لازم نیست یک بازی ساز یا یک گیمر حرفه ای باشید تا متوجه پیشرفت صنعت بازی و بازیسازی تو سال های اخیر شده باشید !
تقریبا میشه گفت تمام کشور ها سعی کردن با ساختن استودیو های بزرگ و کوچک وارد این صنعت بشن و از این راه یه پولی هم به جیب بزنن که کشور ما هم از این قضیه مستثنی نیست . تو این چند ساله شاهد بازی های جمع و جور و کوچکی که توسط استودیو های داخلی (که اکثرا هم مستقل هستن) بودیم و خیلی واضح میشه فهمید که علاقه مندان به این صنعت هم در حال افزایش هستن.
اما یکی از سوال هایی که به دلیلی جوان بودن این رشته در کشور ما کمتر بهش پرداخته شده اینه که یک بازی رو چه کسی میسازه ؟! توی یک استودیو چه افرادی با چه مهارت هایی وجود دارن ؟.
میشه با یک دسته بندی کلی گفت شغل های مربوط به بازی سازی به سه دسته تقسیم میشن:آرت,برنامه نویسی وطراحی بازی
خب طبیعتا به دلیل گستردگی مطالب تو اینترنت و یا اطلاعاتی که از اینور و اونور میشنویم راجع به برنامه نویسی و آرت تو بازی ها اطلاعات بیشتری داریم . پس فقط یک توضیح کلی راجع بهشون میدم .
در واقع توی یک تیم بازی سازی بخش آرت شامل مدل سازی و انیمیشن بازی میشه و بخش برنامه نویسی هم به اسکریپت های داخل انجین مربوط میشه (فعلا به اون تیم های که چند تا برنامه نویس برای ساخت انجین شخصی استخدام میکنن نداریم )
خیلی ساده و خلاصه برای فهم بهتر و طولانی نشدن مطلب :آرتیست کسیه که مدل های داخل بازی مثل شخصیت ها و عناصر محیط رو توی یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی و در بازی های دو بعدی اسپرایت و آبجکت (همون درخت !!) رو طراحی میکنه و برنامه نویس با برنامه نویسی میفهمونه که وقتی اسپیس زدین شخصیت بپره !
اما بحث اصلی ما راجع به طراح بازیه . خب طراحی بازی رشته ایه که نه فقط تو ایران بلکه تو کشور های پیشرفته تر هم رشته ی جوونیه که کمتر بهش پرداخته شده .
در واقع طراحی بازی به چند تا بخش از قبیل طراحی گیم پلی و طراحی مرحله و به طور کلی طراحی مکانیک و قوانین یک بازیه . میتونه یک بازی کامپیوتری باشه یا یک بازی رومیزی .
در استودیو های بزرگ و سازنده های بازی های AAA چندین طراح بازی توی تیم وجود داره که کار های مختلفی مثل طراحی مرحله و طراحی گیم پلی وطراحی سیستم مبارزات رو انجام میدن که در استودیو های داخلی معمولا تمام این کار هارو یک نفر انجام میده .
طراح بازی نقش بسیار مهم و موثر در یک تیم بازی سازی ایفا میکنه . در واقع طراح بازی میگه که چه نوع سیستم هایی باید درون بازی به کار گرفته بشه یا مراحل به چه صورت انجام بشن . یک تصمیم اشتباه طراح بازی منجر به چندین ساعت کار بیهوده و هزینه های زیاد از طرف سایر اعضای تیم میشه . پس میشه گفت کار بسیار حساسیه که به تجربه و علم بسیار بالایی نیاز داره . تقریبا میشه گفت همه جور علمی ممکنه به کار طراح بازی بیاد . مثل فلسفه و ریاضی و فیزیک یا روانشناسی .
یک طراح بازی باید بدونه چطور ایده های خودش رو قبل از پیاده سازی روی بازی اصلی تست بکنه که بدونه ایده ی به درد بخوری هست یا نه
اما راجع به یادگیری این رشته !
فعلا منابع داخلی زیادی در دسترس نیست اما یکی از بهترین کتاب ها توی این حوزه کتاب the art of game design هست که توسط یک تیم بازی سازی ترجمه شده و میتونید به طور پی دی اف اون رو خریداری و مطالعه کنید . کتاب های theory of fun یا level up هم میتونن کمک زیادی کنن که متاسفانه هنوز ترجمه نشدن . همینطور میتونید از ویدیو های موجود در یوتیوب یا سایت های آموزش آنلاین مثل udemy یا lynda استفاده کنید . معمولا توی سایت های آموزشی با سرچ کردن کلمه ی game design میتونین به آموزش های مرتبط دسترسی پیدا کنید .
اینو هم باید بگم که اگه میخواید توی یک تیم فقط کار طراحی بازی انجام بدین نه لازمه برنامه نویسی یادبگیرین نه مدل سازی بلد باشین و اگه راجع بهشون در حد اطلاعات عمومی بدونین کافیه . ابزار اصلیه یک طراح بازی قلم و کاغذشه . نه یک انجین پیشرفته !!
اما در نهایت مهم ترین نکته راجع به یادگیری طراحی بازی اینه که بدونید باید به شکل جدی شروع به کسب تجربه کنید . لازم نیست چهل سال توی این صنعت فعالیت داشته باشید . میتونید از همین الان بازی های ساده با قلم و کاغذ طراحی کنید .روی کاغذ مراحل یک بازی رو پیاده سازی بکنید و اونارو به دوستاتون یا آشناهاتون نشون بدید و ازشون نظر بگیرید .
تا یادم نرفته اینو هم بگم که یکی از ابزار هایی که که میتونید به شکل جدی مهارت طراحی بازی و مرحله خودتون رو محک بزنید ساخت ماد برای بازی های مختلفه . جالبه بدونید خیلی از افراد با ساخت چند ماد و ارایه اونا به عنوان رزومه برای تیم های بزرگ به عضویت اون ها دراومدن و به عنوان یک طراح بازی کارشون رو شروع کردن .
پس از همین حالاشروع کنید ( :