امروزه صنعت پوشاک، یکی از بزرگترین صنایعی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت و روز به روز تجهیزات جدیدی برای سهولت کار در این حوزه ساخته میشود. کارگاه خیاطی ، یکی از اصلیترین، تولیدی های این صنعت است که در مراحل آخرینِ تولید لباس وارد کار شده و پوشاک را تولید نهایی میکنند. این کارگاهها علیرغم اینکه در شهرها جای گرفتهاند؛ محیط های پرسروصدایی هستند که ممکن است حضور در آنها آزاردهنده باشد. در این مقاله در مورد کاهش صدا در کارگاه خیاطی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
در این محتوا، منظور ما از کارگاه خیاطی ، محیطی است، مجهز به یک دستگاه چرخ خیاطی گرفته تا چندصد چرخ خیاطی . این کارگاه ممکن است اتاق یک خانه باشد و یا ممکن است فضایی بسیار وسیع با تجهیزات زیاد و تعداد بالایی از کارکنان باشد.
اما تمام این محیطهای کوچک تا وسیع، یک وجه اشتراک دارند؛ آن هم میزان بالایی از صدای تولیدی دستگاه های چرخ خیاطی است. بیشتر صدای تولید شده در این فضاها، حاصل از لرزش و لغزش دستگاه چرخ خیاطی است. این صدا اگرچه برای کارکنان و خیاطان طبیعی شنیده میشود و آنها به این میزان صدا عادت کردهاند، اما ممکن است برای دیگر افراد آزاردهنده و غیرقابل تحمل باشد.
صدا در حقیقت یک طول موج مکانیکی است و از طریق همهی محیطها به عنوان واسطه،به جز محیطهای خلاء قابلیت حرکت دارد. در واقع صدا، تغییرات در فشار است. اما به هرحال منابع صوتی متعددند. لرزش جامدات، یکی از مهمترین منابع صوتی است که ما با آن در اینجا سروکار داریم.
برای درک بهتر امواج صدا را با سنگریزهای که به سطح آب برخورد میکند، مقایسه کنید. سنگ پس از تماس با سطح آب، لایههای آب را جابجا کرده و نوعی لرزش و حرکت در مایع ایجاد میکند. صدا هم دقیقا مانند همین سنگ ریزه است. برای مثال با دست زدن،و به تبع آن تولید صدا و پخش آن در محیط، لایه های هوای محیط و فشار هوا جابجا شده و از همین طریق امواج تولید شده و صوت به گوش ما میرسد.
از آنجایی که صدا از جنس فیزیکی نیست و نوعی متافیزیک است، پس عبور و حرکت آن با چشم دیده نمیشود و ما تنها نتیجه این حرکت، یعنی رسیدن صدا به گوش ما و انعکاس آن در محیط را حس میکنیم.
گفته شد که صدای غالب در کارگاه خیاطی ، صدای حاصل از لرزش چرخ خیاطی است. اما این جمله به چه معنا است؟
همانطور که میدانید ، روش کار چرخ خیاطی ، حرکت مداوم سوزن خیاطی برای دوختن است. این حرکت مدام سوزن، باعث ایجاد لرزههایی در دستگاه و سطح زیر چرخ خیاطی خواهد شد. این لرزش چرخ خیاطی و میز، از پایه های میز عبور کرده و به کف فضا برخورد میکند و در ادامه به ستونهای به کار رفته در دیوار برخورد میکند و از این طریق به بالا یا پایین منتقل میشود و به دیوارها و دیوار مشترکها برخورد میکند.
صدای چرخ خیاطی، مثل صدای ترمز ناگهانی ماشینها در خیابان است. زمانی که یک ماشین در خیابان، ترمز میکند؛ لغزش ماشین بر روی سطح خیابان ، لرزشی ایجاد میکند. این لرزش از طریق کف خیابان به فونداسیون خانهها منتقل شده و از طریق تیر و ستون به بالا منتقل میشود و داخل ساختمان شنیده میشود.
گفته شد که صدا از طریق تیر و ستونها منتقل میشود. بنابراین بهتر است که تیر و ستونهای فضا را با فوم های الاستومری یا آکوستیک پنلها بپوشانیم.
اگر تیر و ستونی بیرون از فضا نبود، گوشه های فضا را آکوستیک کنیم. چرا که صدا در فضا میچرخد و به کف و سقف و دیوارهها برخورد میکند و در نهایت در گوشهها گیر می افتد.
روی سقف فضا، به موازات چرخ خیاطی و میز کار خود، از آکوستیک پنلها استفاده کنیم. نصب عایق صوتی در چنین جایگاهی، صدا را تا حد خوبی کاهش میدهد.
دیوار پشت و روبروی میزکار و چرخ خیاطی هم بهتر است، آکوستیک شود. همچنین میتوان برای بهبود صداگیری، از فوم های تاتامی زیر میز و زیر پایه های میز استفاده کنیم تا لرزش و انتقال صدا را مهار کند.
( فوم های تاتامی، فوم های مورد استفاده در باشگاه هستند که به نوعی ضریه گیر و جاذب صدا نیز میباشند.)
تاسیسات فضا مانند کولر، کانالها، داکت، کلید و پریزها و ... را با فوم های عایق صوتی کاور کرده و بپوشانیم.
در این مسیر، کافی است که موقعیت صحیح نصب پنل های عایق آکوستیک را بدانیم و مانع نشتی صدا در فضا شویم. با دانستن این نکات، علاوه بر استفاده صحیح از فومها و افزایش کارآیی و بهبود صداگیری، هزینهها را هم تا حد زیادی، کاهش میدهیم.