ویرگول
ورودثبت نام
فاطمه میرعلی
فاطمه میرعلی
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

فصل اول: باشگاه محتوا

این داستان: باشگاه محتوا
این داستان: باشگاه محتوا


از: یک یار فصل هفتمی

به: یاران فصل‌های بعد

سلام

من یک فصل هفتمی هستم و این متن، آخرین تمرین من در باشگاه محتوا هست. آخرین تمرین من شاید باعث بشه که شما اولین تمرین‌هاتون رو در باشگاه محتوا انجام بدین.

می‌خوام از این سه ماه بگم.

مخاطب‌های من شماهایی هستین که تازۀ تازه می‌خواین تو مسیر محتوا قدم بذارین. بدون هیچ پیش زمینه‌ای.

مثل خود من.

می‌خوام از چیزهایی که تجربه کردم براتون بگم. امیدوارم به کارتون بیاد و بتونین بهتر از من عمل کنین.

من و محتوا

من خیلی اتفاقی با یه یه دنیای پررمزوراز آشنا شدم. محتوا!

اوایل این آشنایی، دنیای محتوا برام جذاب بود. من می‌تونستم از علاقه‌ام، تحصیلاتم، مهارت‌ها و خواسته‌هام برای نوشتن استفاده کنم؛ اما کم‌کم جای خالی یه چیزهایی رو حس کردم. دانش حوزۀ محتوا!

هرچی جلوتر رفتم بیشتر از پیچیدگی‌ها و ظرایف این راه فهمیدم. راستش ترسیده بودم. من واقعاً متعلق به اینجام؟ من واقعاً می‌تونم به‌خوبی از پس این کار بر بیام؟ من باید چی کار کنم؟

وسط این پریشونی و سرگردونی فقط یه چیز رو فهمیده بودم. اینکه من باید آموزش ببینم. یه آموزش درست و اصولی. یه آموزشی که از پایه این دنیای جذاب و پیچیده رو برام توضیح بده. همین‌طور که می‌گشتم و می‌گشتم رسیدم به باشگاه محتوا!

مدتی قبل یه دورۀ متفاوت و گرونی رو شرکت کرده بودم و هیچ نتیجۀ مفیدی به دست نیاورده بودم. از یه طرف دلم می‌خواست برم باشگاه و از یه طرف خاطرۀ اون دورۀ بد، تو ذهنم پررنگ بود.

پس جست‌وجو کردم؛ پرس‌وجو کردم؛ با بچه‌های فصل‌های قبل صحبت کردم و درنهایت دل رو زدم به دریا و وارد باشگاه شدم.

راستش چندتا چیز برام مهم بود و نظر من رو نسبت به باشگاه جلب کرد. یکیش آزمون ورودی بود. آزمون وردی برای باشگاه یعنی حاضر نیستیم به هر قیمتی کسی رو به باشگاه جذب کنیم. این یعنی تو باید خودت و توانت رو محک بزنی و بعد وارد بشی.

بعدیش کارآموزی بود. کارآموزی نفرات برتر یعنی شما تو باشگاه این قدر خوب یاد می‌گیرین که ما حاضریم از اعتبارمون استفاده کنیم و شما رو بفرستیم برای تجربۀ عملی. چی از این بهتر؟!

خب، من آماده بودم. رفتم که خودم رو محک بزنم.

بعد از آزمون اولیه مشخص می‌شه که قراره جزو یارهای اون فصل باشیم یا نه. تا اینجا تونسته بودم از سد آزمون و مصاحبۀ باشگاه بر بیام.

حالا من یه یار فصل هفتمی بودم.

به باشگاه محتوا خوش آمدین

اینجا یه باشگاهه. یه باشگاه برای محتوانویس‌ها. برای کسانی که می‌خوان از طریق محتواشون با مردم ارتباط برقرار کنن.

باشگاه محتوا هم مثل هر باشگاه خوب دیگه‌ای مربی‌های خوب داره، دمبل‌های خوب داره، یه برنامۀ دوازده هفته‌ای فشرده برامون داره و هم باشگاهی‌های مختلفی از تمام ایران داره.

تو فضای باشگاه محتوا همه‌چیز برای همه به‌طور یکسان فراهمه. اینکه چه قدر بتونیم از این سه ماه استفاده کنیم به خودمون بستگی داره.

قراره تو سه ماه از یه صفرکیلومتر به یه کارشناس یازاریابی محتوایی جونیور تبدیل بشیم.

سه ماه من تموم شد. حالا دیگه دارم باشگاه رو به شما تحویل می‌دم. امیدوارم بتونین بهترین استفاده رو از باشگاه ببرین و به جمع یاران باشگاه محتوا بپیوندین.

حالا چندتا توصیه از یه فصل هفتمی

* مقایسه ممنوع!

تو این باشگاه فقط و فقط باید خودتون رو با خودتون مقایسه کنین. ممکنه بعضی‌ها قبلاً باشگاه‌های دیگه رفته باشن و آشنا باشن، بعضیا شاید خودشون هم مربی باشن، بعضی‌ها هم ممکنه از شما کمتر بلد باشن.

رقابت دوستانه خوبه و بهت کمک می‌کنه که پیشرفت کنی اما درنهایت هرکسی شرایط متفاوتی داره. پس روز اولتون رو به خاطر بسپارین و تلاش کنین تا بعد از سه ماه، از روز اول خودتون خیلی بهتر و بیشتر بلد باشین، نه روز اول دیگران.

* برنامه‌ریزی کن!

باشگاه رفتن وقت و انرژی می‌بره پس باید حواستون به زمان و توانتون باشه. تمرین‌های باشگاه شاید سخت به نظر برسه اما قراره از شما، یه کارشناس محتوای باسواد بسازه! پس برای اینکه بتونین هم خوب یاد بگیرین، هم خوب تمرین کنین باید منظم باشین. باید سه ماه با برنامه و پیگیر باشین.

از اول هفته یه برنامۀ آهسته و پیوسته برای خودتون بچینین تا سر وقت به تمرین‌ها برسین.

* باید روی مجموعه‌ای از مهارت‌هات کار کنین!

اگر مثل من اولین قدم‌هاتون رو با باشگاه محتوا برمی‌دارین، یه چیزی رو یادتون نره. محتوا یه بخشش تکنیک و اطلاعات به‌روز هست و یک بخشش مهارت‌هایی مثل نوشتن، ویراستاری دیجیتال، مهارت‌های تصویری، صوتی و... .

تو باشگاه محتوا شما با صفر تا صد بازاریابی محتوایی آشنا می‌شی و براشون تمرین می‌کنین اما برای اینکه بتونین خوب از پس این کار بر بیاین باید باقی مهارت‌ها رو هم به‌مرور یاد بگیرین.

به پایان آمد این دفتر...

درنهایت اینکه، اینجا یه باشگاهه. یه باشگاه مثل همۀ باشگاه‌های دیگه. اینجا قراره بهتون مسیر رو نشون بدن؛ بهتون ماهیگیری رو یاد بدن؛ اما قرار نیست معجزه‌ای رخ بده. همه‌چیز به خودتون بستگی داره. این شما هستین که انتخاب می‌کنین از باشگاه محتوا چه قدر یاد بگیرین و چه طور ادامه بدین.

سه ماه تمام توانتون رو بذارین روی خودتون و یادگیریتون؛ آخر این سه ماه پشیمون نمی‌شین :)

حکایت همچنان باقی است...



باشگاه محتوافصل هفتممحتواباشگاهکارشناس محتوا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید