ویرگول
ورودثبت نام
Mary Rahmany
Mary Rahmany
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

دانشگاه کاشف یا قاتل استعداد؟!


بعد از فرایند پیچیده انتخاب رشته که قبلا تو پست گرگیجه انتخاب رشته: مهندسی شیمی یا مهندسی کامپیوتر؟! توضیح دادم به مرحله سرگردون کننده تر دانشگاه رسیدم!

به نظر من فرایند تحصیلات دانشگاهی تو رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) دقیقا این شکلیه:

به قله دانشگاه که می رسی می بینی ای دل غافل الان کلی قله بلند و کلی مسیر پیج در پیج وجود داره که نمی دونی از کدوم یکی بری بالا! برنامه نویسی، طراحی الگوریتم، ساختمان داده، پایگاه داده، مهندسی نرم افزار، شبکه های کامپیوتر، معماری کامپیوتر، سیستم های عامل، هوش مصنوعی و ...!!!!!
بعدم مجبورت می کنن از هر کدوم یه خرده بالا بری تا ببینی با خودت چند چندی؟!
از همه بدتر اینکه با مزخرفترین زبان برنامه نویسی یعنی C وارد این راه پر پیج و خم و عجیب غریب می شی!!!
اصلا یه وضعی!!!

حالا خوبیه رشته م برای من این بود که لابلای اینهمه آشفتگی درسای مدیریتی داشتیم که بشه باهاش نمره گرفت و از قضا من خیلی هم خوشم میومد (دلیلش رو تو پست گرگیجه انتخاب رشته: مهندسی شیمی یا مهندسی کامپیوتر؟! توضیح دادم).

خوب واقعا دلیل اینهمه درس بی ربط به هم خوندن چیه واقعا؟! و اینکه واقعا قراره مثلا با یه ترم درس شبکه خوندن من از تمام ابعاد کاری و جزییاتش مطلع بشم!

من فکر می کنم اینکه بعد دانشگاه چی کاره می شی خیلی به دو تا عامل بستگی داره:

  • سیاست های دانشگاه
  • مدل درس دادن استادان

سیاست های دانشگاه از این جهت که قراره شما خیلی علمی کار کنی، مقالات متعدد کار کنی و خودتو برای مقاطع بعدی آماده کنی. مثال: دانشگاه شریف

یا اینکه خیلی کاربردی پیش بری و پروژه های اجرایی متعدد انجام بدی و دنبال تحلیل و توسعه تو حوزه های مختلف صنعت باشی! مثال: دانشگاه امیرکبیر

مدل تاثیر استاد خیلی تو علایق همه ما تاثیر داره و خیلی تو مسیر شغلی و تحصیلی همه ما تاثیر گذاره؛

مدل فکری رییس دانشگاه و استاداش خیلی در روند تحصیلی و شغلی دانشجویان تاثیر گذاره. در اصل جهان بینی مسئولین دانشگاه تو مدل تحصیلی و شغلی دانشجوها نمود پیدا می کنه!

مثلا استاد درس های مدیریتی ما تو دوران لیسانس خودش مدیر یه مجموعه خیلی بزرگ بود که خیلی رو علاقه من به کار کردن تو حوزه مدیریت تاثیر گذار بود!

یا اینکه استاد بینظیر ما تو درس مالتی مدیا باعث شد من خیلی به جاوا اسکریپت علاقه مند شم و مسیر شغلیم به کلی عوض بشه!

حتی استاد خیلی خوب ما تو درس مهندسی نرم افزار باعث شد من چندین سال بعد به فکر فعالیت تو حوزه طراحی سایت بیافتم.

اما واقعا به چه دلیل باید این حجم مباحث پراکنده و غیر منسجم رو تو دوره لیسانس بخونیم؟







کشف استعدادچارت درسیانتخاب رشته دانشگاهمهندسی فناوری اطلاعات
. ماری رحمانی #ماری_رحمانی Mary Rahmany #MaryRahmany
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید