داستان شیرین و فرهاد یکی از معروف ترین و محبوب ترین داستان های عاشقانه باستانی است که تیم خوش ذوق بلک کیوب گیمز از آن استفاده کرده و به جرأت یکی از بهترین بازی های ایرانی را تا به اینجای کار خلق کرده.
به نام آنکه جان را زندگی داد طبیعت را به جان پایندگی داد
در ابتدای بازی شاهد روایتی کوتاه از گذشته و اعتقادات ایرانیان باستان هستیم که البته تا اتمام بازی این روایت به خوبی حفظ شده و شما تا انتها می توانید داستان بازی را متوجه شوید.
قهرمان بازی از خواب بیدار می شود کمی که دور و اطراف خود را نگاه می کند متوجه فراموشی عمیقی می شود و سوالات زیادی در ذهنش ایجاد می شود. شروع به حرکت برای پاسخ گرفتن به این سوالات می شود. مبنای داستانی بازی پاسخ به اینگونه سوالات در ذهن فرهاد است و شما با انجام هر مرحله مانند یک پازل به یک سوال پاسخ می دهید تا در انتها بازی کل داستان را متوجه شوید...
نکته جالب در مورد روایت داستانی این است که پس از هر مرحله ای که به پایان می رسد شب می شود و شما در هنگام خواب وقایع اتفاق افتاده را با یک تم کهکشانی هنگام رؤیا می بینید تا همچنان زنجیره بازی دستتان باشد و با داستان همراه باشید.
راوی بازی از ابتدای تا انتهای بازی در حال توضیح بازی است اما مشکلی که دارد تکثر صحبت اوست یعنی از ابتدای بازی تا انتهای آن دائم در حال صحبت و روایت ماجرا است که بعضاً گوش مخاطب را اذیت می کند و حتی در زمان هایی دوست دارد صدای او را قطع کند! حتی برای اینکه داستان بازی در مسیر ها بگنجد باید از کنار صخره هایی بگذارید تا مسیرتان طولانی تر شود و دیالوگ های راوی تا پایان مرحله جا بگیرد...
زیرنویس فارسی بازی به خوبی نوشته شده و در بین بازی های ایرانی بهترین زیرنویس فارسی را دارد چرا که در عین هم مسئولیت زیرنویس بودن خود را برعهده دارد هم از کلمات کهن فارسی به ظرافت استفاده شده و حس خواندن اشعار نظامی را به مخاطب می دهد.
در سکانس های اول بازی شما با درختی به نام "همه تخمه" آشنا می شوید که به گونه ای دانای کوه بیستون است، او در طی داستان با شما همراه است و در زمان هایی که نیازش داشته باشید مسیر داستان را معلوم می کند و مأموریت هایی هم به شما می دهد؛ همچنین هدهدی که خودش داستانی متفاوت دارد(که به آن پرداخته می شود) در بازی به شما راه را نشان می دهد تا مسیرتان را گم نکنید!
در بین مراحل مختلف بازی امکان ارتقای شمشیر و تیشه زیر طاق های سنگی وجود دارد همچنین با کمی گشت و گذر در محیط بازی و با شکستن کوزه های مختلف نوشته هایی را پیدا می کنید که بعضاً جواب سوالات فرهاد در آن قرار دارد و با مطالعه آن اطلاعات بیشتری از داستان کسب می کنید. کتیبه های زیبا و پر جزئیاتی در جای جای نقشه قرار دارند که معمولاً ناقص هستند تا امکان حدس داستان تا انتهای آن مرحله مشخص را به شما بدهند.
بازی در مبارزات و هنگام حرکت در بین نقشه بسیار خوب ساخته شده و ترکیبی از نت های موسیقی سنتی ایرانی با نوین هست که توانسته پیوسته صدای دلنشین را به مخاطب نشان دهد البته بدلیل صحبت های زیاد راوی بعضاً امکان شنیدن موسیقی وجود ندارد. با اینکه دیالوگ های عاشقانه زیبایی رد و بدل می شود اما ضعف موسیقی در قسمت های عاشقانه داستان بسیار مشهود است و نسبتاً ضعیف طراحی شده و حال و هوای عشق فرهاد به شیرین را ندارد!
در بازی و در زمان هایی که شما داستان بازی را گم می کنید وارد عالم رؤیا می شوید که پاسخ تمامی سؤالات در آن قرار دارد اما رسیدن به آن به این سادگی ها نیست و شاید هم در اتمام هر کدام از این بخش ها به آن نرسید! رؤیا با ظرافت و زیباست و بسیار شبیه جهان دوم بازی Immortals Fenyx Rising طراح شده و حتی بعضی از قسمت ها و معماهای آن کپی شده.
در نگاه اول شما با تعداد زیادی رنگ های روشن در صفحه نمایش مواجه می شوید که پیشرفت داستان باعث تغییر آنها می شود همچنین در عالم مکاشفه که خود بسیار خوب طراحی نورپردازی متفاوتی را مشاهده می کنید با اینکه در بعضی از مراحل اِلمان هایی از بازی های مختلف گرفته شده اما رنگ بندی و نورپردازی فوق العاده ای دارد و چشم را خسته نمی کند.
گرافیک قصه بیستون را می توان پر گرافیک ترین بازی ایران تا به اینجا خواند چرا که از تنوع رنگی خوب و کیفیت بافت تصویر بالایی برخوردار است همچنین بازی در دو مکان زمین و دنیای مکاشفه ها جریان دارد و در عین حال شب و روزی به خوبی با توجه به داستان بازی تغییر می کند.
سیستم مبارزه بازی نسبتاً ساده طراحی شده در طول بازی سه مدل اسلحه مختلف به دست می آورید که امکان تعویض و ارتقای آن وجود دارد همچنین در حین نبرد ها هدف قفل می شود و امکان مبارزه دقیق تر را دارید. در هنگام مبارزه همچنین امکان جاخالی دادن و فرار کردن وجود دارد همچنین سرعت قهرمان داستان بالا است و امکان فرار کردن و گرفتن موقعیت جدید را به راحتی دارد.
با اینکه در بخش سلاح های تنوع آنها کم است اما بازی سیستم دوربینی بسیار خوبی دارد، شما امکان تغییر دوربین را ندارید و خود دوربین بازی با حرکت های شما همراه می شود و نکته جالب این است که هیچ جای بازی باگی از لحاظ دوربینی پیدا نمی کنید و چرخش دوربین همیشه بهترین صحنه بازی را به شما ارائه می دهد.
دشمنان یا همان غول های بازی انواع مختلفی مانند بمب زن و سپردار و... دارد که برای کشتن هر کدام باید سبک باید سبک متفاوتی را در نظر بگیرید. تنوع دشمنان بازی بالاست همچنین در حین مراحل با باس هایی مبارزه می کنید که کشتن آنها ساده است و چالش زیادی به همراه ندارد.
بازی در سبک Hack and slash ارائه شده و شما برا رفتن به هر بخش باید تمام دشمنان آن بخش ها را بکشید و یکی از دوستان درخت "همه تخمه" را آزاد کنید تا بتوانید به بخش بعدی وارد شودی.
بازی دارای 9 مرحله مختلف است و جمعاً حدود 5 ساعت زمان میبرد تا آنها را تکمیل کنید. مراحل بازی سعی شده تا با توجه به داستان جلو برود اما در این بین طراحان از خلاقیت خود و تغییر بعضی از قسمت های داستان استفاده کردند تا از تکراری بودن قصه جلوگیری کنند.
کل داستان شیرین و فرهاد و خسرو بر اساس دستور خسرو به فرهاد برای کندن کوه بیستون شکل می گیرد تا فرهاد به شیرین برسد... در بازی افسانه بیستون هم به این مورد به خوبی توجه شده و مرحله ای جالب برای آن درست شده، شما با هر بار انجام دادن یک مرحله از بازی یک تکه از کوه را می کنید و داستان هایی که بر شما گذشته را مرور می کنید تا یک مرحله دیگر به انتها کوه برسید. استفاده از موسیقی متفاوت در این بخش و گرافیک آمیخته با عالم رویا باعث شده تا این بخش از بازی خاطره ای را از خود بجا بگذارد.
پیشنهاد می کنم به هر کسی که داستان شیرین و فرهاد را خوانده یا نخوانده به تجربه این بازی بپردازد چرا که هم از لحاظ داستانی و هم از لحاظ بصری شاهد یکی از پنج بازی برتری ایرانی هستید که تا به اینجای کار ساخته شده، اگر صحبت زیاد راوی را در خلال بازی کنار بگذاریم و کم تنوع بودن و ضعف گیم پلی در بعضی از مراحل آن را چشم پوشی کنیم، می توانیم با خیال راحت روی صندلی بشینیم و به تجربه ای لذت بخش از این بازی کاملا ایرانی و باستانی بپردازیم.
شما می توانید خرید و دانلود این بازی به سایت هیولا مراجعه کنید:
هیولا - بازی افسانه بیستون (hayoola.com)