شطرنج یک بازی عالی است که می تواند به کودکان بیاموزد چگونه استراتژیک فکر کنند و موقعیت ها را تجزیه و تحلیل کنند. با مفاهیم اولیه مانند مهره های مختلف و حرکاتی که هر مهره می تواند انجام دهد شروع کنید. هنگامی که کودک شما بر این اطلاعات مسلط شد، شروع به بازی نسخه های اصلاح شده یک بازی شطرنج کنید. به فرزندتان اجازه دهید تا با سرعت خودش یاد بگیرد و همیشه مشوق و صبور باشید. شما می خواهید فرزندتان به بازی عشق پیدا کند و به شطرنج به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده فکر کند. بنابراین آموزش شطرنج برای کودکان میتواند برای کودک شما بسیار مفید باشد.
یک صفحه شطرنج دارای 8 ردیف (رتبه) و 8 ستون (پرونده) است. در مجموع 64 مربع وجود دارد. نیمی از مربع ها به رنگ روشن و نیمی از مربع ها به رنگ تیره هستند. اگر تخته شطرنج ندارید، می توانید آن را روی یک تخته پاک کن خشک یا تخته گچی بکشید.
اگر در کلاس درس تدریس می کنید، شماره گذاری مربع های افقی از 1 تا 8 و حروف مربع های عمودی از "a" به "h" کمک می کند. سپس می توانید در حین تدریس از یک سیستم مختصات استفاده کنید.
پیاده ها، اسب ها، رخ ها، فیل ها، شاه و وزیر را توضیح دهید. به تفاوتها در ظاهر هر مهره توجه کنید. مهره ها را روی صفحه شطرنج قرار دهید تا کودک بتواند موقعیت مناسب را ببیند.
مهره اسب معمولاً شبیه اسب است.
فیل شبیه کلاه است.
شاه مهمترین مهره است زیرا هدف بازی مات کردن شاه حریف است.
به تفاوت شکل مهره های وزیر و شاه اشاره کنید
به مهره هایی که مشابه قلعه هستند رخ گفته می شود.
توجه : برای آموزش شطرنج از مقدماتی تا حرفه ای را میتوانید به سایت باشگاه شطرنج ایران مراجعه کنید.
قبل از اینکه به قسمت بعدی بروید، مطمئن شوید که کودک یک مهره را فهمیده است.
فرزند شما باید بتواند هر مهره را با نام تشخیص دهد. هنگامی که آنها نام ها را یاد گرفتند، شروع به تمرکز بر روی حرکت هر مهره کنید. اگر از روش مختصات استفاده می کنید، صفحه شطرنج باید به این صورت تنظیم شود:
صفحه شطرنج را فقط با پیاده راه اندازی کنید. هدف این بازی این است که هر تعداد از پیاده های خود را به طرف دیگر صفحه منتقل کنید. اگر دو پیاده به هم برسند و نتوانند حرکت کنند، گیر می کنند. به کودک یادآوری کنید که پیاده فقط می تواند یک خانه به جلو حرکت دهد مگر اینکه پیاده حریف را بگیرد.
بیشتر بخوانید : اصول ساختار پیاده
اگر در حال گرفتن است، می تواند یک فاصله را به صورت مورب حرکت دهد.
هنگامی که کودک به خوبی حرکت پیاده را درک کرد، فیل ها را به بازی اضافه کنید. هدف بازی ثابت می ماند. به کودک یادآوری کنید که فیل ها فقط می توانند به صورت مورب حرکت کنند. این بازی به کودک می آموزد:
رخ ها، فیل ها و پیاده ها را روی صفحه قرار دهید. هدف همچنان این است که یک پیاده را تا آن طرف صفحه به دست آوریم. به کودک یادآوری کنید که رخ می تواند هر تعداد مربع را به صورت عمودی یا افقی حرکت دهد، اما نمی تواند از روی مهره دیگری بپرد.
به کودک اجازه دهید اسب ها را روی صفحه خالی حرکت دهد. حرکت "L" بسیار منحصر به فرد است و ممکن است کمی طول بکشد. یک نقطه از صفحه را انتخاب کنید که کودک برای بردن اسب به آن نیاز دارد. از آنها بخواهید تعداد حرکاتی که ممکن است برای رسیدن به آن لازم باشد فکر کنند.
صفحه را با تمام این مهره ها تنظیم کنید. هدف همچنان این است که ابتدا یک پیاده به طرف مقابل برسانیم. این یک بازی پیچیده است، اما کودک شما باید برای آن آماده باشد زیرا به تدریج ایجاد می شود.
این بازی به شما اجازه می دهد تا مفهوم کیش و مات را متوجه شوید. کیش یعنی پادشاه در خطر است. مات به این معنی است که پادشاه دیگر نمی تواند جایی حرکت کند. فقط 4 پیاده برای هر بازیکن به بازی اضافه کنید.
بیشتر بخوانید : 10 مات سریع در شطرنج
اگر کودک شما با حرکات هر مهره راحت است، از او بخواهید یک بازی کامل شطرنج بازی کند. هدف این بازی گرفتن پادشاه حریف است. به فرزندتان یادآوری کنید که با گرفتن یک پیاده به طرف دیگر فقط یک وزیر برای او به ارمغان می آورد.
بیشتر بخوانید : 6 حیله شطرنج برای برنده شدن سریع
یک پیاده زمانی که به طرف دیگر صفحه می رسد ارتقا می یابد. و به وزیر، رخ، اسقف یا اسب تبدیل خواهد شد. هنگامی که پیاده به طرف دیگر رسید، می توانید آن را با مهره مورد نظر خود جایگزین کنید. پیاده ها معمولاً به ملکه ارتقا می یابند.
آن پاسان زمانی اتفاق میافتد که بازیکن در حرکت اول پیاده را دو فاصله جابجا کند و پیاده در کنار پیاده حریف قرار گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، حریف می تواند از پیاده خود برای گرفتن پیاده شما استفاده کند. حریف شما باید پیاده شما را در حرکت بعدی بگیرد. اگر پیاده در حرکت بعدی دستگیر نشود، پیاده شما می تواند باقی بماند.
قلعهسازی شامل حرکت همزمان شاه و رخ است. اگر چیزی بین شاه و رخ/قلعه وجود نداشته باشد و هیچ یک از مهره ها هنوز جابجا نشده باشد، این حرکت می تواند اتفاق بیفتد. شاه دو فضا به سمت قلعه حرکت می کند و سپس قلعه به طرف دیگر شاه می پرد.
در مورد مهره ها صحبت کنید که انگار سربازان جنگ هستند و بازی را به عنوان یک نبرد توصیف کنید. شما همچنین می توانید یک خط داستانی کامل در اطراف نبرد برای افزایش هیجان ایجاد کنید. اگر فرزندتان به فناوری علاقه دارد، بازیهای رایانهای، بازیهای ویدیویی و برنامههایی وجود دارند که میتوانند برای تکمیل یادگیری او استفاده شوند.
وقتی فرزندتان کاری را انجام میدهد، او را تحسین کنید. بزرگ یا کوچک بودنش فرقی نمی کند. بررسی یک پادشاه و تنظیم صحیح شطرنج هر دو دستاورد هستند. همچنین اگر فرزندتان خوب نیست، او را تشویق کنید.
بازی کنید و قوانین را در حین بازی به آنها آموزش دهید. اگر حرکات غیرقانونی انجام دادند آنها را اصلاح کنید. اجازه دهید چند حرکت برای تشویق آنها انجام دهند. اشتباهات عمدی مرتکب شوید و به آنها فرصت دهید تا در چند بازی پیروز شوند.
امیدواریم این آموزش شطرنج مفید بوده باشد.