ویرگول
ورودثبت نام
ریحانه شهریاری
ریحانه شهریاری
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

پیرامون کتاب چگونه کمالگرا نباشیم

مدتی بود دنبال یک کتاب مناسب برای کمال گرایی می گشتم. چون میدونستم که نماد کامل این اصطلاح هستم و به شدت کارهامو عقب میندازم چون می‌خوام به عالی ترین شکل ممکن انجام بشه. هر کاری رو باید از هزار هزار جنبه بررسی کنم بعد کلی فکر کنم ببینم انجام بدم یانه. نتیجه ش میشه اینکه کاری رو انجام نمیدم مگه اینکه مجبور باشم!

چندتا کتاب پیشنهادی به گوشم میخوره و میرم نمایشگاه کتاب تا همه شونو از نزدیک ببینم و انتخاب کنم که کدوم احتمالا راهکارهای عملی تری داره و صرفا یه سری مفاهیم نظری و روی هوا نیست. که کتاب چگونه کمالگرا نباشیم در نگاه اول نظرمو جلب می‌کنه.

وقتی کتاب رو خوندم اولین چیزی که به ذهنم اومد این بود که انگار معرفی نامه خودم رو خوندم!

بسیار حساب شده مطالب چیده شده و هم به بعد نظری کمال گرایی پرداخته شده و هم به بعد عملی و کاربردی برای رهایی از کمال گرایی.
این کتاب رو به همه توصیه میکنم. جدای از اینکه احتمالا همه ما درگیر با کمال گرایی هستیم (با سطوح مختلف) اما حتی اگر خودتون رو کمالگرا نمی‌دونید، حتما یکی اطرافتون هست که درگیرشه!
از اون کتاب هاست که گذاشتم هر از گاهی بهش سر بزنم و دوره ش کنم. یه خوبی دیگه ش اینه که انتهای کتاب راهکارها رو مختصر آورده تا رجوع دوباره رو برای خواننده راحت تر کنه .

در دسته کتاب های روانشناسی نکته ای که باعث میشه گاردم رو پایین بیارم اینه که خود نویسنده درگیر مشکلی بوده باشه که در کتاب میخواد اون رو حل کنه و استفان گایز خودش کمالگرای رهاشده از کمالگراییه.

و این گواهیه که احتمالا راه حل های کتاب عملی، کاربردی و آزمایش شده ست. خود نویسنده در ابتدای کتاب اشاره می‌کنه که کتاب های مربوط به کمالگرایی اغلب فقط به بعد نظری پرداختند. و میگه رویکردش اینه که اول مفاهیم رو تا حد لازم در مورد کمالگرایی توضیح بده و بعد با دید درستی که به مخاطب داد وارد راهکارهای معطوف به مفاهیم بشه و عملا هم همین کار رو کرد.

یکی از لذت بخش ترین و کاربردی ترین کتاب های روانشناسی ای بود که مطالعه کردم و این متن رو به بهانه چالش شهریور ماه طاقچه انجام دادم.

کتاب چگونه کمالگرا نباشیم اثر استفان گایز رو به همه پیشنهاد میکنم. میتونید کتاب رو از لینک زیر دریافت کنید:

https://taaghche.com/book/87012/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%85%D8%9F


کمال گراییکتابچالش کتابخوانی طاقچه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید