ویرگول
ورودثبت نام
مهناز جلدی
مهناز جلدی
خواندن ۶ دقیقه·۲ سال پیش

پادکست ها:رادیوهای اینترنتی در جیب شما + 3 پادکست مورد علاقه من

قبل از اینکه تو خونه هامون قرنطینه بشیم، ساعات زیادی از روزمون رو صرف رفت و آمد از خونه به محل کار یا دانشگاه می کردیم. بخش زیادی از این زمان برای ساکنین شهرهای بزرگ در ترافیک و ازدحام جمعیت می گذره. چه با ماشین شخصی باشیم و چه وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو، BRT و اتوبوس و یا حتی اگر پیاده روی رو ترجیح بدیم، می تونیم از این زمان های مرده بهترین استفاده رو ببریم. پادکست ها بهترین انتخاب برای من توی این شرایط بودن.

من برای رفتن به دانشگاه از شرق به غرب تهران باید رفت و آمد کنم و دقیقا 45 دقیقه توی مترو هستم. شنیدن صدای دستفروش های مترو، بحث و جدل های مردم با همدیگه، صحبت های افراد در مورد مسائل سیاسی و ...، هر روز به مدت 90 دقیقه باعث می شد خسته بشم. دلم می خواست هیچی نشنوم و از اون فضا جدا بشم. تا اینکه با دیدن استوری اینستاگرام یکی از دوستانم تصمیم گرفتم گوش دادن به پادکست رو امتحان کنم.

اینجوری شد که من طرفدار پر و پاقرص پادکست ها شدم و حتی حالا هم که تو خونه هستیم هرشب قبل از خواب زمانی رو برای شنیدن پادکست اختصاص می دم.

پادکست چی هست اصلا؟

پادکست(Podcast) از دو کلمه پاد(همون iPod) و کست( که از Broadcast به معنی انتشار گرفته شده) تشکیل شده. پادکست ها فایل های صوتی هستن که شما می تونید از طریق اپلیکیشن های مخصوص پادکست مشترکشون بشید، دانلود کنید و بعدا به صورت آفلاین گوش بدید.

پادکست ها چه سودی برای شما دارن؟

  • پادکست یک فایل صوتیه که زمان های مرده شما رو تبدیل به ارزش می کنه. شما با گوش دادن به یک پادکست می تونید در حالی که در ترافیک گیر افتادید یک مطلب جدید یاد بگیرید.
  • پادکست ها فایل های صوتی از پیش تولید شده هستن، بنابراین شما می تونید هر وقت و هرجا که خواستید به اون ها گوش بدید. در حقیقت پادکست ها رادیوهای اینترنتی هستند که هر زمانی قابل دانلودن و برای گوش دادن به اون ها محدودیت زمانی خاصی ندارید.
  • این روزها پادکست ها روز به روز دارن محبوب تر می شن. بنابراین شما می تونید پادکست های زیادی رو با موضوعات موردعلاقه خودتون پیدا کنید.


برای من این رادیوهای اینترنتی باعث شدن که خودم رو از فضای پرتنش آخر روز در مترو و یا خیابون جدا کنم و در عین حال ساعت های مفیدی رو برای خودم بسازم.

پادکست ها رو از کجا پیدا کنیم؟

اپلیکیشن های زیادی برای دریافت پادکست وجود دارن. این اپلیکیشن ها امکانات زیادی رو در اختیار شما قرار میدن.

جستجو و دریافت موضوعات مورد علاقه، اشتراک پادکست و دریافت نوتیفیکیشن هنگام انتشار قسمت های جدید از مزایای این اپلیکیشن ها هستند.

بعضی از این اپلکیشن ها:

  • Google Podcast
  • Castbox
  • Podbean
  • Spotify
  • Podcast Addict

ناملیک و شنوتو هم از اپلیکیشن های فارسی پادکست هستند.

من برای پادکست گوش دادن از اپلیکیشن کست باکس استفاده می کنم که جزو محبوب ترین اپلیکیشن های پادکسته و کار کردن باهاش خیلی راحته. کافیه یه اکانت برای خودتون بسازید، پادکست موردعلاقتونو جستجو کنید و Subscribe رو هم بزنید تا از جدیدترین قسمت های منتشر شده خیلی زود باخبر بشید.


امکان کامنت گذاشتن، دانلود و ذخیره پادکست و مشاهده پادکست های دنبال شده از ویژگی های این اپ هست. یکی دیگه از بهترین ویژگی های این اپلیکیشن، اینه که اپیزود رو تا هرجا که گوش دادید براتون نگه میداره. بنابراین اگر بعدا برای گوش دادن به ادامه یک اپیزود برگردید، می تونید بدون دردسر اون رو پیدا کنید.

و اما...سه پادکست مورد علاقه من

  • رادیو کارنکن
کارنکن داستان زندگی آدم هاییه که با شغلشون زندگی می کنن. توی این پادکست در مورد شغل با آدم های مختلف حرف می زنیم.

محبوب ترین و اثرگذارترین پادکستی که گوش می دم پادکست رادیو کارنکن از امین آرامشه. مهر پارسال، وقتی تازه ارشد قبول شده بودم سردرگمی زیادی داشتم و گوش دادن به این پادکست بهم کمک کرد تا راهم رو بهتر پیدا کنم. این پادکست حول مصاحبه با افراد مختلف و گفتن از تجارب شغلی مختلف اون ها می چرخه. جذاب ترین اپیزودهای این پادکست برای من گفتگو با دکتر مصطفی کلامی همبنیانگذار فرادرس بود که برام خیلی الهامبخش بود و همینطور مصاحبه با مرضیه سیدصالحی طراح لباس و بنیانگذار جیب استودیو بود.

  • رادیو مرز
پادکستی درباره موضوعاتی که محل اختلافند و باعث می شن دنیای آدم ها از هم جدا بشه.

این پادکست هم هر بار به سراغ یک موضوع خاص می ره و با آدم هایی مصاحبه می کنه که در زندگی شون درباره اون موضوع تجربه دارند و باعث شده که بین اون ها و سایر آدم ها مرز ایجاد بشه. پادکست هایی درمورد تجربه بعد از آزار جنسی، تجربه افغانستانی های ساکن ایران، بعد از خودکشی و ... .

من پادکست تیزهوشان، افغانستانی ها، نابینایان و بچه ی شهید رو خیلی دوس داشتم. چون برام ملموس تر بودن و بهم کمک کردن بفهمم باید قضاوت کمتری در مورد آدم ها داشته باشم. اگر شما هم از آدم هایی هستید که فکر می کنید بین خودتون و دیگران مرز کشیده شده و یا در مواجهه با گروه خاصی از آدم ها اونا رو قضاوت می کنید، این پادکست رو از دست ندید.

  • بی پلاس
خلاصه ی فارسی کتاب های غیرداستانی

تعریف این پادکست و همینطور پادکست چنل بی رو زیاد شنیده بودم. اما هیچوقت سراغشون نرفته بودم. تا اینکه اتفاقی آخرین اپیزود پادکست بی پلاس رو گوش دادم. این اپیزود در مورد خلاصه کتاب "Lost Connections" یا "روابط از دست رفته" صحبت می کنه. کتابی که به بررسی افسردگی و علت های اون می پردازه. نویسنده کتاب معتقده که ما افسرده می شیم چون یک سری روابط حیاتی رو توی زندگیمون از دست دادیم.

شنیدن این پادکست هم برای من خیلی جذاب بود. هرچند خلاصه کتاب ها جایگزین خوندن کتاب نمی شن، اما اگر حوصله خوندن کتاب ها رو ندارید، گوش دادن به این پادکست می تونه گزینه خوبی براتون باشه.

چند پادکست خوب دیگه که باید حتما گوش بدیم

پادکست های خوب دیگه ای هم هستن که خیلی ها بهم پیشنهاد دادن، اما هنوز فرصت گوش دادن بهشون رو پیدا نکردم و بنابراین فعلا نظری نمی تونم راجع بهشون بدم:

  • هلی تاک
پادکست‌ هلی تاک به موضوعات توسعه فردی می پردازه. توی هر قسمت درباره یه مهارت یا یه موضوع صحبت می‌کنیم که فارغ از اینکه شما چند سالتونه، شغلتون چیه، هدفتون چیه، می‌تونه بهتون کمک کنه تا در مسیر موفقیت قرار بگیرین، پیشرفت کنین، و سطح رضایتتون رو از زندگی بالاترببرین.
  • رادیو مثلث
داستان تجربه آزار جنسی آدم ها از زبان و نگاه خودشون
  • پادکست چنل بی
در هر اپیزود گزارش یک ماجرای واقعی را به نقل از یک رسانه ی معتبر انگلیسی زبان برای شما تعریف می کنیم.
  • رادیو دیو
رادیو دیو، پادکستی فارسی است. هر اپیزود از رادیو دیو با پرداختن به فرهنگ یا موضوعی خاص از دریچه موسیقی، ادبیات و سینما تشویقمان می کند تا به دنیایی نو سرک بکشیم.

البته این ها بیشتر پادکست های عمومی بودن. پادکست های تخصصی زیادی هم هستن که می تونید در زمینه مورد علاقه خودتون اون ها رو پیدا کنید و گوش بدید.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

امیدوارم این مطلب بتونه بهتون کمک کنه تا توی این روزهای سخت از زمانتون بهتر استفاده کنید. شما هم اگر پادکست گوش می دید، پادکست های خوبی رو که می شناسید معرفی کنید.

پادکستمطالعهقرنطینهکتاب
یه مهندس صنایع که عاشق خوندن و نوشتنه!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید