ویرگول
ورودثبت نام
مهلا رضایی
مهلا رضایی
خواندن ۶ دقیقه·۳ ماه پیش

قلعه رفتن در شطرنج : راهنمای کامل

قلعه رفتن در شطرنج یک بازی دفاعی عالی است که در آن شاه و رخ خود را همزمان حرکت می دهید. هنگامی که به قلعه می روید، پادشاه شما 2 فاصله به سمت رخ حرکت می کند و رخ شما از روی پادشاه شما به فضای بعدی می پرد. قلعه‌ رفتن تنها حرکت شطرنج است که در آن 2 مهره را در یک نوبت حرکت می‌دهید، اما برای اینکه یک بازی قانونی باشد باید شرایط خاصی را داشته باشید. به خواندن ادامه دهید و ما شما را در مورد نحوه عملکرد و زمان استفاده استراتژیک از آن در طول بازی شطرنج توضیح خواهیم داد.

نکاتی که در مورد قلعه رفتن باید بدانید

برای قلعه‌ رفتن، پادشاه خود را 2 فاصله به سمت رخ خود حرکت دهید. رخ خود را بردارید و آن را در طرف دیگر شاه قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که فضاهای بین رخ و شاه خالی است، شاه و رخ در مربع های شروع خود تکان نخورده اند و شاه قبل از قلعه رفتن تحت کنترل نیست.

تا جایی که می توانید در بازی برای دفاع از پادشاه خود، قلعه سازی کنید. از طرف دیگر، قبل از بازی کردن، یک حمله در نزدیکی مرکز صفحه ایجاد کنید.

قوانین قلعه رفتن در بازی شطرنج

1. صفحه شطرنج را بررسی کنید تا ببینید آیا شرایط لازم برای قلعه رفتن را دارید یا خیر ؟
در حالی که شما می توانید در هر نقطه از بازی قلعه کنید، صفحه و مهره شطرنج شما باید 4 شرط را داشته باشند، در غیر این صورت باید حرکت متفاوتی انجام دهید. اگر بتوانید تمام الزامات را برآورده کنید، پس اجازه دارید در نوبت خود قلعه کنید.

4 شرط عبارتند از:

  • تمام فضاهای بین رخ و شاه باید خالی باشد. برای ایجاد قلعه در کنار پادشاهی با نزدیکترین رخ، فیل و اسب را به جای دیگری منتقل کنید. برای قلعه‌ رفتن کنار وزیر با دورترین رخ، ابتدا فیل، اسب و ملکه را از مسیر خارج کنید. اگر حریف شما مهره هایی در راه داشته باشد، نمی توانید قلعه بزنید.
  • پادشاه و رخ شما باید در خانه های اصلی خود بی حرکت باشند. اگر قبلاً پادشاه یا رخ خود را جابجا کرده اید، دیگر نمی توانید قلعه کنید. اگر یک رخ را جابجا کنید، همچنان ممکن است با دیگری قلعه بنشینید.
  • پادشاه شما در حال حاضر نباید تحت کنترل باشد. بررسی کنید که آیا مهره های دشمن پادشاه شما را تحت کنترل قرار داده است یا خیر. اگر پادشاه شما در امان است، پس می تواند قلعه شود. اگر رخ تهدید شود، همچنان می توانید قلعه کنید.
  • پادشاه شما نمی تواند در فضایی که توسط یک مهره دشمن مورد حمله قرار گرفته است حرکت کند. اگر فضایی بین پادشاه و رخ شما مورد حمله قرار گیرد، اجازه ندارید قلعه بگیرید.

2. پادشاه خود را 2 فاصله به سمت رخ حرکت دهید.
تا زمانی که شما هر 4 شرط را برآورده کنید، می توانید با هر یک از رخ های خود قلعه کنید. فرقی نمی‌کند که در حال قلعه‌سازی هستید یا در کنار ملکه، همیشه پادشاه خود را از 2 فاصله نزدیک‌تر به رخ ببرید.

  • هنگامی که کنار پادشاه قلعه می‌کنید، اگر سفید بازی می‌کنید، پادشاه شما روی g1 یا اگر سیاه بازی می‌کنید، روی g8 به پایان می‌رسد.
  • اگر در کنار ملکه قلعه میکنید، اگر سفید بازی می‌کنید، پادشاه شما روی c1 یا اگر سیاه بازی می‌کنید به c8 پایان می‌دهد.
  • همیشه زمانی که در حال قلعه رفتن هستید ابتدا پادشاه خود را حرکت دهید زیرا اگر ابتدا به رخ خود دست بزنید، فقط باید آن مهره شطرنج را حرکت دهید. اگر شطرنج آنلاین بازی می کنید، روی شاه کلیک کنید و آن را به فضای انتهایی به قلعه منتقل کنید.

3. رخ خود را به سمت دیگر شاه ببرید.
در همان نوبت، رخ را در گوشه صفحه ای که به سمت آن حرکت کردید، بردارید و آن را در فضایی در طرف مقابل شاه خود قرار دهید تا مهره ها در کنار یکدیگر قرار گیرند.

  • هنگامی که در کنار پادشاه قلعه قرار بگیرد، اگر سفید بازی می‌کنید، رخ به f1 و اگر سیاه بازی می‌کنید به f8 ختم می‌شود.
  • اگر در کنار ملکه قلعه قرار بگیرید، رخ جای ملکه را خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید : آموزش شطرنج برای مبتدیان

چه زمانی به قلعه برویم؟

سعی کنید در اسرع وقت قلعه را بسازید تا پادشاه شما در دفاع بماند.
به محض اینکه قادر به حرکت دادن مهره ها از بین رخ و شاه خود هستید، شروع کنید تا بتوانید یک موقعیت دفاعی قوی ایجاد کنید. صبر کردن تا زمانی که پیاده‌های خود را جابه‌جا می‌کنید و مهره‌های خود را از دست می‌دهید، به حریف فرصت‌های بیشتری می‌دهد تا شما را تحت کنترل درآورد و مانع از قلعه رفتن شما شود. سعی کنید چند پیاده را در جلوی فضاهای خالی بگذارید تا پادشاه شما هدف حمله قرار نگیرد.

  • برای سریع‌ترین بازی، سعی کنید قلعه‌ای را در کنار پادشاهی قرار دهید، زیرا مهره های کمتری وجود دارد و نوبت‌های کمتری می‌گیرد.

قلعه رفتن را زودتر ببندید تا رخ خود را آزاد کنید و حمله کنید.
مهره های شما بعد از ملکه شما از قدرتمندترین مهره های شطرنج هستند، اما می تواند یکی از سخت ترین مهره ها برای وارد شدن به بازی باشد. اگر می خواهید تحرک بیشتری به سمت مرکز صفحه داشته باشید و فشار بیشتری بر حریف خود وارد کنید، زودتر قلعه بگیرید تا رخ شما برای استفاده در دسترس باشد.

  • فقط مراقب باشید که پادشاه خود را پشت دیواری از پیاده ها نگه داشته باشید. حریف شما به راحتی می تواند رخ یا ملکه خود را به همان ردیف منتقل کند و شما را در مات قرار دهد.
  • اگر می توانید سعی کنید رخ خود را در کنار ملکه خود نگه دارید زیرا فضاهای بیشتری را جابجا می کنید و آن را در مرکز قرار می دهید که به شما کمک می کند تخته را راحت تر کنترل و دفاع کنید.


بیشتر بخوانید : نحوه آموزش شطرنج به کودکان


منتظر قلعه باشید تا بتوانید روی حمله به مرکز صفحه تمرکز کنید.
کنترل مرکز صفحه برای جلوگیری از قرار دادن مهره های قدرتمند حریف در آنجا مهم است. به‌ جای اینکه فوراً در حالت دفاعی قرار بگیرید، مهره‌های خود را طوری در نظر بگیرید که مربع‌هایی را در وسط صفحه هدف قرار دهید، اما شاه و رخ های خود را در جای خود بگذارید. وقتی متوجه شدید که حریف شروع به حمله می کند و مهره های خود را در نزدیکی مرکز صفحه قرار می دهد، سپس زمانی که نوبت شما رسید قلعه کنید تا پادشاه شما محافظت شود.

  • سعی کنید چند مهره را جلوی پادشاه خود بگذارید تا به یک هدف آسان تبدیل نشود.

قلعه رفتن در طرف مقابل از جایی که حریف شما در حال حمله است.
اگر بازیکن دیگر مهره‌ها را در سمت ملکه صفحه به جلو هل داده است، آنگاه در کنار پادشاه قلعه کنید. از طرف دیگر، اگر حریف شما در سمت پادشاه حمله می‌کند، سعی کنید در سمت ملکه قلعه بسازید. به این ترتیب، شما به طور تصادفی پادشاه خود را در معرض حمله قرار نمی دهید.

شطرنجآموزش شطرنجقلعه رفتن در شطرنجباشگاه شطرنج ایرانپادشاه
سئو، تولید محتوا و طراحی سایت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید