ویرگول
ورودثبت نام
KARAN (کاران)
KARAN (کاران)
خواندن ۷ دقیقه·۵ سال پیش

مدیران زن باید هزار بار بیشتر از مردها، خودشان را اثبات کنند

گلمر بحری مدیرعامل گروه شرکت های آتنا

اگر یکی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات باشید یا به نحوی این صنف را بشناسید، احتمالا نام خانواده بحری و گروه شرکت‌های آتنا به گوشتان خورده است؛ شرکتی که در اواسط دهه هشتاد و درست در دوران طلایی کسب وکارهای IT، شروع به فعالیت کرد و پس از فراز و نشیب‌های بسیار، به عنوان یکی از بازیگران عرصه فناوری اطلاعات و امنیت مطرح شد و تا به امروز با نمایندگی برندهایی همچون کسپرسکی در این بازار به فعالیتش ادامه می‌دهد.

برای انجام گفتگوی مجله خبری کاران، این بار به سراغ گلمر بحری، مدیرعامل گروه شرکت‌های آتنا رفتیم؛
وقتی وارد دفتر پر نور آتنا در منطقه دانشگاه شریف می‌شویم، او با لبخندی جدی به استقبالمان می‌آید. کافی است چند دقیقه ای با او هم کلام شوید تا بارقه‌های جرات و سخت کوشی را در نگاهش ببینید. او به عنوان یک مدیر دهه شصتی، چند سالی است که به تنهایی سکان کل این تجارت خانوادگی بر عهده گرفته است؛ گلمر از دوران نوجوانی وارد بازار کار شده و تلاش کرده فارغ از نام و سابقه پدرش، باقر بحری، که ردپای مشخصی در مدیریت شرکت‌های صاحب نامی همچون سازگار ارقام تا آواژنگ و در واقع جامعهIT  دارد روی پای خودش بایستد و جایگاه مدیریتی اش را اثبات کند.

گفتگوی ما با گلمر بحری ۲ بخش مجزا دارد؛ در قسمت اول او ضمن اشاره به داستان کاری اش، رک و بی پرده از تجارب و چالش‌های مدیریت منابع انسانی حرف می‌زند و به مشکلات اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات اشاره می‌کند.

بخش دوم مصاحبه که قطعا پرچالش تر است، گلمر از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مدیریت زنان می‌گوید و حتی اشاره می‌کند که چطور به عنوان یک مدیر زن، خود را اثبات کنید!

اگر شما هم علاقمندید در جریان تجارب و شیوه مدیریت او در حوزه پرتلاطمی مثل فناوری اطلاعات قرار بگیرید، پیشنهاد می‌کنم در این گفتگوی کاران با ما همراه باشید.

مهم ترین بخش های این گفتگو:

شما تقریبا از ۲۳ سالگی وارد حوزه مدیریت شدید؛ با توجه به ماهیت مردانه ای که حوزه امنیت اطلاعات دارد، چطور با چالش‌های مدیریت زنان در  این محیط مواجه شدید؟

اصلا این طور نبود که من از روز اول اعتماد به نفس نشستن پشت میز مدیریت را داشته باشم! در واقع همان سال‌های اول، هیچ کارمندی نداشتم که از خودم به لحاظ سنی کوچک تر باشد! سال ۸۶ که وارد حوزه مدیریت در شرکت آتنا شدم؛ همه کارمندان به ویژه پرسنل فنی از من بزرگتر بودند و بیشترشان مرد بودند. اولین تجربه وحشتناکی داشتم سال ۸۷  و در جریان استخدام یک مدیر فنی مرد با چهل سال سن و ۱۳ سال سابقه کار مدیریت اتفاق افتاد. وقتی با او مصاحبه کردم در نهایت از من پرسید: تو می‌خواهی مدیر من باشی؟! منم پاسخ دادم : بله! لحن مصاحبه عوض شده بود. این مصاحبه شغلی یکی از پرچالش ترین مصاحبه‌هایی بود که انجام دادم. چندین بار از پدرم آقای بحری خواستم که یکسری از مصاحبه‌های استخدام را خودشان انجام دهند؛ اما کار مهمی که ایشان کردند این بود که هرگز این درخواست را نپذیرفتند و این شد که مهارت‌های مدیریتی من کم کم بیشتر و بیشتر شد.

در نهایت آن مدیر فنی را استخدام کردید؟

بله؛ آن دوره به خاطر مشکل مالی که داشتند آمدند و در آتنا استخدام شدند. خودش بارها طی مدت همکاری که با ما تا همین اسفند ۹۷ داشت گفته بود که اوایل فکر می‌کردم که در حین کار با آتنا می‌توانم جای دیگری را برای کار پیدا کنم اما تا ۱۰ سال و شش ماه با ما همکاری کرد. فکر نکنید که این چالش‌ها فقط مربوط به ۲۳ سالگی من بوده، همین چند وقت پیش یک آقا را برای استخدام به من معرفی کردند، با وجود اینکه ۱۰ سال از من کوچک تر بود گفت مدیر کل اینجا شما هستید؟ گفتم بله......گفت یعنی مدیر مستقیم من هم شما هستید؟ پاسخ دادم نه، من مدیر مدیر مستقیم شما هستم! نتیجه اینکه فرد رفت و نخواست که با ما در آتنا کار کند.

حتی جالب تر اینکه بعد از این همه مدت هنوز هم وقتی به عنوان مدیرعامل آتنا به هیات‌های مالیاتی می‌روم از من می‌پرسند شما به عنوان یک خانم، مدیرعامل اسمی هستید یا رسمی؟ هنوز نپذیرفته اند که یک خانم جوان می‌تواند به عنوان مدیرعامل یک شرکت در حوزه امنیت اطلاعات فعالیت کند! بارها این موضوع برای من در سمت‌های مختلف فنی و مدیریتی اتفاق افتاده است.

اما در شرکت‌های فناوری اطلاعات، به نظر در مقایسه با سال‌های اخیر موضوع مدیریت بانوان به نظر جا افتاده است. این طور نیست؟

ببینیددر واقع شما به عنوان یک خانم اگر می‌خواهید مدیر زبردستی باشید باید به تمام حوزه‌های فعالیت شرکت تان از مالی و اداری تا فنی مسلط باشید! فرق نمی کند در محیط مربوط به بخش خصوصی باشید یا دولتی؛ شما به عنوان یک خانم در محل کار باید هزار بار بیشتر از آقایان خودتان را اثبات کنید! این یک واقعیت است؛ درصورتی که اگر شما یک مدیرعامل مرد باشید؛ حتی ذره ای هم دانش فناوری اطلاعات و  توانایی مدیریت نداشته باشید به دلیل مرد بودن، هر جا بروید مخصوصا در مراکز دولتی، جلوی شما خم و راست می‌شوند؛ اما اگر یک خانم باشید و به تمام امور مدیریتی و فنی هم آگاه باشید اگر نتوانید خودتان را اثبات کنید یا نرمش اضافه نشان دهید، شما را جدی نمی گیرند. جا انداختن این فرهنگ هنوز در کشور ما زمان بر است و مدیران زن باید همیشه در حال اثبات کردن توانایی‌هایشان باشند!

هر گزم یادم نمی رود همین چند سال پیش با مدیر فناوری اطلاعات مجموعه شهروند یک قرار جلسه داشتیم؛ تا فهمیدند که من یک خانم هستم در ابتدا نمی پذیرفتند که با من جلسه فنی بگذارند؛ چون اصلا قبول نداشتند که به عنوان یک مدیر خانم،دانش فنی لازم را داشته باشم. گرچه بعد از مدتی که دیدند پیگیر جریان هستیم و جلسه را گذاشتیم، پس از مدتی تبدیل به یکی از همکاران نزدیک ما شدند و بسیاری از پروژه‌های فنی شان در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت را ما و مخصوصا خودم انجام دادم.

این موضوع در جلسات با مدیران دولتی هم بارها اتفاق افتاده که اصلا در ابتدای کار حاضر نبودند به عنوان یک مدیر خانم به من نگاه کنند؛ گرچه تمام این مسائل را با صبر و پیگیری حل کردیم.

البته شما با دو چالش مواجه بودید؛ یکی اینکه مدیر خانم بودید؛ دوم اینکه مدیریت یک شرکت حوزه امنیت و آنتی ویروس را برعهده داشتید.....

بله؛ دقیقا همین طور است؛ مثلا بعد از این همه مدت، چه در حوزه فناوری و چه در سایر صنایع، دیگر خانم‌ها به عنوان مدیر فروش پذیرفته شده ترند تا یک مدیر فنی یا مثلا امنیت اطلاعات! آنچه که باعث می‌شود شما را به عنوان یک مدیر خانم بپذیرند، اشراف و آگاهی شما به تمام مسائل فنی و مدیریتی است و البته از همه مهم تر، نحوه معرفی توانمندی‌ها و قدرت مذاکره تان در جلسات کاری است که می‌تواند در تمام طرف‌های کاری اعتماد ایجاد کند.

خودتان در چه سطوحی از مدیریت، خانم‌ها را در آتنا استخدام می‌کنید؟ با توجه به اینکه حیطه کاری شرکت در حوزه امنیت است......

من نگاه جنسیتی به موضوع استخدام ندارم اما همه مدیران میانی آتنا، در حال حاضر جز یک نفر، از بانوان هستند؛ چون اعتقاد دارم خانم‌ها در کارشان وفا دارترند و بسیار برای کار دلسوز هستند؛ وقتی کاری را به یک خانم می‌سپارید مسئولیت پذیرند و از سر باز نمی کنند. با این حال در وهله اول وقتی یک رزومه کاری به دستم می‌رسد برای استخدام اهمیت نمی دهم که فرد خانم است یا آقا! به جز  یک برهه زمانی میان سال ۸۸ تا اوایل ۹۰ در کشورمان که اغلب مدیران مرد تنها به جلسات بخش دولتی پذیرفته می‌شدند و ما مجبور بودیم تعدادی از مدیران مان مثل فروش را حتما آقا استخدام کنیم، همیشه نگاه مان به جریان استخدام براساس شایسته محوری بوده و تفاوتی ندارد فرد موردنظر مرد است یا زن!

برخی از همکاران مدیر ما در شرکت‌ها، خانم‌ها را به دلایلی همچون ازدواج، بارداری و بچه داشتن و حتی حاشیه سازی استخدام نمی کنند؛ چون معتقدند به این دلایل، خانم‌ها ممکن است کارایی لازم را در مقایسه با مردها نداشته باشند. ما منکر این مسائل نیستیم اما هرگز این دلایل باعث نشده یک خانم را استخدام نکنیم. بارها همکارانی داشتیم که با وجود بچه داری و تمام دردسرهایشان، باز هم به عنوان یک مدیر کار خود را ادامه داده اند.


متن کامل گفتگو

درباره ما و مجله خبری کاران

مجله خبری کاران، یک رسانه آنلاین حوزه کار و استخدام است که در سال 1397 و با نگاهی متفاوت به جریان خبری صنعت استخدام راه اندازی شده است. در این مجله شما می توانید هر لحظه در جریان به روزترین اخبار و تحولات صنعت استخدام ایران و جهان قرار بگیرید؛ جالب ترین و کاربردی ترین مطالب آموزشی در زیست بوم کار و مشاغل را بخوانید و حتی با تجارب شنیدنی کارجویان و کارفرمایان و به ویژه مدیران منابع انسانی آشنا شوید.

مجله خبری کاران دریچه جدیدی است به روی راهکارهای حوزه استخدام و مدیریت منابع انسانی؛ ما با نگاهی متفاوت شما را در این مسیر همراهی خواهیم کرد.

سایت مجله خبری کاران

?


مدیریت زنانمدیرفناوری اطلاعاتکاران
کاران، اولین موتور جستجوی مشاغل و آگهی های استخدامی در ایران karan.ir
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید