ویرگول
ورودثبت نام
لیلی عباسی (لام_مث_لیلی)
لیلی عباسی (لام_مث_لیلی)
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

چالش سحرخیزی (روز چهاردهم) | تمرکز

روز چهاردهم هم رسید.و این چالش هم به نظرم دیگ داره اثبات میشه توی برنامه روزمره. به این فکر میکردم که به قول دوستان اول یک جایزه خوب واس خودم بگیرم و دوم اینکه برم سراغ چالش سوم. چون این چالش 2 تا هدف داشت. یکی سحرخیزی و یکی نوشتن.

الان یکی 2 تا هدف دارم که تا پایان ماه بهشون نیاز دارم و فک میکنم که وجود چالش منو جلو میندازه. اسمشو میزارم چالش یادگیری.

یه مهارت جدید میخام با توجه به کارم یاد بگیرم و این 15 روز باقیمانده ماه میتونه منو بالاتر بکشه

به نظر هر روزی که میگذره یه حس توانستن توی وجودم قوی تر میشه. این که تونستم و بیشتر و بهتر هم میتونم. اصلا قدرت چالش ها و انجام کارها تا رسیدن به نتیجه همینه. می توانم های درون ما رو فعال می کنند.

دیشب فیلم focus 2015 رو میدیدم. خوب دوسش داشتمو من یه عادتی که دارم اول فیلم رو خوب میبینم. نکات جالبش رو برای خودم مشخص میکنمو بعد میشینم و تحلیل ها و نقدهای اون فیلم رو میخونم. دوس دارم ضعف ها و قدرت های اون فیلم رو بدونم.میزان اثر گذاری فیلم توی دنیای من بسته به نوع فیلم داره. مثلا من فیلم رهایی از شاوشنگ و همینطور انجمن شاعران مرده رو خیلی دوست داشتم. فعلا دیگه فیلم به ذهنم نمیاد ولی سر فرصت لیست فیلم هایی که دوست دارم رو به اشتراک میذارم چون میخام شمام فیلم خوب بهم معرفی کنید.

توی فیلم چند تا دیالوگ بود که من خیلی دوست داشتم:

تمرکزشون رو بگیر بعد هرچی رو که بخوای میتونی بگیر
پدرم همیشه میگفت آدمای این دنیا دو دسته اند: چکش ها و میخ ها ، خودت تصمیم می گیری که تو کدوم دسته باشی.

واس همین ذهنم درگیر مفهوم تمرکز شد و جالبه بدونین که این قدرت چقدر در موفقیت فیلم. موفقیت انسان ها اثر داره. قدرت مغز با تمرکز به طرز حیرت انگیزی بالا میره. یعنی عملکرد مغز رو اگر در نظر بگیریم از 100 برای هر انسانی 20 باشه. این عملکرد با تمرکز می تونه به دو برابر هم برسه. بهبود تمرکز بیشترین تاثیر را روی عملکرد ذهن و قدرت مغز داره. مغزی با عملکرد اجرایی ضعیف دقیقا مثل یه شرکتی با مدیرعامل ناکارآمد. هر قدر قدرت تمرکز فرد بیشتر باشد، بیشتر و بهتر می‌تواند شرایط زندگی خودش رو کنترل کنه.

یعنی اگر شما بدونید که چی میخاین و روی اون متمرکز بشین شک نکنین که به خواستتون می رسین. فایده های تمرکز اونقدر زیادن که به طور خلاصه فقط میتونم بگم که :

  • استرس رو از بین می بره
  • قدرت مغز رو بالا می بره
  • بالا بردن ارامش در هر فرد
  • حافظه رو تقویت میکنه.

اما چطور متمرکز باشیم. به نظر من قبل از هر چیز باید افکارمون رو جمع و جور کنیم، روی کاغذ بیاریم. و بعد با ماتریس آیزنهاور کارهای ضروری و مهم رو مشخص کنیم. بعد اگر 5 تا مثلا هدف تو این بخشه یکی که مهم تره انتخاب کن و روش تمرکز کن تا بهش برسی. البته بعد از نوشتن هر هدفی یه صفحه درباره چرایی اون هدف برای خودت بنویس

شاید اصلا جایگاهش توی ماتریس عوض شد و فهمیدی اصلا ارزش تایم گذاشتن نداره. این روش برای من خیلی جواب داده. اولویت ها با تعیین چراها بیشتر مشخص میشن.حتما بنویسید چون ذهنتون روی روش های انجام اون کار هم متمرکز میشه. خلاصه این صفحه چرایی رو با دقت کامل پر کنید .هر وقت بی انگیزه شدی هم میتونی نگاهش کنی.

به نظر من برای حفظ انگیزه لازمه گاهی توی استراحت هات اون کارهای غیرضروری و غیر مهم رو بهشون فکر کنید. بعضیا فکر میکنند این هنر که چند تا کار رو همزمان انجام بدن

یه جایی میخوندم که میگفت:

کسی که چند تا کار رو با هم انجام میده دقیق داره چند تا کار رو با هم خراب میکنه

استفاده از تکنیک پومودو هم جالبه. یعنی25 دقیقه کار و بعد 5 دقیقه استراحت.

توی روال اجرای تکنیک پومودورو به ‌مدت ۲۵ دقیقه به‌طور کامل بر یک کار تمرکز می کنید بعد ۵ دقیقه استراحت . برای هر ۴ دوره‌ی ۲۵ دقیقه‌ای، زمان استراحت طولانی‌تر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای در نظر بگیرید. اگر در ابتدا ۲۵ دقیقه تمرکز کامل بر یک کار برای شما سخت است، می‌توانید با ۱۵ دقیقه شروع کنید و این عدد رو به تدریج در طول زمان افزایش بدید. در نهایت به جایی می‌رسید که حتی متوجه‌ گذشت این ۲۵ دقیقه نمی‌شوید!

برای این تکنیک اپلیکیشن هم معرفی شده، مثل فدورا، Pomodone البته این گزینه دوم نسخه تحت وب واس دسکتاپ هم داره و این به نظرم برای برنامه نویسا و کسایی مثل من که اکثر کارهاشون پشت لپتاپه خیلی موثره.

من خودم یه اپلیکیشن که قبلا هم فک کنم معرفی کردم استفاده میکنم. من خوره چک کردن گوشی دارم.مثلا میام یه نگاهی به گوشی میندازم. واتساپ و تلگرام رو نگاه میکنم و بعد دوباره گوشی رو میبندم. این عادت ها تو وجود هممون هستا. اپلیکیشن qualitytime اول اینکه بهم میگه چقد توی جدوم اپلیکیشن وقت گذاشتم. بعدم یه کافه تایم داره که میتونی هر چند ساعت یا دقیقه که خواستی تنظیمش کنی. مثلا من 1 ساعته تنظیم می کنم و اپلیکیشن به من اجازه نمیدهتا 1 ساعت وارد هیچ اپی داخل پوشیم بشم. این واقعا منو مجبور میکنه اون یه ساعت تمرکز کنم. حتی اگر برم نامید برمیگردم و کم کم چک کردن از سرم میفته

خلاصه یه عالمه روش هست. ولی باید تمرکز کردن رو یاد بگیریم. تا مثل اون ذره بین دوره بچگیمون تا عمق کاغذ وجودمون بره و هدف رو به اتیش بکشه.

اخر کلام میخام ازتون بخام که از تجربه هاتون بگین شاید چیزی از قلم افتاده و روش شما برای من کارساز تر بشه..

از طرفی لطف کنید و به من فیلم خوب معرفی کنی.بیایم کامنت ها رو با معرفی فیلم های خوب به هم پر کنیم. و یه چیز دیگه من به شدت به انیمیشن علاقه دارم. و انیمیشن بازهایی که انیمیشن های ناب میشناسه به من معرفی کنن. یه دنیا ممنون میشم. مثلا من انیمیشنهای up- inside out -How to Train Your Dragon-sonic و Klaus رو دوست داشتم، منظورم مثل سیندرلاها نیستا

منتظر نظراتتون هستم


چالش سحرخیزیفیلم فوکوسقدرت تمرکزماتریس ایزنهاورتکنیک پومودورو
لیلی هستم یک متخصص سئو ولی همیشه نوشتن جز علایق من بوده و هست (پس می نویسم، چون فکر میکنم نوشته هام میتونه الهام بخش باشه..
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید