
کمونیست خواندن سعدی برای من نیز تکان دهنده بود.ولی پس از زمزمه کردن آن شعر معروف سعدی که می گوید میازار موری که دانه کش است، سوالی برایم ایجاد شد.از خودم پرسیدم که چرا سعدی در اینجا می گوید مور دانه کش و نه صرفا مور؟ابتدا به شوخی با خودم گفتم که پس یعنی موری که دانه نمی کشد را می توان آزرد.بعد فکر کردم که سلسله مراتب مورچه ها به این صورت است که ابتدا ملکه است،سپس مورچه سرباز و مورچه کارگر.درواقع در بین مورچه ها سلسه مراتب و نظام طبقاتی وجود دارد.پس منظور سعدی از مور دانه کش،همان مورچه کارگر است.وگرنه دلیلی ندارد که بخواهد بر روی مور دانه کش تایید کند،تا این ابهام را به وجود بیاورد که آزردن موری که دانه نمی کشد اشکالی ندارد.پس درواقع این شعری ثمثیلی است و بیانیه ای برای محکومیت نظام سرمایه داری.