ویرگول
ورودثبت نام
Amir Hossein Kargaran
Amir Hossein Kargaran
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

۷ نکته‌ نگارشی مهم

امروز همسرم تاکید کرد من روی این چند موضوع خیلی حساسم و خب دیدم که باید اینجا بیان کنم که چقدر واقعا این ۷ موضوع نگارشی برای من مهم هست و از روی آن آدم‌ها رو قضاوت می‌کنم! با تشکر از آرش برای این که بهم کرد که این پست بهتری بشه.

کتاب درسی نگارش فارسی اول دبستان (بنویسیم)
کتاب درسی نگارش فارسی اول دبستان (بنویسیم)


  1. استفاده از فعل «می‌باشد»،‌ از ریشه غلط است. در جملات فارسی سعی کنید به جای «می‌باشد»، از «است» استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر به این نوشته از وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.
  2. تمامی علائم نگارشی به کلمه پیش از خود می‌چسبند و از کلمه بعد از خود فاصله می‌گیرد. این قانون برای گیومه و پرانتز نیست.
  3. بیشتر شما با هکسره آشنا هستید، برای اطلاع بیشتر این پست را مشاهده کنید. من راستش مشکلی ندارم کسی هکسره را رعایت نکند (کهیر نمی‌زنم). برای مثال بگوید: «اسبه آبی فرار کرد» در صورتی که درست آن «اسب آبی فرار کرد» است. اما به شدت بدم می‌آید که کسی چیزی را به غلط هکسره بیان کند و ادعا کند هکسره را رعایت کرده است! برای مثال به جای عبارت «این کتاب خوبیه» بنویسد «این کتاب خوبیِ»!
  4. شیوه روایت یک گزارش علمی به زبان فارسی حتما از نظر من باید سوم شخص باشد. بدین ترتیب اگر شما دانشجو هستید و در حال نوشتن گزارش علمی برای درس یا پروژه خود، تز یا رساله هستید و این گزارش عبارت‌هایی همچون: «می‌کنم»، «انجام دادیم» داشته باشد، این نوشتار یک گزارش علمی که فضای بی‌طرفانه‌ای را حفظ کند محسوب نمی‌شود. جملات شما باید حالت مجهول داشته باشد، مانند: «نشان داده شده است».
  5. خیلی مواقع می‌بینم که افراد شکل یا جدولی را در متن می‌گذارند و در متن به آن ارجاع نمی‌دهند و یا توضیحی در مورد آن نمی‌نویسند. مگر دارید اسلاید می‌سازید؟ از اساس غلط است. ارجاع فراموش نشود.
  6. نیم فاصله هم بد نیست رعایت کنید، ساده است. بعد از مدتی همانند رانندگی که دیگر با همه چیز آگاهانه برخورد نمی‌کنید، بدون این که بدانید آن را رعایت می‌کنید. کیبورد استاندارد فارسی به‌صورت پیش‌فرض تنظیمات نیم فاصله را دارا است و با فشردن هم‌زمان کلیدهای Shift + Space، نیم فاصله را اعمال می‌کند.
  7. پاراگراف اول هر بخش نباید فاصله (Indent) داشته باشد!! بقیه پاراگراف‌ها به جز پاراگراف اول حدود نیم سانتی‌متر جلوتر نوشته‌ می‌شوند. جزئیات بیشتر را در این لینک مشاهده کنید.
زبان فارسیعلائم نگارشینگارش فارسیلحن نگارشدستور زبان فارسی
kargaranamir.github.io
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید