ویرگول
ورودثبت نام
mahboobeh khademi
mahboobeh khademi
خواندن ۲ دقیقه·۶ سال پیش

سگ سیاه


حتما شما هم از سگ سیاهی که این روزها سایه اش در زندگی همه ما سنگینی می کنه اطلاع دارید. سگی که سیاهیش زندگی بسیاری از مردم رو دچار خودش کرده و حتی جان بسیاری رو هم گرفته.
شاید فیلم کوتاهی که در فضای مجازی دست به دست میشه رو خیلی دیدید. اما اگر ندیدید پیشنهاد می کنم که از طریق این لینک اون رو ببینید و متوجه بشید که این سگ سیاه چی کار می کنه.
اما افسردگی یعنی چی؟
من کاری با اطلاعات پزشکی و روان پزشکی ای که متخصصین به کار می برن ندارم، چون آگاهی دقیقی هم ندارم. ولی چیزی که من از افسردگی فهمیدم رو اینجا می نویسم. زمانیکه شما از لحاظ زمانی دچار مشکل میشید و بجای زندگی کردن در حال، همه اش به گذشته و اتفاقاتی که در اون برهه ی زمانی برای شما افتاده و همچنین کارهای کرده و نکرده، فکر می کنید دچار یاس و افسردگی می شید.
برای اتفاقاتی که افتاده و تصمیمات اشتباهی که گرفتید خودتون رو شماتت می کنید و همه اش در حال سرزنش خودتون هستید. همیشه به این فکر می کنید که چرا این کار رو کردید و چرا بجای اون، کار دیگه ای انجام ندادید تا نتیجه چیز دیگری بشه.
شما تبدیل به یک مقصر ابدی میشید و شرایط فعلیتون رو نتیجه ناآگاهی گذشته می دونید. و شاید حتی دیگران رو بخاطر کارهایی که در حقتون کردن و یا نکردن مقصر می دونید. همیشه ای کاش های زیادی برای گفتن دارید. حسرت روزهایی رو می خورید که از دست دادید و دیگه برگشتی هم وجود نداره.
اما این حسرت و غصه خوردن هیچ کاری رو درست نمی کنه. نه تنها روزهای گذشته رو بهتون بر نمی گردونه، بلکه روزهای طلایی پیش روتون رو هم ازتون دریغ می کنه.
زمانیکه خودتون رو برای هر اتفاقی مقصر بدونید، دیگه رمقی برای ادامه زندگی ندارید. دست و پاهاتون سنگین میشه و دیگه حتی نمی خواید از رختخواب بلند شید. ترجیح میدید که زندگی رو در کنج خونه و گوشه اتاق بگذرونید. با دیگران کمتر رفت و آمد کنید تا باعث اشتباهات جدیدی نشید. دیگه نمی خندید و حتی حس بدی به کسانی که می خندن پیدا می کنید. همه اش با خودتون می گید که اگر اونها هم شرایط من رو داشتن همینجوری می شدن. اونها هم اگر مثل من بودن دیگه نمی خندیدن.
ولی واقعیت اینه که خیلی از آدمها در دنیا هستند که شرایطی شاید بدتر از شما دارن، ولی همچنان زندگی شاد خودشون رو حفظ کردن و دارن با امید ادامه میدن. اما چه چیزی باعث میشه که برخی ها اینقدر شاد باشن و بعضی دیگه دچار افسردگی بشن؟
قصد دارم مطالبی که در این زمینه مطالعه کردم رو جمع بندی کنم و براتون بنویسم. مطلب امشب پیش درآمدی هست از مطالبی که در شب های آتی برای شما خواهم نوشت.
ممنون میشم اگر نکته و مطلبی هم در این رابطه دارید با من در میون بگذارید.

چالش 30 روز وبلاگنویسیافسردگیسگ سیاهشادی
معلم، طراح گرافیک، به طور کلی یک شوالیه ی تنها!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید