ویرگول
ورودثبت نام
حسین شیرمردی
حسین شیرمردی
خواندن ۱ دقیقه·۳ سال پیش

ترفند استفاده از قلم پارسی در Google Docs

سلام. عرض به حضور عنورتون که از دست شرکت گوگل و محصولات مختلفش بسیار شاکی هستم. به دلایل مختلف؛ یکیش همین مشکلش با ایران و زبان پارسی هست. حالا کشور تحریمه، مشکلتون با زبان چیه؟
درد دل بسه. روش کار اینه:

* این روش کاملن ایده‌آل نیست واسه همین عنوانش ترفند هست، نه راه حل. ولی مشکلات کمتری نسبت به سایر روش‌هایی که آزمایشی کردم؛ مثل استفاده از افزونه‌های تغییر قلم، طی کار ایجاد می‌کنه.
* این روش فقط برای نسخه‌ی Web جواب می‌ده.
*جهت گرفتن خروجی نهایی، می‌تونی با میانبر Ctrl+P سند رو به صورت PDF ذخیره کنی، یا چاپش کنی.


قدم1: کل Styleها رو روی یک قلم خوب؛ که حروف زبان پارسی نداره، تنظیم کن.

مثلن من از Roboto استفاده کردم که قلم پخته‌ای توی انگلیسی هست.

نکته . اگه اولین دفعه سند رو باز می‌کنی، کافیه فقط Normal text رو Update کنی و قلمِ سایر Styleها مثل Title و Heading خودکار تغییر می‌کنه، بجز Subtitle که می‌تونی همین کار رو جدا واسش انجام بدی.


قدم2: تغییر قلم در تنظیمات مرورگر.

برای این کار به بخش تنظیمات مرورگر برو. کلمه Font رو جست‌جو کن، و وارد Customize fonts شو.

قدم آخر: انتخاب قلم پارسی.

هر قلم که روی رایانه نصب هست رو می‌تونی استفاده کنی.
من از ساحل استفاده کردم، که خیلی دوستش دارم:) . تشکر از صابر راستی کردار؛ طراح قلم ساحل ?

به Google Docs که برگردی، این قلم واسه سندت انتخاب شده و به چشمات زندگی دوباره هدیه میدی. ?
اگه راه حل بهتری برای این کار پیدا کنم، این مطلب رو به‌روز می‌کنم. و لطفن اگه از خوانندگان به جز بهنام‌بانی کسی روش بهتری بلده، دریغ نکنه و در نظرات بنویسه. ممنون :)

پایان.

google docsfontقلمگوگل داکزفونت فارسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید