ویرگول
ورودثبت نام
مرضیه محب
مرضیه محب
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

وقتی از انتخاب حرف می زنیم...

من زندگی اکنونم و تمام موفقیت هایم را مدیون اتخاب هایم هستم این را تا همین یک سال پیش نمی دانستم فکر می کردم آدم بد پیله ای هستم. همیشه برای خط قرمزها و خواسته هایم پافشاری کرده ام و البته در زندگی زیاد تاوان انتخاب هایم را پس داده ام . انتخاب برای ازدواج، همسر شدن، درس خواندن در یک دانشگاه معتبر. من تا پارسال نمی دانستم اینها انتخاب هایی است که من کرده ام و پایشان ایستاده ام.

با کتاب اصل گرایی با مقوله انتخاب آشنا شدم اینکه هر فرد در زندگی در هر جایگاه و مرتبه ای که ایستاده این انتخاب هایش بوده که موقعیت و راه کنونی که می رود را ساخته است. انسان هر روز و هر لحظه در حال انتخاب های کوچک و بزرگ است.حقیقتی که زندگی من را عوض کرد.

وقتی این را خواندم و در باره اش فکر کردم چیزهای زیادی برایم حل شد. خشم و عصبانیتم نسبت به بسیاری از مسایل کمتر شد . فهمیدم اینکه من انتخاب کرده ام و مادر شده ام حالا موجب شده برای حمایت و کمک به دختر کلاس اولیم ناچار باشم قید کار کردن را بزنم و در شرایط مدارس غیر حضوری در خانه بمانم همین استیصال و خشم من از شرایط را تعدیل کرد.

حتی موجب شد تا بفهمم گاهی چقدر درست انتخاب کرده ام مثل وقتی که برای زندگی به بندر عباس رفتن انتخابی که باعث شد علی رغم تمام سختی ها حالا از نظر اقتصادی وضعیت خوب و با ثباتی داشته باشم. انتخاب هایم به نظرم اغلب عاقلانه بوده است حداقل به جز در چند مورد تاوان چندان سختی برایش نداده ام . شاید به این دلیل که هیچ وقت نخواستم تصمیمات و انتخاب های غیر معمول بگیرم . دلم نمی خواست چندان خارج از چارچوب های جامعه و خانواده حرکت کنم.

با این وجود برخی از سخت ترین تصمیمات زندگی را وقتی گرفتم که نمی دانستم چقدر انتخاب می تواند سرنوشتم را عوض کند. فکر می کنم خواندن رشته علوم سیاسی و علاقه به سرنوشت افراد هم کمک زیادی به من در این ارتباط کرد.

من علوم سیاسی خوانده ام. انتخاب یکی از اصلی ترین فاکتورهای تعیین کننده در سیاست است شاید به همین دلیل من خواستم علی رغم شغل و علاقه ام هیچ گاه یک آدم سیاسی نباشم از آنها که همیشه در هر دورهمی و مهمانی حرف سیاست را پیش بکشند و برای طرفداری از نوع نگاه و رفتار فردی رگ گردنشان بیرون بزند و با اقوام و دوستان بر سر نگاه سیاسی دعوایشان بالا بگیرد.

من بارها دیده ام کسانیکه انتخابشان رفتارهای سیاسی است تاوان های زیادی داده اند شاید معدود افرادی باشند که از قبل نگرش سیاسی شان به جایگاهی رسیده اند که پشیمان نباشند.

انتخاب از نظر من ابزاری است که با آن هر روز دیوار زندگیمان را می چینیم و بالا می بریم حالا برخی این دیوار را کج می گذارند و تا ثریا ... و برخی با احتیاط از انتخاب های خود برای ساختن دیوارهای زندگیشان مایه می گذارند.

شما چقدر به انتخاب های خودتان آگاهید.

انتخاباصل گراییعلوم سیاسیداستان
مرضیه محب رسول هستم دانش آموخته علوم سیاسی و روابط بین الملل علاقه مند به حوزه کتاب های اجتماعی تاریخی و رمان
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید