ویرگول
ورودثبت نام
ایمان شاه‌ سمندی
ایمان شاه‌ سمندی
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

نکات اخلاقی و قانونی در فرآیند عکاسی خیابانی[02]

ایمان شاه‌سمندی

همیشه حواستان به قوانین محلی دوروبر خودتان درخصوص انجام عکاسی خیابانی باشد. باید گفت که عکاسی خیابانی در ایالات متحده تا زمانی از تصاویر برای اهداف هنرمندانه استفاده شود، قانونی است. شما می‌توانید پرینت عکس‌ها را بفروشید یا از آنها در ارائه مقالات آنلاین استفاده کنید یا آنها را به صورت کتاب هنری درآورید و به نمایش بگذارید ولی نمی‌توانید از آن عکس‌ها برای اهداف تجاری و تبلیغات استفاده کنید.
نکات اخلاقی در گرفتن عکس از کودکان خیابانی
نکات اخلاقی در گرفتن عکس از کودکان خیابانی


بسیاری از کشورها قوانین مشابه ایالات متحده دارند اما در برخی دیگر از کشورها انجام عکاسی خیابانی بدون اجازه فردی که می‌خواهید از آن عکاسی کنید، غیرقانونی است. این موضوع کار را برای گرفتن یک عکس طبیعی و بی‌هوا از افراد بسیار سخت می‌کند. بعضی از عکاسان برای دور زدن این قوانین سعی می‌کنند طوری عکاسی کنند تا افرادی که در عکس‌هایشان حضور دارند چندان قاب تشخیص نباشند اما خیلی‌ها هم با این قوانین مخالف‌اند و خیلی عادی عکاسی‌شان را می‌کنند. به هر حال قبل از تصمیم‌گیری حتما تحقیقات محلی خودتان را انجام دهید.

اما بحث اخلاق در عکاسی خیابانی موضوع دیگری است. آیا عکاسی از غریبه‌ها در اماکن عمومی آنهم بدون اجازه کار اخلاقی است؟ جواب این سوال بستگی به حس خودتان دارد. من فکر می‌کنم که این تصاویر اهمیت بسیاری برای فرهنگ، هنر و تاریخ دارد و مطمئن هستم که خودم آدم خوبی هستم که کارهای خوبی انجام می‌دهد اما گه‌گاه به شخصه حس مثبتی از عکس گرفتن از مردم در مکان‌های عموم ندارم. شاید انجام این کار عجیب و ناملموس به نظر برسد اما به هر حال کاری نمی‌شود کرد و به نظر من تمام این حس‌های متضاد، باز هم ارزشش را دارد.

بعضی از عکاسان هستند که از کودکان با افراد بی‌خانمان عکاسی نمی‌کنند و از طرف دیگر هستند کسانی که با عکاسی از همین کودکان و افراد بی‌خانمان، کارهای فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند. نکته اصلی این است که بفهمید خودتان با چه کاری احساس راحتی بیشتری می‌کنید و همان را انجام دهید و نگذارید دیگران به شما بگویند که چه کاری از نظر اخلاقی درست یا نادرست است.


عکاسی خیابانیحقوق عکاساننکات اخلاقی در عکاسیقوانین عکاسی
عکاس خیابانی | روزنامه نگار | مدرس عکاسی | اینجا شما روایت‌های من را از خیابان‌های شهر و موضوعات مرتبط با عکاسی خیابانی می‌خوانید
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید