ویرگول
ورودثبت نام
حسین کوفی نژاد
حسین کوفی نژاد
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

راهنمای انتخاب زبان برنامه نویسی درست درمون


الان که این پست رو مینویسم حدود ١۲ سال از زمانی که بطور رسمی برای یک کار در حوزه IT استخدام شدم میگذره (یعنی این دوتا ز/ذ حسابی منو اسکول کردن?).

به واسطه کارهای مختلفی که از من انتظار می‌رفت خیلی سریع مجبور به یادگیری چند زبان برنامه نویسی و تکنولوژی نرم‌افزاری شدم، و بزرگترین سوال من شد اینکه چرا همه این زبان‌ها شبیه به هم هستند؟

بعدا فهمیدم که در این دنیای پر آشوب و بسیار سرعتی برنامه نویسی شما باید بدونید و باور کنید که همه چیز به پول مربوطه. یعنی چی؟

یعنی اینکه شرکت‌های مختلف تکنولوژی دنیا (اون کله گنده‌ها) تمام تلاششون رو می‌کنن که ما به سمت ابزارهای تولیدی اونا بریم و اینجوری مزرعه اونا رو شخم بزنیم، هرچه با ابزارهای اونا بیشتر کار کنیم پول بیشتری توی جیب اونا میره.مثلا ماکروسافت هنوز با قدرت تبلیغ NET. رو میکنه یا اوراکل دست از سر Java پیر بر نمیداره و در این بین پایتون روی همه داره اسکی میره.اصلا نمیخوام شرکت‌های تولیدکننده ابزارهای برنامه نویسی رو غول بی شاخ و دم تعریف کنم نه، بلکه میخوام دلیل اصلی این همه زبان برنامه نویسی متنوع رو متوجه بشید.


حالا تکلیف چیه؟

شما در انتخاب یک زبان برنامه نویسی درست درمون باید به چندتا فاکتور توجه کنید:

١- بازار کار کشوری که درش زندگی می‌کنید رو بررسی کنید و ببینید بیشترین تکنولوژی، ابزار و زبان برنامه نویسی که کار براش هست چیه. این رو خیلی راحت با کمی وقت گذاشتن و گشتن توی وبسایت‌های آگهی کار می‌تونید متوجه بشید.

٢- خیلی مهمه که سطح دانش خودتون رو هم در نظر بگیرید، مثلا قرار نیست چون #C خیلی توی بازار کار کشورتون پرطرفداره شما هم برید سروقت یادگیریش. اگر جونیور (تازه برنامه نویس) هستید حتما باید از زبان‌های دوستانه‌تری شروع کنید مثلا C یا Python.

٣- بعضی زبان‌های برنامه نویسی خیلی پکیج‌های مهمی دارن که شما هم کم کم مجبور می‌شید یاد بگیرید، به همین دلیل اگر سراغ یک زبان شلوغ مثل Js رفتید دهنتون اذیت میشه، پس بسنجید که چقدر میخواید براش وقت و تلاش بزارید.

۴- متوجه باشید که اکثرا زبان‌های برنامه نویسی General purpose هستن، یعنی میشه باهاشون هرچی دل تنگت میخواد کد بزنی، وب، اندروید، دسک‌تاپ و... تا موقعی که برای اون زبان برنامه نویسی ابزار مناسب به شما میدن دستتون بازه. اما زبانی که انتخاب می‌کنید باید در حوزه کاری‌ مورد انتخابتون نقش پر رنگی داشته باشه، مثلا اگر قراره برنامه نویس وب بشید اشتباهه که برید Kotlin یاد بگیرید حالا هرچند هم شاید این زبان چندتا framework مناسب وب داشت اما فوکوس کاتلین روی اندروید هستش حداقل فعلا. بنابراین انتخاب باید ریشه دار باشه یعنی آینده خودتون رو در نظر بگیرید.


یادتون باشه که همیشه میتونید برای مشاوره به من ایمیل بزنید، مطمئن باشید با حوصله جوابگو سوالاتتون هستم. Hosseinkoofi@gmail.com


برنامه نویسیانتخابزبان برنامه نویسیانتخاب زبان برنامه نویسیکد
من یک برنامه نویس، سیستم ادمین و مهمتر از همه یک معلم هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید