ویرگول
ورودثبت نام
محمد احسان رادمنش
محمد احسان رادمنش
خواندن ۶ دقیقه·۲ سال پیش

بهترین بیسیم ها برای طبیعت گردی (تجربه شخصی)

چند روزی بود که برای مسافرت عید با همسرم برنامه ریزی میکردیم. بعد از دوسال قرار بود که با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی، به خانواده هامون سر بزنیم و یه دل سیر طبیعت گردی کنیم. ایده های قشنگ از سر و رو هر جفتمون میریخت ولی برنامه ریزی برای ما ایرانی ها تقریبا غیر ممکن هست، با این حال تمام سفر ما با برنامه پیش رفت و کلی خوش گذروندیم. با یک تغییر کوچیک البته D: ( کیوان دوست عزیزم و به همراه خانوم محترمشون به تیم دونفره ما اضافه شدن )

من و کیوان تقریبا علایق و سلایق مشابهی داریم و خدا رو شکر که همسرامون دقیقا ارتباطشون باهم به همین شکل هست. قرار بود که دوشنبه راه بیوفتیم و برای شب چهارشنبه سوری چالوس باشیم، در کنار خانواده همسرم این شب زیبا رو جشن بگیریم، از رو آتیش بپریم و از همه مهم تر سبزی پلو با ماهی شکم پر بخوریم (دست پخت مادرخانوم عزیزم). بعد راه بیوفتیم به سمت آستارا تا شب عید کنار خانواده من باشیم و عید رو هم اونجا جشن بگیریم و ماهی شکم پر بخوریم(دست پخت مادر عزیزم). بعد از دید و بازدید عید و دست بوسی پدر و مادرم به سمت جنگل های زیبا تالش بریم و از سمت ییلاق های شامی لرزون با پای پیاده و تجهیزاتی کامل به سمت بلندترین آبشار ایران یعنی لاتون در شهر زیبا لوندویل حرکت کنیم. مسیری زیبا، بکر، دلچسب و البته پر از فراز و نشیب و مسیری بسیار دشوار.


دو روز قبل از حرکت تمام تجهیزاتمون رو چک کردیم و چند مرتبه ای به بالا تا پایین لیستی که داشتیم نگاهی انداختیم تا مطمعن بشیم چیزی رو فراموش نکردیم. هر چیزی لازم داشتیم بود به جز یک مورد، بیسیم.

در ایام قرنطینه اکثر وسایلمون داخل انباری بود خدا رو شکر سالم مونده بودن، از جمله چادر میله ای و کیسه خوابمون که از اعضای جدایی ناپذیر طبیعت گردی محسوب میشن. ولی ظاهرا بیسیم مون خراب شده بود و که نتونستم بفهمم مشکل از باتری هست یا دو این مدت رطوبت باعث خراب شدنش شده. این بیسیم رو کیوان برام خریده بود سال 96 واقعا بیسیم خوبی بود و تو دوسالی که ازش استفاده کرده بودیم کاملا راضی کننده و عالی بود. هم شارژ دهیش و هم برد بالایی که داشت.

با کیوان تماس گرفتم و ماجرا رو براش توضیح دادم و گفتم که فک کنم نیاز به یک بیسیم جدید دارم و با هماهنگی که با شرکتی که بیسیم ها رو ازش میخرید یک قرار حضوری گذاشت تا بریم سری بزنیم و یک بیسیم مناسب کوه نوردی و طبیعت گردی بخریم. مسئول فروشگاه به کیوان گفته بود که بیسیمی که مشکل داره رو همراه خودتون بیارید شاید بشه درستش کرد. روز سه شنبه رفتیم دفتر اصلی شرکت بیسیم باز برای خرید بیسیم. شب قبل از رفتن وبسایتشون رو چک کردم و چند موردی انتخاب کردم ولی نیاز به مشاوره تخصصی داشتم و همچنین باید بیسیم خودم رو هم میبردم شاید میشد تعمیرش کرد، به همین دلیل از وبسایتشون خرید نکردم با اینکه شرایط بسیار مناسب برای خرید از سایتشون وجود داشت. از جمله نماد اعتماد الکترونیک و مجوز های دیگه ای که برای خرید و فروش بیسیم لازم هست که یک شرکت داشته باشه.

فردا به همراه کیوان به دفتر فروشگاه اینترنتی بیسیم باز مراجعه کردیم و با یکی از مشاورین ارشد این مجموعه ملاقات داشتیم یک بنده خدایی به نام آقا میثم. قبل از هر چیزی آقا میثم بیسیم مشکل دار بنده رو گرفتن و به واحد تعمیرات و گارانتی شرکت تحویل دادند.

موردهای زیادی رو باهم بررسی کردیم، البته لازم به ذکتر هست که تمام بیسیم های موجود در این فروشگاه بیسیم های واکی تاکی مجاز هستند و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور مجوز دارند و هر شخصی میتونه از این بیسیم ها استفاده کنند. لینک چند نمونه از بیسیم هایی که باهم بررسی کردیم را براتون میذاریم.


یکی از بیسیم هایی که پیشنهاد آقا میثم بود و همچنین مناسب طبیعت گردی و کوهنوری، بیسیم کوهنوردی واکی تاکی موتو مدل MOTO R4 که بردی بین 4 تا 5 کیلومتر داره و تقریبا ضدآب و ضدضربه هم هست. کارت حمل بیسیم داره و موارد دیگه ای که میتونید با مراجعه به سایتشون ببینید و بررسی کنید.


بیسیم دوم یک بیسیم از خانواده بیسیم های موتوکام بود این خانواده هم مدل ها و قابلیت هایی متفاوتی داشتن اما وجه اشتراکی های زیادی بینشون بود. البته وجود این اشتراکات اهمیت داشت، چون ما بیسیم رو برای طبیعت گردی میخواستیم. بیسیم موتوکام MC-666 یکی دیگه از بیسیم های پیشنهادی بود که من واقعا از ظاهرش خوشم اومد.

در حال بررسی بیسیم های دیگه بودیم که خبر آوردن بیسیم بنده مشکلی نداره فقط نیاز به تعویض باطری دارد. هم خوش حال بودم و هم نگران، خوش حالی از بابت این بود که بیسیمم سالمه و نگرانی از این بابت بود که حالا باطری این دستگاه رو از کجا پیدا کنم؟ وقتی موضوع رو با آقا میثم مطرح کردم گفتن نگران نباشید ما باطری تمام دستگاه هایی رو که میفروشیم رو هم از کشور سازنده وارد میکنیم که مشتری ها برای پیدا کردن باطری به مشکل نخورند. البته بیسیم های جدیدی که در حال وارد کردنشون هستیم باتری هایی میخورن که تو بازار ایران پیدا میشه و این مشکل رو هم برای دوستانی که از تهران دور هستند هم بر طرف کردیم.

واقعا این مجموعه همه چی تموم بود و من از این بابت خوش حال که با بیسیم باز آشنا شدم.

بعد از چند دقیقه بیسیم های بنده رو صحیح سالم برای من آوردن. انگاری نو شده بود. باورش سخت بود برام سوال کردم این بیسیم های بنده هست. که آقا میثم توضیح دادند، بله ما تمام بیسیم هایی رو برای گارانتی یا تعمیر به مجموعه بیسیم باز سپرده میشن رو قبل و بعد از تعمیر با موادی مخصوص میشوریم تا یک مقدار ظاهرش هم بهتر بشه. دیگه چی از این بهتر. برای اطمینان دو تا بیسیم دیگه هم از آقا میثم خریداری کردم.

تنها نگرانیم اتصال بیسیم های جدید و قدیم من و بیسیم های کیوان بود که مشاور بیسیم باز گفته بود نگران نباشید و زمانی که دارید میایید بیسیم هایی رو که میخواید به هم وصل باشن رو برای ما بیارین.

ما ۳ جفت بیسیم داشتیم و از برند های طنین، موتوکام و LPD که دوستان زحمت اتصالش رو کشیدن و کلی هم وسلیه برای بیسیم هامون ازشون خریدیم مثله قاب، کیف کمری، هارد باکس بیسیم، هنذفری و ...

دیگه همه چی مون آماده بود و باید به سمت شمال شروع به حرکت میکردیم. شاید باورتون نشه و روزی که قرار بود راه بیوفتیم، جاده چالوس رانش کرد، جاده هراز ریزش کرد و جاده هایی که به سمت شمال باز بودن، جاده رشت و جاده فیروزکوه بود. ماچون قرار بود از سمت رشت به آستارا بریم، براش شروع سفر جاده فیروزکوه رو انتخاب کردیم و دوستان شاید باورتون نشه ولی برای اولین بار بعد از مدت ها شرایط آب و هوایی عجیبی رو تجربه کردیم.

بارش باران، بارش تگرگ، بارش برف سنگین و مه شدید. واقعا شرایط بدی بود. در بعضی از مواقع با سرعت 5 کلیومتر بر ساعت هم نمیتونستیم حرکت کنیم. ولی ما قرار نبود کم بیاریم و این شرایط برای ما طبیعت گرد ها شوخی ای بیش نبود. پس به راهمون ادامه دادیم. تقریبا تو کل مسیر از طریق بیسیم با کیوان ارتباط میگرفتیم تا همدیگه رو گم نکنیم. واقعا از خریدم راضی بودم.

بالاخره بعد از 10 ساعت به چالوس رسیدیم و خودمون رو برای چهارشنبه سوری آماده کردیم. واقعا دستپخت مادر خانومم عالی بود و کلی از ماهی ای که درست کرده بود لذت بردیم.

سخن پایانی

این بخشی از خاطرات من در عید 1401 بود که براتون تعریف کردم و قطعا بیشتر در مورد سفرم و تجهیزاتی که داشتم و اتفاقاتی که برامون افتاد براتون صحبت میکنم. ولی مهم ترین نکته ای که در مورد طبیعت گردی وجود داره داشتن تجهیزات خوب و ایمن هست. حتما این نکته رو در نظر بگیرید. آدرس سایت بیسیم باز رو میتونید با سرچ تو گوگل هم به دست بیارید.

بیسیم کوهنوردیطبیعت گردیخاطرات
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید