ویرگول
ورودثبت نام
maryam hantooshzadeh
maryam hantooshzadeh
خواندن ۳ دقیقه·۳ سال پیش

مسئولیت پذیری چیست؟

مسئولیت پذیری – یک فرد مسئولیت پذیر چگونه عمل می کند؟

اقدامات بیانگر اولویتها هستند.
گاندی

مسئولیت پذیری یکی از نشانه های سلامت روان به شمار می آید.
حال به کمی عقب برگردید. نه خیلی زیاد …شاید همین 24 ساعت گذشته.

  • برنامه گذشته شما چه چیزی را به شما نشان می دهد؟
  • آیا عملکرد شما بیانگر خواسته ها و اهداف شماست؟
  • آیا فکر می کنید که بهتر می توانستید از 24 ساعت گذشته استفاده کنید؟

بد نیست گاهی یکی از روزهای زندگیتان رو مرور کنید و ببینید که آیا بهترین کارهایی را که باید انجام می دادید را انجام نداده اید؟ از خود بپرسید چقدر صادقانه به این سوال پاسخ می دهید….
برای اینکه مسئولیت پذیری خود را بسنجید ، به سوالات زیر پاسخ دهید.
حالات فعلی زیر را مطالعه کنید و ببینید کدام یک در زندگی شما بیشتر رخ می دهد؟

  1. من 100% مسئول اعمالم هستم.
  2. من 100% منفعل رفتار می کنم
  3. من100% با حواس پرتی رفتار می کنم
  4. من 100% واکنشی رفتار می کنم
  5. من 100% فعالانه رفتار می کنم

1- منفعلانه بودن در مسئولیت پذیری

موقعیتی که همه ما در مرحله ” شروع” تجربه می کنیم..
شما در این وضعیت نه به جلو می روید و نه به عقب; به آرامی می ایستید تا زمان بگذرد یا به عبارتی تلف شود.
دراین حالت هیچ اتفاق خاصی نمی افتد.
افراد مسئولیت پذیر منتظر نمانده و زمان یک ابزار برای موفقیت است.
آنها ماهرانه از این ابزار برای اهدافشان استفاده می کنند.

2- حواس پرتی

موقعیتی است که فقط می خواهیم زمانمان را پر کنیم.
بدون توجه به اینکه چقدر این کار مورد علاقه ماست و یا ما را درمسیر اهدافمان پیش می برد.
انرژی و تمرکز ما را صرف چیزهایی می کند که الویت ما نبوده و اصلا اهمیتی برای ما ندارند.
دراین موقعیت هیچ بهره وری رخ نمی دهد.
هدف خاصی ندارند، انگیزه های خود را نمی شناسند و نمی توانند الویت بندی کنند.

3- واکنشی

زمانی است که یک “چیزهایی” رخ می دهند و شما باید به آنها پاسخ دهید.
مثل موقعیت های اضطراری که شما سریعا واکنش نشان می دهید.; یا تا ایمیل یا پیامی می رسد، شما پاسخ می دهید.
پاسخ ها براساس اطلاعات یا تغییراتی هستند که برای شما رخ داده و شما باید به آنها پاسخ دهید.
وقتی شما واکنشی رفتار می کنید، امور اتفاق می افتند پیش از آنکه شما بتوانید به آنها پاسخ دهید.; این افراد مسئولیت کارهایشان را بر گردن موقعیت ها، شرایط و محدودیت ها می اندازند.

4- فعالانه

زمانی است که شما موفقیت های طولانی مدت را تجربه می کنید…; این روش شما را به اخذ نتایج عالی در پروژه ها می رساند.; افراد مسئولیت پذیر می دانند که چه کاری را در کجا، چگونه و چرا باید انجام دهند.; آنها منتظر نمی مانند، وارد بازی دیگران نمی شوند، قاطعانه رفتار می کنند و مسئولیت شکست هایشان را می پذیرند.

سوال این است :
چه فعالیت هایی در 24 ساعت گذشته مایه افتخار من بوده و کدام یک از آنها یک بهانه بوده است؟

تصور کنید :
تصور کنید که در یک روز از زندگیتان ناگهان می فهمید که می توانستید; هرچیزی که می خواسته اید را به دست بیاورید اگر فقط گام های ضروری را برمی داشتید…

چه احساسی پیدا می کنید؟ چقدر احساس آزادی و انتخاب دارید؟

دوباره به چهار گروه عملی توجه کنید…شاید از همین لحظه انتخاب های بهتری را پیش رو قرار دهید.
از خود بپرسید که این اقدامات چقدر شما را به هدف نزدیک کرده اند؟
در ادامه به فرم مشاوره فردی مراجعه کنید تا بیشتر مسیر خود را کنکاش نمایید.

منبع: مسئولیت پذیری چیست ؟

مسئولیت پذیریمریم حنطوش زادهکوچینگمشاور منابع انسانی
مدرس و مشاور منابع انسانی و کوچینگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید