ویرگول
ورودثبت نام
حسین پزشکی
حسین پزشکی
خواندن ۸ دقیقه·۴ سال پیش

چگونه با شناخت خود برای تغییر شغل آماده شویم.

این کتاب کمک میکند خودتان را بهتر بشناسید و پازل ذهنی خود را برای تغییر و تحول به خوبی بچینید.

پاییز سال 97، در حین گفتگویی مفصل در مورد کارم با مهدی، با مجموعه­ کتابهای «بوم مدل کسب و کار» از نشر آریاناقلم آشنا شدم که تاثیر زیادی بر من گذاشتند. کتاب «خلق مدل کسب وکار» سرآغاز این مجموعه است که ایده «بوم مدل» را معرفی می­کند ولی به سرعت از این مفهوم عبور می­کنیم چون کتابی که قصد دارم معرفی کنم و دلیل این معرفی، وابسته به آشنایی با این مفهوم نیست اگرچه بسیار ایده مفید و جذابی است. توصیه می­کنم؛ اگر آشنایی با این ایده ندارید، جستجو کنید، اگر براتون جذاب بود، مطالعه و استفاده کنید، چرا که بوم مدل و این مجموعه توانایی تاثیرگذاری بر هر شخص و یا کسب و کاری دارند، حتی اگر این کار خانه­ داری باشد.

کتاب «مدل کسب و کار شما» از همین مجموعه است. در این نوشته کوتاه، تاکید من روی بخش دوم کتاب با عنوان «تامل و بازنگری» است و توصیه می­کنم فارغ از اینکه علاقه­ ای به ایجاد کسب و کار دارید یا خیر حتما این بخش را بخوانید. تاثیری که مطالعه این بخش از کتاب بر من گذاشته برام اینقدر قابل توجه بوده که به جای خلاصه کردن کتاب، ترجیح دادم بخشی از تجربه خودم از روند مطالعه آنرا با شما به اشتراک بگذارم.

کتاب مدل کسب و کار شما
کتاب مدل کسب و کار شما


«آیا شما هم جزو کسانی هستید که از شغلشان لذت چندانی نمی­برند؟ آیا این مساله تعادل زندگی شما را برهم زده است؟ هر چند سال یکبار با هزار امید و آرزو شغل جدیدی را انتخاب می­کنید؟
اگر بر حسب تلاش شخصی یا اقبال در همان شغلی هستید که دوستش دارید، که هیچ! اگر نه این کتاب می­تواند به شما کمک کند.» برگرفته از مقدمه مترجمان

این اولین جملاتی هست که مستقیم به هدف کتاب اشاره دارند و تعیین تکیلف می­کند. این معرفی قرار نیست نیاز به مطالعه این بخش را از بین ببرد، بلکه بالعکس قصد من ایجاد اشتیاق در شما برای مطالعه آن است. چون بیشترین تاثیر، زمانی رخ می­دهد که شما تمرینات معرفی شده را انجام می­دهید و مجموعه این تمرینات، شناختی به شما می­دهد که تصمیم بگیرید و انتخاب کنید که چه کاری می­خواهید انجام بدهید. در اینجا دو تمرین از این فصل را مرور خواهم کرد.

شغل­های رویایی بیش از آنکه پیدا شوند خلق می­شوند، بنابراین به ندرت با جستجوهای مرسوم به دست می­آیند. شناخت قوی از خود لازمه یک شغل رویایی است.

چرخ زندگی

چرخ زندگی (Wheel of Life) اولین تمرین این بخش از کتاب است. ساده و تاثیرگذار که نشان دهنده وضعیت فعلی شما است. به وضعیت خودتان در این زمینه ­ها فکر کنید:

  • تناسب اندام/سلامتی
  • شغل
  • ثروت/پول
  • رشد شخص/معنوی
  • تفریح/سرگرمی
  • عشق
  • دوستان/خانواده
  • محیط فیزیکی/خانه
  • خلاقیت/ابرازوجودی
  • سبک زندگی
  • دارایی

می­توانید ترکیبی از این زمینه­ ها را نیز بسازید و قطعا این موارد تنها زمینه­ های موجود و ممکن نیستند. هشت زمینه را که می­خواهید در آنها خودتان را ارزیابی کنید انتخاب کنید. سپس روی یک برگه کاغذ شکل زیر را ترسیم کنید.

چرخ زندگی (Wheel of Life)
چرخ زندگی (Wheel of Life)


هشت زمینه انتخابی خود را در کنار هشت قطعه دایره ترسیم کنید. محیط دایره را «رضایتمندی کامل» و مرکز را «رضایتمندی صفر» در نظر بگیرید. در هر زمینه میزان رضایت خود را در هر قطعه روی قطرهای طرفین پره رسم کنید و سپس داخل هر بخش را ترسیم کنید. شکل زیر حاصل انتخاب های من و ترسیم چرخ زندگی در آبان 98 بود:

چرخ زندگی من در آبان 1398
چرخ زندگی من در آبان 1398


دایره کامل نشان­دهنده خشنودی و رضایتمندی کامل در تمام جنبه ­های مد نظر است و در دایره ­ای مثل چرخ زندگی من که بخش­هایی از قطعات هاشور خورده است، نشان میدهد که این موارد نیاز به توجه بیشتر دارند. دقت کنید در آینده هم لزومی ندارد تمامی بخش­ها کامل پر شوند، چرا که ممکن است برای مثال برای من نوعی رضایت 40 درصدی در زمینه شغل کافی نبوده و نیست، ولی برای فرد دیگری کفایت کند. بنابراین باید به اولویت زمینه برای خودتان توجه کنید. این تمرین به صورت خیلی ساده نشان­دهنده وضعیت رضایت از خود در زمینه­ های مختلف است و همینطور نشان می­دهد که در چه زمینه هایی علاقه دارید پیشرفت کنید، چرا که خود شما زمینه را برای بررسی انتخاب کرده ­اید.

«هر یک از ما اشتیاقی پنهان در خود داریم، اشتیاقی که با گذشت زمان و زندگی معمولا به تاسفی پنهان تبدیل می­شود. این اشتیاق برای هر یک از ما متفاوت است، زیرا عمیق­ترین اشتیاق برای ابراز وجودی است. زندگی ما به همان اندازه­ای کامل و حقیقتا ارزشمند است خواهد بود که قادر باشیم حسی که در ته قلب خود داریم باور کنیم» جورج کیندر

بعد از اینکه این تمرین و تمرین­های بعدی کتاب را انجام دادم، مدتها مشغول فکر بودم و این نمودار به نوعی تبدیل شد به شاخص و سنسور، برای اینکه اولویت­هام مشخص شده بود و تا همین امروز قدم به قدم برای برای رشد در هر زمینه حرکت کردم. نمودار چرخ زندگی امروز من نسبت به قبل تغییر کرده است ولی اولویتهایم تغییر نکرده ­اند. ممکن است اولویت­ها نیز تغییر کنند و نمودار چند ماه بعد زمینه­ای متفاوت نسبت به نمودار امروز باشد.

چرخ زندگی من در اردیبهشت 1399
چرخ زندگی من در اردیبهشت 1399

نمودار زندگی

در ادامه این بخش از کتاب، نمودار زندگی معرفی شده است که ترسیم این نمودار برای تمرین­ها و ارزیابی­های بعدی مهم است و خود این نمودار هم جذابیت زیادی دارد. در این نمودار اتفاق­های مهم زندگی خود را روی محور افقی که خط زمان است، ترسیم می­کنید؛ محور قایم نشان­دهنده لذت، هیجان و یا رضایتی است که در آن اتفاق تجربه کرده ­اید. نمونه داخل کتاب در شکل زیر آورده شده که نشان­دهنده نمودار زندگی شخصی با نام دارسی است.

نمودار زندگی
نمودار زندگی

تجربه شخصی من در ترسیم نمودار زندگی هم جالب بود. بالا و پایینهای زندگی، کمی متفاوتتر از آنچه که فکر میکردم بود. به عنوان مثال؛ اتفاقاتی بودند که در موقع رخداد، اتفاق بسیار مهمی می­دانستم و مطمئن بودم بعد از رخ دادن این اتفاق زندگی من تغییر اساسی خواهد کرد، ولی حالا که در قالب نمودار زندگی نگاه می­کنم میبینم که چندان تاثیری نداشته است، در مقابل اتفاق­های دیگری وجود داشتند که به نظرم مهم نبودند ولی نقطه عطف بسیار بزرگی بوده ­اند. در نمودار زندگی به شدت باید به شخصی بودن نمودار دقت کنید، اتفاق و لذت و رضایتمندی­ ای که شما تجربه کرده اید مهم است و نه دیگران و اطرافیان، یعنی ممکن است انصراف از تحصیل برای شما رضایت­بخش و عالی بوده ولی برای اطرافیان و خانواده ­تان ناراضی کننده. یا در وضعیت دیگری ممکن است ارتقا شغلی برای افراد زیادی رضایت­بخش باشد و یا اطرافیان خوشحال شوند، در حالیکه در شغلی که شما لذتی نمی­برید ارتقا ممکن است به معنی کشته شدن اندک رغبت شما برای کار کردن بوسیله افزایش مسئولیت باشد.

نکته دیگری که دوست دارم از تجربه ترسیم نمودار زندگی به اشترک بگذارم این است که نمودار زندگی­ ام در طی شش ماه گذشته مرتب در حال اصلاح و تغییر بوده است، به این دلیل که با هر تمرینی از این کتاب، مطالعه کتاب­های دیگر و ...، بالا و پایین­هایی از زندگی­ برایم یادآوری شده است که روزی که این تمرین را تکمیل می­کردم در ذهنم نبوده است.

در این بخش، کتاب بعد از کلی تمرین به دسته بندی کار می­پردازد و در نهایت به شما دسته جدیدی از کار را معرفی می­کند با عنوان کار به عنوان منبع رضایتمندی و با تمرین­های مختلف و شناسایی توانایی­ها، شما را برای یافتن مسیرتان به سوی رضایتمندی کمک می­کند.

این که بدانیم چه می­خواهیم امری عادی نیست. این یک دستاورد روانشناسانه­ی دشوار و کمیاب است. آبراهام مازلو

در این نوشته قصد داشتم تجربه مطالعه کتابی را با شما به اشتراک بگذارم، این نوشته بخش محدودی از تجربه مطالعه این فصل کتاب است، توصیه میکنم کتاب را کامل مطالعه کنید. اگر تجربه ­ای از استفاده از این کتاب یا این مطلب داشتید خوشحال می­شوم در موردش بشنوم، بخوانم و صحبت کنم.


کسب و کارخودشناسیچرخ زندگیwheel of lifeتغییرشغل
مهندس عمران، دانش جو، علاقمند به رشد و توسعه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید