ویرگول
ورودثبت نام
مجید جورکش
مجید جورکش
خواندن ۶ دقیقه·۴ سال پیش

5 چیز ساده که بعد از حذف اون ها از زندگیم ، شادتر شدم !


تا 2 سال پیش آدمی دمدمی مزاج و فوق العاده عصبی بودم و از زندگیم رضایت چندانی نداشتم . بعد مدت ها فهمیدم که باید این افکار منفی ، نارضایتی ها و ناراحتی ها رو از زندگیم دور کنم و بندازم تو سطل آشغال


بعد از خوندن چند مقاله و چند کتاب فهمیدم که :
خوشحالی حتما در اضافه کردن چیز های زیاد به زندگی نیست بلکه در بیشتر اوقات چند چیز باید از زندگیت به طور کامل حذف بشه تا خوشحالی رو تجربه کنی !

و اون چیز هایی که سعی کردم تقریبا کامل از زندگیم حذف کنم شامل موارد زیر میشه

1 - سعی کردم دیگه نه اخبار ببینم و نه اخبار بخونم :

کتاب اخبار را دنبال نکنید از رولف دوبلی
کتاب اخبار را دنبال نکنید از رولف دوبلی


بعد از خوندن کتاب اخبار را دنبال نکنید از رولف دوبلی فهمیدم که چه ظلمی با اخبار خوندن دارم به زندگیم میکنم و چه استرس و نگرانی به زندگیم وارد میکنم .
اقای رولف دوبلی میگه که 99 درصد اخبار و اتفاقات جهان نه توی زندگی ما تاثیر داره و نه ما میتونیم تاثیر خاصی روش بذاریم .

در معرفی کتاب میگه که :

كتابي كه اكنون در دستان خود داريد حاوي دلايلی براي عدم مصرف اخبار، تحقيقاتی در مورد تاثير خواندن اخبار و نكاتی در مورد چگونگی از بين بردن اين عادت است. عصر ديجيتال، اخبار را از يک نوع سرگرمی بی‌ضرر به يک سلاح كشتار جمعی تبديل كرده كه مستقيما سلامت روان ما را نشانه رفته است. ما بايد خود را از سر راه اين سلاح نابودگر كنار بكشيم. در اين كتاب دوبلی در ادامه آثار پيشين خود، به دنبال راهی برای داشتن يک زندگی آرام‌تر، به اخبار و نقشی كه در زندگی همه ما دارد، می‌پردازد و اخبار را عاملی مخرب در داشتن يی زندگی آرام و مانعي برا رسيدن به معنای زندگی مي‌داند.

برای مثال سقوط یک هواپیما در اقیانوس آرام شاید باعث ترس تو بشه و پرواز فرداتو کنسل کنی و بترسی ولی در حالی که از چندین هزار پرواز در یک روز 1 هواپیما سقوط کرده و شاید اصلا تاثیری تو پرواز فردا تو نداشته باشه . اخبار ترس رو هم تو زندگیت به وجود میاره .
کتاب میگه که :


شاید شما با خودتان بگویید که یعنی به اتفاقات جهان اهمیت ندهم ؟ به صد ها کودکی که در روز میمیرند ؟ به فلان اتفاق و منفجر شدن بمب در خاورمیانه ؟ خیر من نمیگویم اهمیت ندهید بلکه میگویم دنبال کردن اخبار دردی را درمان نمیکند و حتی باعث ناراحتی شما می شود اما اگر میخواهید اهمیت دهید و برای شما جان انسان ها مهم است به سازمان ها و موسسات مهم و خیریه کمک مالی دهید مطمئنا کمک مالی شما از خواندن اخبار شما بهتر خواهد بود !!

در نتیجه اخبار فقط باعث استرس و ناراحتی شما میشن برای خوشحالی بیشتر تو زندگیتون همین الان صفحه های اخبار رو توی اینستاگرامتون آنفالو کنید و اخبار تلوزیون رو نبینید اون ها از ناراحتی و استرس شما پول در میارند و چیزی که نصیب شما میشه فقط ناراحتیه !
همچنین پیشنهاد میکنم کتاب دیگر اخبار را دنبال نکنید از رولف دوبلی رو حتما بخونید .


2 - از قانون 20 درصد استفاده کردم



این یک قانون من در آوردیه (: که میگه آقا اون 20 درصد از چیز هایی که روی 80 درصد از خوشحالیت تاثیر منفی میزاره رو از زندگیت حذف کن چون همون 20 درصد باعث میشه اون 80 درصد خوشحالیت به 0 درصد برسه !!
حالا ممکنه اون 20 درصد یک مکان باشه که هر روز میری ، آدمای اطرافت باشه یا چیزای دیگه ....


3 - آدامای چرت و منفی رو از زندگیم حذف کردم

ممکنه همین الان درو برت پر باشه از آدمای مفی گرا و غرغرو که همش از همچی گله میکنن به جای اینکه کاری انجام بدند باید بگم که این تنها برای اونا بده بلکه تو زندگی تو هم تاثیر میزاره . من یکی ارتباطمو خیلی زود با این آدما کم کردم و یا کلا قطع کردم
جیم ران میگه که :

تو متوسط 5 نفر از آدمایی هستی که هر روز باهاشون تایمتو میگذرونی

پس آدمای اطرافت شامل همکارات ، دوستات و خانواده روی تو تاثیر زیادی دارند حالا ممکنه برات سخت باشه که ارتباطتو با این ها قطع کنی یا کم کنی پس سعی کن شرایطو تغییر بدی و یک کاری کنی که طرز فکر اون ها عوض بشه .


4 - دیگه تلاش نکردم خودمو به دیگران ثابت کنم


من هیچ مشکلی با داشتن اهداف بزرگ و بلند پروازانه ندارم اما قبلا من این اهداف رو فقط برای اثبات خودم به دیگران داشتم و به جای اینکه این ارزش ها رو برای خودم داشته باشم بیشتر به خاطر دیگران داشتم و کار های بزرگ انجام میدادم اما بعد ها فهمیدم که اگر بیشتر به جای اینکه به این فکر کنم که مردم درباره من چه فکری میکنند ، سراغ یادگیری چیز های جدید و رفتن دنبال اهداف جدید به خاطر پیشرفت خودم باشم مطمئنا موفق تر میشم و زندگی خوشحال تری خواهم داشت .
اگر بنای زندگیتون رو بر این اساس بزارید که دیگران درباره شما چه فکری میکنند و همیشه دنبال این باشید که خودتون رو کامل جلوه بدید زندگی سختی در پیش دارید پیشنهادم اینه که ارزش اصلی وجود خودتون باشه و اون چیزی که ازش لذت میبرید .

همیشه بعد از به دست آوردن یک هدف جدید یا یادگیری یک توانایی جدید این سوال رو از خودتون بپرسید:
اگر درباره این توانایی و هدفی که الان به دست آوردم به کسی چیزی نیمگفتم باز هم دنبالش میرفتم ؟؟
اگر جوابتون نه بود یعنی دارید برای دیگران زندگی میکنید و وقتشه توی روند زندگیتون تجدید نظر کنید !

5 - تردمیل هدونیک رو توی زندگیم کم رنگ کردم


تردمیل یا چرخه هدونیک چیه اصلا ؟؟


براساس پديده‌اي به نام انطباق هدونيک كه نام آن اولين‌بار در دهه 1970 ايجاد شد، همواره ميزانی ثابت از شادی صرف نظر از هر‌آنچه در زندگی رخ مي‌دهد،‌در انسان وجود دارد. اگر فردی ارتقا شغلی به دست آورد شاد شده و جشن می گيرد اما اين احساسات موقتی و زودگذر هستند.


در اوايل دهه 90 روانشناس بريتانيايی مايكل ايسنک از عطش دائمی براي شادتر بودن را به دستگاه تردميل تشبيه‌كرد،‌ از اين رو انطباق هدونيک امروزه به تردميل هدونيک نيز شهرت يافته‌است، به بيانی ديگر انسان درحال تلاش و دويدن برای رسيدن به شادی است،‌ اما اين دويدن روي تردميلی است كه هيچ پايان و مقصدی ندارد.


البته این اینطور معنی نمیشه که اصلا سعی نکنید در زندگی به چیزی برسید !! در عوض ، من سعی می کنم بدون اینکه شادیمو به اون ها وابسته کنم یا بدون اینکه خوشبختی خودمو به اون ها وابسته کنم ، به اهداف برسم.

این آزادی ، سهولت و آرامش بسیار زیادی ایجاد می کنه. و اگر هرگز تصادفاً داشته های خودمو از دست بدم ، اونقدر ویران نمیشم چرا که در وهله اول هرگز منبع خوشبختی من نبودند . این همچنین شامل دلبستگی من به زندگیه . ترس از مرگ و مرگ و میر من باعث شد که زندگی خودمو را با چسب مرگ ادامه بدم البته ممکنه بعضی ها بگن این این نوع از دیدگاه درباره مرگ باعث پوچی میشه ولی باید بگم اصلا اینطور نیست و این باعث میشه از زندگیت راضی باشی و برای داشتن دارایی هات ، شادی هات ، دوستات و خانوادت سپاس گذار باشی .






زندگی شادترزندگی خوشحال ترروانشناسیزندگیکتاب
دیجیتال مارکتر ، متخصص سئو و علاقه مند به کتاب
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید