ویرگول
ورودثبت نام
Leyla Abedinzade
Leyla Abedinzade
خواندن ۲ دقیقه·۸ ماه پیش

چالش کتابخوانی مهر ماه 1402 طاقچه: «شب‌های روشن»

موضوع چالش مهر ماه انتخاب کتابی هست که با عینک فلسفه به دنیا نگاه می‌کنه. من کتابی که فلسفه خالص و آموزش فلسفی داشته باشه زیاد نخوندم، اما در عوضش رمان و داستان‌هایی که موضوع فلسفی دارن رو دوست دارم. از جمله کتاب‌هایی که خوندم و دوست دارم درباره‌اش بنویسم «شب­‌های روشن» تئودور داستایوفسکی هست. فکر کنم کسی نباشه که تعریف داستایوفسکی و سبک منحصر به فرداش رو نشنیده باشه.

من نسخه صوتی «شب‌­های روشن» منتشر شده توسط استدیو نوار ترجمه‌ی گروه مترجمین نوار و با گویندگی مریم محبوب و حامد فعال گوش دادم. راستش اول فیلم این کتاب رو دیدم (تنها کتابی هست که فیلمش رو به اندازه کتاب یا حتی بیشتر از اون! دوست داشتم)، فیلم ساخته فرزاد موتمن هست و بسیار بسیار عالی.

«شب­‌های روشن» یه داستان کوتاه هست که درباره یه مرد جوون تنهاست. این مرد جز یکی دو نفر معدود با کس دیگه­‌ای مصاحبت و معاشرت نداره و به اعتقاد من یه درونگرای تمام عیاره و نگاه و سبک زندگی خاصی داره که یه درونگرا می‌تونه به خوبی درکش کنه و بیشتر از یه برونگرا براش جذابیت داره این مدل زندگی. تا اینکه یه شب به صورت اتفاقی با یه دختری آشنا میشه و این باعث میشه از لاک تنهایی خودش بیرون بیاد و چیزهایی رو تجربه کنه که هیچوقت نکرده و این آشنایی به زندگی خاکستری (یا شاید هم سیاه و سفید) این مرد رنگ می‌بخشه. باعث میشه از تخیلاتش که سراسر زندگیش رو گرفته بودن فاصله بگیره و بفهمه یه دنیای واقعی هم هست و اصول و نگاهی غیر از اونچه که اون به زندگی داره هم وجود داره و نوع نگاه دختر و صحبت کردنشون با هم باعث شد مرد دوباره به این موضوعات نگاه کنه.

داستایوفسکی به درون­مایه‌­ی روانشناسی داستان­‌هاش معروفه و خیلی دقیق و ظریف ویژگی‌­های شخصیت‌­های داستان‌­هاش رو می­چینه و یه موضوع رو روایت می­‌کنه. موضوعی هم که بهش می‌­پردازه خودش یه موضوع اجتماعیه و این باعث میشه با کمی دقت برخوردهای بین شخصیت­هارو تو زندگی روزمره و اطرافیان خودمون حتی ببینیم.

اینطور که میگن داستایوسفکی تو این کتاب خودش رو به تصویر کشیده. عمق نگاه داستایوفسکی همیشه برای من جذابه؛ همیشه موافقش نیستم، همیشه درک نمی­کنم چی میگه اما خاص و جالبه و همین باعث میشه که صاحب سبک باشه.

این داستان کوتاه حتما حتما ارزش خونده شدن داره، مخصوصا اگر می‌خواید آثار داستایوفسکی رو بخونید این کتاب می­تونه شروع خوبی باشه.

«شب های روشن» را از طاقچه دریافت کنید:

https://taaghche.com/audiobook/94874


چالش کتابخوانی طاقچهداستایوفسکیشبهای روشننوارفلسفه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید