ویرگول
ورودثبت نام
فرزانه عرفانی
فرزانه عرفانی
خواندن ۶ دقیقه·۱ سال پیش

وقتی از سئو حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم؟

قسمت دوم

در قسمت اول بیشتر در مورد برداشتم از سئو نوشتم؛ اینکه نه تنها یک پروژه تمام شدنی نیست بلکه یک پروسه غیر قابل توقفه. پروسه‌ای که تمام هدفش روی بهتر شدن تجربه کاربر از مطالب و خدمات سایت متمرکز شده. برای رسیدن به این هدف باید به یک سری بایدها و نبایدها توجه کنیم. از جمله:

1- تولید محتوای خوب، منحصر به فرد و سئو شده.

2- لینک سازی داخلی و خارجی؛ هر چقدر این لینک سازی هوشمندانه باشه به افزایش حضور کاربر در صفحه بیشتر کمک می‌کنه.

3- انتخاب title tag و describtion tag که هر یک برای تشویق کاربر به کلیک کردن روی صفحه مورد نظر نقش مهمی دارند.

4- بعد از اینکه مطلب رو در سایت قرار دادیم باید به گوگل اطلاع بدیم که به این کار می‌گن Fetch کردن.

5- یافتن کلمات کلیدی و استفاده بهینه و هوشمندانه از کلمات کلیدی.

6- استفاده به جا و به موقع از call to action.

7- نقش و تأثیر کامنت در سئوی سایت. 8- تهیه و تولید عکسهای مرتبط با مطالب صفحه و حتی قرار دادن ویدیوهای با کیفیت و در اراتباط با مطالب تهیه شده.

مختصر و مفید .....

حالا می‌خوام درباره هر چیزی که از تک تک موارد بالا یادگرفتم؛ توضیح مختصری بدم.

مورد یک و دو رو قبلاًً نوشتم اگه دوست داشتید دوباره مرور کنید می‌تونید اینجا کلیک کنید.

پس بریم سراغ مورد دوم:

لینک سازی داخلی و خارجی

لینکهای داخلی، لینکهایی هستند که کاربر رو به سمت مطالب داخلی سایت هدایت می‌کنند و لینکهای خارجی هدایت کاربر به سمت مطالب در سایتهای دیگه است که می‌تونه سایتهای فارسی یا انگلیسی باشه . یه نکته مهم اینه که سعی کنیم اوایل مطلب رو اختصاص بدیم به لینکهای داخلی که مربوط به سایت خودمون می‌شن و اواخر مطلب رو به لینکهای خارجی مرتبط کنیم. چرا؟ چون شانس بیشتری داریم که کاربر رو در وبسایت خودمون نگه داریم.

نکته مهم : لینکهای خارجی رو به سایتهای معتبر و مرتبط باموضوع سایتمون بدیم. اگر به سایتی لینک بدیم که ممکنه بعدا“ بسته بشه به سئو سایت خودمون لطمه می‌زنیم. پس بهتره به جایی لینک بدیم که از اعتبارش مطمئن باشیم.

تگ عنوان (title tag) و متا تگ meta) tag)

در مورد این دو تا هم تو قسمت اول کلیات سئو صحبت کردیم ولی اگه دوست دارید مفصل تر درموردشون بخونید پیشنهاد می‌کنم روی description tag و title tag کلیک کنید.

اعلام کردن مطلب جدید به گوگل یا  Fetch کردن

شاید این کلمه برای شما هم نا آشنا باشه. برای من که تو جلسه اول اینطور بود. اینکار مربوط به وقتی می‌شه که محتوای تهیه شده رو منتشر کردید و حالا می‌خواین گوگل اون رو تائید کنه تا توی سایتتون دیده بشه. اگر دوست داشتید بیشتر در موردش بدونید می‌تونید برید اینجا یا اگر با آموزش تصویری راحت‌ترید می‌تونید آموزشش رو اینجا از آپارات ببینید.

کلمات کلیدی

تعریفش می‌شه این:

"کلمه کلیدی همان کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتور جستجو وارد می‌کنند تا اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند"

این دقیقاً همون کاریه که خودمون می‌کنیم؛ وقتی به دنبال موضوعی یا جواب سوالی در گوگل هستیم کلماتی رو سرچ می‌کنیم که ما رو مستقیم به جوابمون می‌رسونه. به این کلمات می‌گن کلمات کلیدی. به نظرم تشخیص و سرچ این کلمات نیاز به دانش و مهارت خاصی داره که هر چی بیشتر انجامش بدی ماهرتر می‌شی. فکر می‌کنم این مبحث کلمات کلیدی یکی از مهمترین بخش‌های سئو باشه. البته تا جایی که متوجه شدم همه چیز در سئو مثل قطعات پازل می‌مونن که اگه نباشن یه جای کار بالاخره می‌لنگه. اینها نظرات منه اما توضیح مفصل و آموزش این مبحث به جلسات بعدی موکول شده. قول می‌دم هر چیز که یاد گرفتم رو اینجا به اشتراک بذارم.

تکنیک تشویقی به نام call to action

یه حرکت تشویقیه برای اینکه کاربر رو هدایت کنی به سمت مطالب بیشتر.

مثلاً:

اگه دلت می‌خواد از سئو بیشتر بدونی اینجا رو کلیک کن.

یا برای شناختن طرحواره‌های‌ روانی روی این لینک کلیک کن.

یا یه مثال دیگه: اگه دوست داری بدونی ”EQ یا هوش هیجانیت چنده؟" می‌تونی روی آزمون زیر کلیک کنی.

و جملاتی از این دست که کاربر رو تشویق می‌کنه مطالب مرتبط بیشتری با موضوع رو در سایت مطالعه کنه؛ به این ترتیب میزان کلیک و حضور کاربر ( TIME ON SITE) بیشتر می‌شه.

حالا جدی جدی اگه دوست داشتید بیشتر در موردش بدونید می‌تونید به این دو تا لینک هم سر بزنید.

https://www.seoiran.com

و

https://modireweb.com

نقش مثبت کامنت‌ها در سئو سایت

شخصاً فکر می‌کردم کامنتها یه چیز تزئینی اون پائین صحفه هستند اما الان نظر دیگه‌ای دارم.

با گذاشتن کامنتهای چالشی که باعث ایجاد بحث و تبادل نظر بشه می‌تونیم مخاطب رو به شکلی غیر مستقیم وارد تعامل کنیم و به این ترتیب روی سئو سایتمون تاثیر مثبت بذاریم.



عکس و ویدیو

فقط کلمات نیستن که مهمن، بلکه عکسها هم اهمیت دارن. ایجاد تنوع در چشم مخاطب کمک می‌کنه تا ارتباط موثرتری با مطلب برقرار کنه.

عکسها هم مثل محتوای متنی، بهتره تا جایی که می‌شه بکر و منحصر به فرد باشن اما حساسیتی که روی کلمات و جملات هست به مراتب بیشتر از حساسیت روی عکسهاست.

از اون جالبتر برای مخاطب می‌تونه ویدیو باشه. فرض کنید یه سایت آموزشی دارید قطعاً توضیح دادن مطالب با عکس و فیلم در کنار متن اون موضوع رو قابل فهم و درکتر میکنه. خلاصه که محتوای بصری هم به اندازه محتوای متنی مهمه و البته به کلیک و ماندگاری بیشتر مخاطب در صفحه کمک زیادی می‌کنه.

زنگ آخر.....

و در آخر می‌خوام خلاصه بخشی از کتاب "از دو حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم؟" رو با شما به اشتراک بذارم. خاطره‌ای از موراکامی که برای شخص من الهام بخشه و فکر می‌کنم به خیلیامون کمک کنه تا تو راهی که قدم گذاشتیم با همه سختیها و چالشهاش باقی بمونیم.

"آخرین بار که در مسابقه ماراتن شرکت کردم وضعم به قدری خوب بود که حتم داشتم با زمان خوبی مسابقه را به پایان خواهم برد؛ اما درست همان موقع پاهایم یک دفعه از اختیار خارج شدند. عضلات پایم گرفت و اوضاع به قدری وخیم شد که دیگر نتوانستم بدوم. دقایقی بعد خیال کردم وضع بهتر شده، اما تا خواستم شروع به دویدن کنم گرفتگی دوباره برگشت. مجبور شدم سه مایل را پیاده روی کنم. چند بار خواستم قید مسابقه را بزنم و سوار یکی از آن مینی‌بوس‌های حامل دوندگان ناکام شوم. اما جا زدن آخرین گزینه‌ام بود. می‌گفتم حتی اگر کار به سینه خیز بکشد باید با اعضای بدن خود از خط پایان بگذرم.

حدود یک مایل مانده بود به خط پایان عاقبت گرفتگی عضلات برطرف شد و توانستم دوباره بدوم. ابتدا قدری نرم دویدم و بعد که بدنم گرم شد با تمام قدرت در مسیر انتهایی مسابقه پیش رفتم. زمانم واقعاً افتضاح بود. از قبل می‌دانستم.

به سه دلیل در آن رقابت ناکام ماندم: تمرین ناکافی، تمرین ناکافی و تمرین ناکافی.

بی آنکه خودم متوجه باشم دچار غرور کاذب بودم و فکر می‌کردم با همان تمرینات نیم‌بند هم می‌توان به نتیجه‌ای در خور توجه دست یافت. اما میان اطمینان نا به جا و غرور به جا فاصله‌ای هست به نازکی برگ گل.

حین آن مسابقه با خود عهد بستم که به بازنگری بپردازدم و از ابتدا تمام موارد اصولی را مرور کنم و هر کاری از دستم بر می‌آید برای رفع مشکلت انجام دهم . پیچهای شل شده را باید یکی یکی سفت می‌کردم."

اگه تا آخر این مطلب رو خوندید و به نظرتون موارد به درد بخوری داشته ممنون می‌شم نظرتون رو پایین همین به صفحه به اشتراک بذارید. من از هر گونه تعامل و بحث و نظری برای بهتر شدن کیفیت مطالبی که قرار هست از این به بعد تولید کنم استقبال می‌کنم. پس منتظر نظراتتون

هستم.

راستی اگر دوست داشتید می‌تونید از طریق ایمیل هم (Farzanh.erfani@gmail.com) با من در تماس باشید.?

سئوآموزش سئولینک خارجی و داخلیseoدیجیتال مارکتینگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید