید