ویرگول
ورودثبت نام
مهسا ۱۳۷۶
مهسا ۱۳۷۶
خواندن ۳ دقیقه·۱ ماه پیش

دنیای معماری سنتی از نگاه مهسا، معمار جوان

نمای آجری
نمای آجری



من، مهسا، فارغ التحصیل رشته معماری هستم و از همان ابتدای ورود به این رشته، شیفته ی معماری سنتی و نمای آجری شدم. به نظرم هیچ چیز به اندازه ی نمای آجر سنتی نمی‌تواند حس گرما، صمیمیت و اصالت را به یک بنا بدهد.
در این صفحه، می‌خواهم از خودم و تجربیات خودم در دنیای معماری و آجرها و همچنین علاقه‌ام به این رشته و مصالح کهن بگویم.

اولین آشنایی با دنیای آجرها:

اولین بار در دوران کودکی، زمانی که با پدرم به کوچه های محله مان در منطقه دولاب تهران میرفتیم، خانه‌های قدیمی آجری میدیدم، آنجا با آجرها آشنا شدم و همین جا بود که عشق اولم معماری سنتی و اصیل ایرانی شد. دیدن دیوارهای آجری که با ظرافت تمام چیده شده بودند و نقش و نگارهای زیبایی بر روی آنها نقش بسته بود، من را مجذوب خود کرد. از آن زمان به بعد، آجرها در ذهن من به نمادی از اصالت و زیبایی تبدیل شدند.

تحصیل در رشته معماری:

با انتخاب رشته معماری، فرصتی برای من فراهم شد تا بیشتر با دنیای معماری و آجرها آشنا شوم. در کلاس‌های درس، تاریخچه ی استفاده از آجر در معماری، انواع مختلف آجر و کاربردهای آنها را به طور کامل فرا گرفتم. همچنین، در پروژه‌های عملی، فرصتی برای کار با آجر و خلق فضاهای زیبا و کاربردی با استفاده از این مصالح پیدا کردم. با گروه های دانشجویی به دنبال ساختمان های آجری و قدیمی میرفتیم و با کلی ذوق تماشا میکردیم.

عشق به معماری سنتی و نمای آجری:

هرچه بیشتر با معماری و دنیای آجرها کار می‌کردم، بیشتر به آنها علاقه‌مند می‌شدم. به خصوص، شیفته ی نمای آجری و سنتی ایرانی شدم. به نظرم استفاده از آجر در نمای ساختمان، می‌تواند روح و جان تازه‌ای به آن ببخشد و حس گرما، صمیمیت و اصالت را به ساکنان آن منتقل کند.

به نظر من ساختمان آجری زنده است نفس می کشد.


چالش‌ها و لذت‌های رشته معماری:

رشته معماری سنتی و کار با آجر برای خانم ها، هم چالش‌های خاص خود را دارد و هم لذت‌های بی‌نظیری به همراه دارد. انتخاب نوع مناسب آجر با توجه به طرح و بودجه پروژه، چیدن دقیق آجرها به منظور ایجاد نمایی زیبا و بی‌نقص، و همچنین مراقبت از آجرها در برابر عوامل جوی، از جمله چالش‌هایی هستند که در کار با آجر با آنها روبرو می‌شوم.

اما لذت دیدن یک بنای زیبا که با عشق و ظرافت تمام با آجر ساخته شده است، تمامی این چالش‌ها را از بین می‌برد.

آرزوهای من:

من آرزو دارم که در آینده، از تخصص و علاقه‌ام به معماری و دنیای متنوع آجرها برای خلق بناهایی زیبا، اصیل و کاربردی استفاده کنم. امیدوارم که بتوانم با استفاده از آجر، به حفظ و احیای معماری سنتی اصیل ایرانی در جامعه کمک کنم.

سخن آخر:
آجر، مصالحی کهن و با اصالت است که در گذر زمان، جایگاه خود را در دنیای معماری حفظ کرده است. تنوع، زیبایی و مزایای فراوانی که آجر دارد، آن را به انتخابی ایده‌آل برای معماران و طراحان تبدیل کرده است.

هر روز کلی تجربه و خاطره باحال براتون اینجا پست میکنم.


مهسا دختر عاشق معماری

معماری سنتیعشقنمای آجریآجررشته معماری
مهسا هستم مهندس معمار، عاشق معماری سنتی اصیل ایرانی با آجر نما هستم، کلی خاطره و دانستنی از معماری براتون پست میکنم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید