در این نوشتارِ کوتاه میخواهم به جنبهای متفاوتتر از بازیِ GTᗩ ᐯ و 𝙂𝙏𝘼 𝙄𝙑 بپردازم...
بازیهای کامپیوتری ۳۰ سالی هست که اذهانِ مردم را به خود مجذوب کردهاند و علاقههای انسانها را بهسویِ خود برانگیختهاند، اما به نظر میاد این صنعتِ چند صد میلیارد دلاری صرفاً به سرگرمکردنِ مردم اکتفاء نکرده است و خواسته یا ناخواسته در جهتدادن به افکار مردمِ این جهان نقشِ بهسزایی داشته است و در خیلی از موارد کلیشههایی که در ذهنِ مردم ریشه دوانده بودند را شکست و دیدگاه و نوعِ نگاهِ آدمی به جهانِ پیرامونِ خودش را تغییر داد و حتی باعث شد مخاطب با شخصیتی که آن را کنترل میکند پیوندهای عمیقِ احساسی برقرار کند...درست مثلِ تماشای فیلم و واکنشهای احساسی بیننده نسبت به شکستخوردن یا مرگِ شخصیتِ موردِ علاقهاش در آن فیلم... با این تفاوت که مخاطب در بازیهای ویدئویی برعکسِ تماشای فیلم نقشی فعال، درگیر و تاثیر گذار دارد و از انفعال و بیتاثیری بَری هستند!
اینها تنها بخشی از جنبههای صنعتِ بازی هستند که اغلب برای همگان آشکار هستند...
اما آنچه که ما را وادار به نوشتن ِ مطلبی کوتاه دربارهی بازیهای ویدئویی کرد تاثیرگذاری دو بازیِ ویدئوییِ محبوب و مشهور به نامهای 𝙂𝙏𝘼 𝙄𝙑
و GTᗩ ᐯ (هردو ساختهی کمپانیِ 𝗥𝗼𝗰𝗸𝘀𝘁𝗮𝗿 𝗚𝗮𝗺𝗲𝘀 هستند) در تخریب و احیاء و گستدشِ رویایآمریکایی هست.
(اینکه یکی از بازیها رویای آمریکاییای که در ذهنِ مردم از سالِ ۱۹۷۰ تاکنون ریشه دوانده بود را زیرِ سوال برد و تخریب کرد و دیگری رویایآمریکایی را دوباره احیاء کرد و دوباره آمریکا را زینت داد.)
سری بازیهای GTᗩ از پرفروشترین و محبوبترین بازیهای ویدئویی در تاریخِ صنعتِ بازی هستند که تاکنون قریب به ۳۰۰ میلیون نسخه فروش داشتهاند و گردشِ مالیِ میلیارد دلاری را برای صنعتِ گیم به ارمغان آوردهاند، اما صرفاً نمیشود این بازی را به مزایایِ تجاری و عملکردِ اقتصادیش تحدید نمود بلکه این بازیِ محبوب و مشهور که نمونهای کامل از یک بازیِ جهانباز است نقشِ بسیاری در ترویج و تخریبِ فرهنگِ آمریکایی و زیباییهای پرطمطراق آمریکایی داشته است که این موضوع محلِ بحث ما میباشد.
محوریتِ بازیِ 𝙂𝙏𝘼 𝙄𝙑 دربارهی یک مهاجر از اروپایِ شرقی به نام نیکو بلیک است که به اصرارِ پسرعمویِ خود و داستانسراییهای پسرعمویش از رویا و زیباییهای آمریکا به ایالاتمتحده مهاجرت کرد ولی هنگامی که مهاجرت کرد با وضعیتِ اسفبارِ پسرعمویِ خود مواجه شد و فهمید آمریکا اونچیزی هم که فکر میکرد نیست.
این بازی با گرافیکِ دارک و داستان و شخصیتپردازیِ تاریکترِ خود و با، بازیدادنِ یک مهاجر (چیزی که خیلیها در پیش هستن...) علناً در برابر رویایآمریکایی قد عَلَم کرد و فقرهی آمریکندریم را به چالش کشید و میانِ افکارِ عمومی مخاطبانش جبهههای زیادی علیه آمریکندریم و کلیشههای جذابِ آمریکایی ایجاد کرد و این بازی به مثابهی یک رسانه در ضمایرِ ناخودآگاه افراد تاثیراتِ شگرفی به وجود آورد و کلیشههای زیبا و رویایی را زیرِ سوال برد! این بازی مخاطبِ متمرکزِ ۲۰ میلیونی و مخاطبِ منفعلِ ۵۰ میلیونیِ بسیاری را تحتِ سیطرهی خود درآورده بود و توانست قرنهایاکیدِ بسیاری را دستخوشِ تغییر کند!
اما فقط ۵ سالِ بعد یک جبران از سویِ شرکتِ 𝗥𝗼𝗰𝗸𝘀𝘁𝗮𝗿 𝗚𝗮𝗺𝗲𝘀 محقق شد و آنها شاهکاری را ساختند که هر چه تخریب کرده بودند را پنبه کرد! بعد از تخریبِ آمریکندریم آنها ۵ سالِ بعد در سالِ ۲۰۱۳ نسخهی جدیدِ بازی 𝙂𝙏𝘼 را منتشر کردند، بازیای که چه در داستان و آرمانَش تا گرافیک و شمایلِ فنیاش اختلافی کلان با نسخهی قبلی داشت...
اینبار همهچیز تغییر کرد...(:
رویایِ فرو ریختهی آمریکایی در بازیِ GTA IV این بار توسطِ دنبالهی بعدیش ترمیم شد آن هم بهطوری که گویی هیچوقت تخریبی صورت نگرفته است و قلعهی خرابشدهی قبلی را به گونهای بازسازی کرد که مقولهی زیباییِ آمریکا دوباره در اذهانِ مردم طمطراقِ شدیدی کرد!
این بازی با گرافیکی روشن و ملایم با برجسته کردنِ نمادهای تبلیغاتیِ آمریکا و لسآنجلس اعم از؛ آسمانخراشها، پیادهرویِ هالیوود، علامتِ هالیوود رویِ کوه، رصدخانه، بورلیهیلز و... توانست دلربایی بسیاری انجام دهد و با افزایشِ آزادی در بازی اذهان را مجذوبِ آمریکا کند...
شما در بازی در مراحلِ اول کنترلِ یک جوانِ سیاهپوست و جاهطلب را در اختیارِ خودتان دارید که این اتفاق نیر میتواند نشاندهندهی سیرِ پیشرفت افراد در آمریکا باشد، درست مثلِ فیلمِ گیشهایِ راکی که سعی داشت به مردم به فهماند آمریکا ملجائی برای پیشرفتِ همهی افراد هست از لوزِرها گرفته تا نامتمرکزهای جاهطلب و... در این بازی نیز فرانکلین توانست با جاهطلبی و سرقتهای مداومی که انجام میداد به اهدافِ خود برسد و حتی خانهای در منطقهی بورلیهیلز را خریداری کند و به تدریج به آرمانهای خود وصول کند برعکسِ بازیِ GTA IV که نیکو بلیک هیچوقت نتوامست زندگیای آرام را پشت سر بگذارد! و همواره در حالِ کشمکش بود...(:
اینگونه شد که آمریکا دوباره در صنعتِ بازی جلوهای جذاب به خود گرفت، و رویایِ خود را احیاء کرد...(:
ضمیمه¹: اصولاً شما در هرکشوری (عمدهی کشورها) پول داشتهباشی اونجا برات یه رویا هستش چه میخواد آمریکا باشه چه هرجایِ دیگهای!...(:
ضمیمه²: داستان هر یک از بازیها رو میتونید به طورِ کوتاه از ویجیاتو تماشا کنید