سلام دوستان
زیاد برایم پیش آمده که نمیدانم که چه بنویسیم
امروز در وبینار ایده نوشتن استاد کلانتری مطالب جالبی گفته شد که با شما در میان میگذارم
مضمون کار در قالب این ترانه است
۱۰۰ کلمه اینجا نشستیم همه بیکار و خستیم دیگه نمیآیم به ذهنت چرا ما رو نبینی تو دفترت ننویسی دیگه دوستم نداریم میریم دیگه بر نگردیم 😉
خوب حالا بعد از خواندن ترانهی های کلاس بالا 😉 متوجه شدید که منظور ترانهسرای نوشتن ۱۰۰ جمله دلشکسته بوده یعنی چی؟با من باشید
۱. متوجه شدید ما در این سبک باید ۱۰۰ جمله بنویسیم
۲.جملات به صورت یک خطی باشد
۳. به سبکی که من شمارهگذاری کردم و مینویسم
۴ . از تکرار هر تعداد از جملات ابایی نداشتهباشید
۵. شعر بنویسید.
۶. از پایاننامهات بنویس
۷.میتونی ۳۰ جمله صبح ۴۰ تا ظهر و ۳۰ تا شب بنویسی.
۸.میتونی یک موضوع را انتخاب کنی و در مورد آن بنویسی.
۱۰.حتی نویسندگانی مانند مالکوم گلدول هر متنی را ابتدا با همین روش مینویسند و سپس عددها را حذف میکنند و در جاهایی که لازم است ارتباط دقیقتری بین جملات ایجاد میکنند.
۱۲.صد جمله میتواند بستر مناسبی برای افزودن کلمات تازه به دایرهی واژگانمان باشد.
۱۳.هر روز چند واژهی تازه بیاورید و با آنها جملههای تمرینی بنویسید.
۱۵.یکی از محرکهای نوشتن ۱۰۰ جمله خواندن جملات قصار است.
۱۶. این یک تمرین آزاد نویسی است.
۱۷.هر چی تو ذهنت است بنویس از جمله شعر، قصه، دلنوشته و مقاله
عزیزان من در مقاله بالا از عبارت کلمه برداری استفاده کردم که لازم میدونم توضیح بدهم
توجه جدی به این تقسیمات باعث میشود که وقتی متنی را میخوانید و واژگان غیرفعال در آن میبینید توجه بیشتری کنید به آوا و هجا واژه و آیا این کلمه در مقایسه با کلمه فعال شما زیباتر نیست
برای اینکار باید دربهدر نویسنده دنبال واژهها و جملات قشنگ در متن دیگران باشد البته اگر ازجمله دیگران استفاده کردید ذکر منبع فراموش نشود
ولی در آزادنویسیها که موردی ندارد
پیشهاد کتاب: «فرهنگ فارسی بر اساس متون معاصر» از حمزه مؤمنیزاده منبع مفیدی برای دیدن کلمات در جملههایی از نویسندگان معاصر فارسی است. شاید با خواندن شاهدهایی که در این کتاب برای کلمات آمده، ایدههای بیشتری برای استفاده از کلمات بیابید.