ویرگول
ورودثبت نام
مریم خاکپور
مریم خاکپور
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

«آیا عشق در یک نگاه واقعی است؟» الهه عشق یونان باستان پاسخ می­ دهد!

من یک آفرودیت هستم. الهه زیبایی، جذابیت و شهوت در یونان باستان. حاصل اخته شدن اورانوس توسط پسرش. پسری که در واقع عضو بدن مذکور پدرش را در آب انداخته و طبق روایات یونانیان باستان، در اثر این واقعه، آفرودیت سوار بر گوش ماهی از میان کف آب بالا آمده و به ساحل رسیده است. این داستان را سر یکی از قرارهایی که رفته بودم پسرک آن ور میز برایم تعریف کرد وقتی که به او گفتم طبق تست روانشناسی کهن­ الگو من یک آفرودیت هستم.

وقتی از میان موضوعات متنوع مسابقه محتوابازها، که برعکس موضوعات تمام انشاء­های مدرسه جذاب بود، به عشق در یک نگاه برخوردم، با خودم گفتم:« مریم تو ساخته شدی که درباره این موضوع بنویسی!» البته در این دنیای مدرن درهم و برهم، نمی دانم نگاه را اولین باری در نظر بگیرم که عکس طرف را در میان انبوه عکس های پسرهای تکیه داده به ماشین و کت شلوار پوش بامبل دیده­ام، یا زمانی که در اینستاگرام چشمم به عکس گرد کوچک پروفایلش افتاده بود.

به عنوان یک الهه عشق، به شخصه عشق در نگاه اول را بارها و بارها تجربه کرده­ام. از آنجایی که از آن دسته افرادیم که هر بحثی پیش می­آید به دنبال حقیقت، دست به دامن پیردانا یا گوگل خودمان می شود، می­خواهم اول از همه برای شما بنویسم که آیا از نظر علمی عشق در نگاه اول واقعا وجود دارد؟ اگر وجود دارد چرا اتفاق میافتد؟ و بعد برای­تان تجربه ­های شخصی خودم را تعریف کنم.

مقالات روانشناسی در این رابطه را زیر و رو کرده­ام و آخرش فهمیدم عشق در نگاه اول وجود دارد و حدود 60 درصد از آدم­ها آن را گزارش می کنند. تحقیقات نشان داده است که افراد تمایل دارند در عرض چند ثانیه پس از ملاقات با یک شخص تصمیم بگیرند که آیا به صورت عاشقانه به آن­ها علاقه مند هستند یا خیر و این تصمیم تقریباً آنی، به ترکیبی از نشانه های فیزیکی و روانی بستگی دارد که در نگاه اول در مورد آن شخص دریافت می کنند.

در ادامه باید بگویم که روانشناسان نمی توانند یک چیز زیبا را برای ما نگه دارند و گزارش کرده­اند که عشق در نگاه اول با زیبایی و جذابیت فرد رابطه مستقیم دارد و در واقع مردم کشش فیزیکی را با عشق اشتباه می گیرند. هورمون هایی مانند سروتونین و دوپامین که کارشان به ترتیب، جاری کردن حس خوب و ایجاد لذت است، وارد عمل می­شوند تا احساسات عجیبی در آدم ایجاد کنند تا باور کنی یک اتفاقی افتاده است.

در واقع، هرچه جذابیت فرد برای شما بیشتر باشد احتمال عشق در نگاه اول با آن فرد، افزایش پیدا می کند. این نشان می دهد که اکثریت افرادی که ادعا می کنند در نگاه اول عاشق شده­اند در واقع در نگاه اول شهوت را تجربه کرده­اند.

احساسات شدید اشتیاق و هیجان مرتبط با عاشق شدن حاصل مجموعه­ای از واکنش های عصبی شیمیایی است که توسط سیستم پاداش مغز و انتقال دهنده عصبی دوپامین تغذیه می شود. این واکنش شیمیایی فرد را برمی انگیزد تا به دنبال نزدیکی و صمیمیت باشد. حس جاذبه­ای که فرد این این فرآِیند تجربه می­کند، شبیه حسی است که یک فرد معتاد به مواد مخدر تجربه می کند. تحقیقات هلن فیشر، رفتار شناس، نشان می‌دهد که این سیستم پاسخ به محرک عاشقانه از نظر تئوری می‌تواند به صورت آنی فعال شود و همان عشق در یک نگاه را شکل بدهد.

در تحقیقی در سال 2017 درباره عشق در نگاه اول، محققانی که از حدود 400 زن و مرد درباره تجربه­­ شان پرسش و پاسخ کردند. نتایج این تحقیق را در ادامه باهم بخوانیم.

· عشق در نگاه اول فقط یک خاطره ساختگی نیست.

برخی محققان معتقد بودند که افراد پس از شکل دادن رابطه، خاطره ساختگی می­سازند که از همان نگاه اول عاشق آن فرد شده ­اند. گرچه این خطا ممکن است در مغز اتفاق بیفتد اما افراد زیادی هم دقیقا پس از آشنایی با فردی عشق را گزارش می­دهند.

· مردان بیشتر از زنان عشق در نگاه اول را گزارش می دهند.

و بازهم مردان نظرباز...

· عشق در نگاه اول معمولاً دوطرفه نیست.

واقعیت تلخی که باید بپذیریم حتی عشق در حالت­های دیگر هم ممکن است دوطرفه نباشد.

· عشق در نگاه اول واقعا عشق نیست.

به عنوان دختری یک لنگه پا مانده میان دهه هشتادی و دهه هفتادی بودن، اولین باری که عشق در یک نگاه را تجربه کردم، وقتی بود که عکس او را در فضای بنفش رنگ وایبر دیدم. چهارده سال و نیمه بودم و تا به حال حسی شبیه به آن را تجربه نکرده بودم.

بعد از 7 ماه رابطه با عشق اولم فهمیدم نه! عشق تنها احساسات لحظه­ای و تپش قلب نیست. برای خودش منطقی باید داشته باشد و نوع سالم و ناسالمی دارد. با گذشت 6 سال، آخرین بار یک سال پیش بود که باز در دام عشق در یک نگاه افتادم. اگر مثل من فردی باشید که روابط عاطفی مختلفی تجربه­ کرده است و در عین حال به عاشق شدن اهمیت زیادی می­دهد، حتما می دانید که حتی وقتی تصور می­کنی دیگر فقط منطقی به رابطه نگاه می­کنی باز در دام آن حس هیجانی می­افتی و آرزو می­کنی این بار مانند فیلم­های سینمایی و رمان­های نوجوانی­ات همه چیز خوب پیش برود.

آن زمان هم بعد از تجربه تمام کردن یک رابطه دو ساله و سرقرار رفتن با پسرهای مختلفی که از نظرم خیلی از بدیهیات ارتباط اجتماعی را بلد نبودند، برای پسری با موهای فرفری قهوه­ای و چشمان روشن همراه با لک و پیس­های کوچکی بر روی دستانش قلبم به تپش افتاد. اما او هادس بود، خدای دنیای مردگان و روحیاتش دقیقا برعکس من آفرودیت شیطون و اجتماعی بود. با این وجود من حس جاذبه عجیبی نسبت به او داشتم. این جاذبه نتیجه­ای هم نداشت و با فاصله گرفتن او و بیخیال شدن من به پایان رسید.

اما در آن زمان این تجربه به من نشان داد حتی بعد از تلخی یک رابطه دو ساله ناموفق و دلتنگی مستمر، می توانم عشق را، حتی به غلط تجربه کنم. من فکر می­کنم عشق در یک نگاهاگرچه عشق واقعی نیست، اما هیجانی است که در میان زندگی روزمره می­تواند به ما یادآوری کند که عشق چقدر زیبا و ضروری است. انگیزه­ای است که باعث می­شود از ناامیدی نسبت به پیدا کردن نیمه گمشده­مان دست برداریم و بار دیگر پس از شکست­های مختلف برای عشق قدم برداریم. به نظر من عشق در نگاه اول راه طبیعی است که ما انسان­ها را هل بدهد تا از عشق ناامید نشویم و دست از دنبال کردن آن برنداریم.

عشقدیتنگاهآشناییعشق در یک نگاه
با کلمات نفس می کشم!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید