ویرگول
ورودثبت نام
محمد
محمد
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

تجربه استفاده من از سرویس CDN پارس پک

برای یه سایت استارت آپی قصد استفاده از یک سرویس CDN داشتیم، خب از بهترین سرویس های CDN که میشه استفاده کرد ازش کلاد فلیر هست که متاسفانه به دلیل این که سرور ما در ایران بود و ارتباط اینترنتی ایران با خارج از کشور هم به لطف بعضی عزیزان که به بهشون عنایت داریم، معمولا دچار مشکل هست و بعضا به مشکل میخوردیم و باید چندبار رفرش میکردیم تا صفحه لود میشد.

در نهایت تصمیم گرفتیم از سرویس دهنده های ایرانی استفاده کنیم که انتخاب های ما محدود به آروان و پارس پک بود، این تصمیم ما یه مدت کمی بعد از هک شدن آروان و خاموش کردن(!) سرور هاشون بود.

خب، رفتیم سمت پارس پک، یه مقدار بیشتر از حالت معمول طول کشید که تغییرات DNS رو تشخیص بده اما مدت زمانش اذیت کننده نبود، تقریبا ۲ هفته‌ی اول همه چی خوب بود تا این که متوجه شدیم ahref نمیتونه سایت رو crawl کنه، زمانی که cdn رو غیر فعال میکردیم مشکل برطرف می‌شد اما وقتی فعال بود امکان کراول توسط ahref و کلا آی پی های آمریکا وجود نداشت! یعنی اگر شما با vpn آمریکا قصد ورود به سایت داشتی سایت باز نمی‌شد! مورد رو از طریق تیکت به پارس پک گفتم و جواب خیلی جالبی گرفتم!

-ارسال درخواست های مستقیم به میزبان سایت با خطای SSL همراه است. لطفا هاست میزبان سایت را بررسی فرمایید.-

وقتی این جواب رو گرفتم کاملا پوکر فیس رو میتونستید در من ببینید.

بعدش به پشتیبان محترم توضیح دادم که داداش این موردی که گفتی اصلا ربطی به مشکل ما نداره و داری اشتباه میزنی! ما داریم از CDN شما استفاده میکنیم که ریکوئست مستقیم نیاد سمت سرور و...

جواب بعدی ایشون هم این بود که بله درست میفرمایید، اما این مشکل هم وجود داره و گفتیم که در جریان باشید، بعد واسه ما رنج آی پی فرستادن که وایت لیست کنیم.

قبل از وایت لیست کردن آی پی های مجددا بررسی کردم و دیدم عه چه جالب! مشکل حل شده! خب همین که مشکل حل شده کافیه، هرچند کلا باب شده تو شرکت های ایرانی که وقتی مشکلی دارید قبول نمیکنن، بهرحال مورد رو دیگه پیگیری نکردم.

تا این که گذشت و به خطای connection closed میخوردیم!

باید حداقل ۱۰ بار رفرش میکردی صفحه رو تا شاید لود بشه، وقتی هم لود میشد سرعت وحشتناک پایین بود.

مورد رو به پارس پک اطلاع دادم، آی پی ها رو وایت لیست کردم شاید مشکل حل بشه،‌اما فایده ای نداشت.

نکته جالب این بود که این مشکل از ساعت حدود ۱۰ تا ۱۷ خیلی شدید بود و با غیر فعال کردن CDN هم مشکل حل میشد.

توی تیکت بعدی تاکید کردم که آی پی هاشون وایت لیست شده و این مشکل وقتی وجود داره که CDN فعال هست، که مجددا جوابی بس جالب دریافت کردم:

-سرویس CDN تنها بر روی مسیر خاصی فعال است. دسترسی به سایت شما بصورت مستقیم امکان پذیر بوده و مشکلی در این خصوص مشاهده نمیگردد.-

جان؟ چی شد؟ من که خودم گفتم وقتی CDN غیر فعال هست مشکلی نداریم.

در ادامه به من گفتن که وقتی به این مشکل میخورم trace route بگیرم و نتیجه رو ارسال کنم.

تریس روت هم تا سرور های پارس پک میرفت و مشکلی وجود نداشت، با توجه به تیکت های قبلی و تجربه از چند سرویس دهنده ایرانی دیگه میدونستم جوابی که میدن اینه که خب تریس به آي پی ما رسیده پس سرور شما (سرور رو هم از پارس پک تهیه کردیم) مشکل داشته که به مشکل خوردین.

بحث کردن با پشتیبانی که سواد فنی کافی نداشته باشه و صرفا میخوان یه جوابی رو تو یه مدت کوتاه بدن قطعا راه به جایی نخواهد برد.

در حال حاضر کاملا بیخیال سرویس CDN شدیم و با غیر فعال کردن CDN همه مشکلاتی که داشتیم حل شده.

البته این مورد و مشکلاتی که من تو پارس پک داشتم تقریبا تو همه سرویس دهنده های ایرانی با شدت کمتر یا بیشتر هست.

مشکلات دیگه هم تو این سرویس وجود داشت که مربوط به کشینگ و تغییر خودکار تنظیمات بود!

در نهایت باید بگم از سروری که از پارس پک گرفتیم راضی هستیم و تا الان مشکل خاصی نداشته اما این شرکت در زمینه CDN کاملا بی تجربه هست، حتی پشتیبان هاش هم نمیدونن CDN چیه و چیکار میکنه! سرویسی که ارائه میدن پر از باگ و ایراد های عجیب غریب هست!
مطمئنا برای هیچ سایتی استفاده از این سرویس رو پیشنهاد نمیکنم.

پارسپکپارس پکcdnسی دی ان
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید