ویرگول
ورودثبت نام
مهدی ناصری
مهدی ناصری
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

مخزن باز اسلایدهای کارآفرینی

تصمیم گرفتم تمام اسلایدهایی را که در ۱۳ سال گذشته در کارگاه‌ها، کلاس‌ها، سمینارها و سخنرانی‌هایم ارائه کرده‌ام در یک مخزن باز منتشر کنم و از همه دوستانی که در دهه طلایی ۹۰ تا ۴۰۰، فعالانه فناوری و کارآفرینی را ترویج داده‌اند دعوت می‌کنم آنها هم در این کار مشارکت و همراهی بکنند تا بتونیم این دانش عمومی را که متاسفانه به دلیل نارسایی‌های رسانه پرزنتیشن در حال خاک خوردن است، در اختیار همه قرار بدهیم.

در گیت‌هاب یک مخزن به اسم open-presentation‌s ساختم. ببینید و هر اسلایدی را دوست داشتید دانلود و هر جور دوست داشتید از آن استفاده کنید. اگر توانستید آن را بهبود بدهید و اگر اسلایدی داشتید به مخزن اضافه کنید.

https://github.com/mahdinasseri/Open-Presentations


چرا دارم این کار را می‌کنم؟

کسانی که مرا می‌شناسند می‌دانند که چقدر عاشق اسلایدها هستم. اسلایدها مدیومی بسیار پرظرفیت‌اند که متاسفانه بر بستر وب کمتر بهشان بها داده شده است. من تمام این اسلایدها را به تمام معنا با عشق درست کرده‌ام. باور نمی‌کنید؟ نگاه‌شان کنید باور می‌کنید.

از سال ۱۳۹۰ که کم‌کم اکوسیستم استارتاپی ایران در حال شکل‌گیری بود، من هم مثل بسیاری دیگر از دوستان هر چه در چنته داشتیم و به دست می‌آوردیم را سعی کردیم در کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها ارائه دهیم. یادم نمی‌رود هر بار رویدادی برگزار می‌شد بی‌صبرانه منتظر دیدن اسلایدهایی بودم که مملو از دانش و تجربه دوستانم بود. باور کنید یا نه، بسیاری از آنها هنوز هم روی وب فارسی کم‌پیدا هستند و من خوب می‌دانم که اسلایدهای آنها هم در گوشه‌کنار فولدرهای قدیمی سال‌هاست دیگر باز نشده است. حیف است این همه دانش از بین برود.

همان سال‌ها سایت slideshare.net شروع به کار کرد. من تقریبا همه اسلایدهایم را آنجا منتشر می‌کردم. روزگار خوبی داشتیم تا اینکه لینکدین آن را خرید، بعد مایکروسافت لینکدین را خرید، بعد مایکروسافت اسلایدشیر را کرد در پاچه scribed و از قضا scribed هم ایران را تحریم کرده بود و در نهایت سیب سرخِ اسلایدشیر چرخید و چرخید افتاد در همان چاهی که به خاطر آرمان‌های‌شان برای‌مان کنده بودند. اسلایدهای جدیدی ساختیم و ارائه کردیم ولی دیگر نشد آنجا آپلود کنیم.


آن سال‌ها جزو پنج درصد پربازدیدترین اکانت‌های اسلایدشیر بودم
آن سال‌ها جزو پنج درصد پربازدیدترین اکانت‌های اسلایدشیر بودم


با ورود هوش مصنوعی به حوزه محتوی معتقدم دیگر پادشاهی محتوا از هم فروپاشید. از امروز دیگر محتوا رایگان‌ است، رایگان‌تر از رایگان. خودم اسلایدهای یکی از آخرین کارگاه‌هایم را به کمک chatGPT ساختم. ارائه کردم و لذت هم بردم. این تازه اول کار است. دیگر بعید می‌دانم محتوا بتواند دوباره قامت راست کند. در این باره بعدا جداگانه خواهم نوشت. حالا می‌دانم محتوایی که تولید کرده‌ام دیگر دارایی من نیست. ترجیح می‌دهم اندک‌ارزش باقی‌مانده این دارایی را به رایگان به اشتراک بگذارم شاید، بلکه، امید، که ققنوسی از میانه خاکستر آن به پا خیزد شاید هم دارم روغن ریخته را نذر امام‌زاده می‌کنم. قضاوت با شما.




تا الان ۵۰ اسلاید را به این مخزن اضافه کرده‌ام. به مرور باز هم اضافه خواهم کرد.

مخزن باز اسلایدهای کارآفرینی، کسب و کار و استارتاپ‌ها
مخزن باز اسلایدهای کارآفرینی، کسب و کار و استارتاپ‌ها


اکوسیستم استارتاپیopen sourceکسب و کارکارآفرینیمحتوی
مشاهدات کسی که به تماشا ایستاده | تحلیل‌گر داده‌های کسب‌وکار در دیوار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید