ویرگول
ورودثبت نام
کیمیا جوکار
کیمیا جوکار
خواندن ۲ دقیقه·۳ ماه پیش

اگر کاربر خوشحال نباشه همه باید بریم خونه!


در دنیای طراحی محصول، رضایت کاربران از اهمیت بی‌نظیری برخوردار است. اگر نتوانیم این هدف را محقق کنیم، تمام تلاش‌هایمان بی‌نتیجه خواهد بود و باید به فکر بازنگری و اصلاح فرآیند هایمان باشیم. دونالد نورمن، یکی از پیشگامان طراحی کاربر محور، تاکید می‌کند که تمرکز دیزاین باید بر کیفیت رضایت کاربر(لذت بخش بودن دیزاین) در گذر زمان باشد.

تمرکز دیزاین بر کیفیت رضایت کاربر در گذر زمان بر اساس 3 دسته زیر است :
1)بتواند کار کند

2)راحت استفاده شود

3)فرای راحتی، لذت بخش باشد.

محصول، هر ساخته‌ای است که نیازی از کاربران و ذی‌نفعان را برطرف کند و به کمک فناوری ارزشی به ذی‌نفعان بدهد. ذی‌نفعان در فرآیند طراحی و تولید محصول شامل افراد و تیم‌های مختلفی مانند طراحان، سازندگان، بازاریابان، تیم فروش، تیم پشتیبانی و تیم سئو و… هستند. این افراد هر یک نقش حیاتی در موفقیت نهایی محصول دارند و باید در تمامی مراحل طراحی و توسعه به نیازهای آنان توجه شود.

یکی از اصول اساسی در طراحی محصول، اولویت دادن به رضایت کاربران است. طراحی باید به گونه‌ای باشد که نیازها و خواسته‌های کاربران را در مرکز توجه قرار دهد. این امر نه تنها باعث خوشحالی کاربران می‌شود، بلکه موفقیت و پایداری محصول را نیز تضمین می‌کند. محصولی که لذت‌بخش‌تر باشد و توجه بیشتری جلب کند، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهد داد. کاربران به دنبال تجربه‌های مثبت و خوشایند هستند و محصولاتی که بتوانند این تجربه‌ها را فراهم کنند، موفق‌تر خواهند بود.

در واقع تجربه، مجموعه‌ای از احساسات، هیجانات و رفتارهایی است که فرد در طی مدت تعامل با یک رویداد، محصول یا خدمات تجربه می‌کند. طراحی تجربه کاربری (UX) به معنای ایجاد و بهبود این تجربیات به گونه‌ای است که کاربران را راضی و خوشحال نگه دارد. طراحی کاربر محور (User-Centered Design) راهکاری است که می‌تواند بهبود و کیفیت احساسات کاربر را تضمین کند. این رویکرد طراحی بر اساس نیازها و خواسته‌های کاربران استوار است و هدف آن ایجاد محصولاتی است که با کاربران هماهنگی کامل داشته باشند.

برای دستیابی به رضایت کاربران، باید تحقیقات کاربری دقیق انجام دهیم و نیازها و خواسته‌های واقعی کاربران را درک کنیم. سپس باید از طریق تست‌های کاربری و پروتوتایپینگ، بازخورد کاربران را جمع‌آوری کرده و محصول را بهبود دهیم(قطعیت در دیزاین وجود ندارد و این کار تدریجی است) توجه به اصول و مفاهیم پایه‌ای که دونالد نورمن مطرح کرده است، می‌تواند به ما کمک کند تا محصولی با قابلیت استفاده بالا و تجربه کاربری مثبت ایجاد کنیم.

به عنوان طراحان محصول، وظیفه ما ایجاد تجربه‌هایی است که کاربران را شاد و راضی نگه دارد. اگر نتوانیم این هدف را محقق کنیم، تمام تلاش‌هایمان بی‌نتیجه خواهد بود. با تمرکز بر رضایت کاربران، استفاده از اصول طراحی کاربر محور و توجه به نیازها و خواسته‌های ذی‌نفعان، می‌توانیم محصولاتی موفق و ماندگار ایجاد کنیم. در نهایت، اگر کاربر خوشحال نباشه، همه باید بریم خونه!

تجربه کاربریطراحی محصولکاربرطراح محصول
طراح محصول
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید