مسعود شمیرانی
مسعود شمیرانی
خواندن ۹ دقیقه·۴ سال پیش

تفاوت بین گروه کانونی (Focus Group) و کارگاه ایده پردازی (Ideation Workshop) چیست؟


عکس تزیینی است.
عکس تزیینی است.


خب، تا حالا از خروجیه بخش تحقیق، پرسونا و سفر مشتری در آوردیم. فهمیدیم نقاط درد کاربر تو هر مرحله از جریان کاری کاربر (User Flow) چیه و مشکلات در اومده، حالا بریم ببینیم گام بعدی چیه!


- گروه کانونی (Focus Group) چیست؟
- کارگروه ایده پردازی (Ideation Workshop) چیست؟
- کارگاه نیازمندی (Requrement Workshop) چیست؟
- 7 گام های اساسی که باید برای اطمینان از موفقیت در کارگاه ایده پردازی رعایت کنید.
- حرف پایانی
- منابع





مستند گروه کانونی
مستند گروه کانونی


گروه کانونی یا متمرکز (Focus Group) چیست؟

به این شکله که 8 تا 10 نفر آدمو از طیف های مختلف که مشکلات اونا از قبل تعریف شده و نزدیک به همه رو میاریم تو جلسه، و جلسه به فرم طوفان ذهنی گروهی می گرده و گرداننده باید کاملا خنثی عمل کنه و اگه پروتوتایپ آماده بود، به جمع نشون بده. این جلسات برای استخراج اطلاعات خیلی خوبه (به این دلیل که بازخورد آنی از کاربر می گیریم) ولی برای تصمیم گیری خوب نیست.

اهداف یک گروه متمرکز می تواند متفاوت باشد:

- برای کشف یک موضوع و کسب بینش ("مردم چگونه خرید خانه را تجربه می کنند؟")
- برای تأیید و آزمایش یک فرضیه، مفهوم یا موضوع (" برای سرمایه گذاری روی رهن شخص دیگری چه فکری می کنید؟")
- برای به دست آوردن یک احساس کلی نسبت به بازار، بخش مشتری یا مارک تجاری ("نام تجاری X چه انجمن هایی را به ذهن شما مخاطره می کند؟")

بنابراین به طور کلی می توانیم بگوییم که تشکیل یک گروه کانونی به شما کمک می کند تا از یک موضوع، مارک ، مفهوم یا محصول خاص، درک بهتری داشته باشید. گروه کانونی اگرچه از نظر کمی قابل اندازه گیری نیست
اما ابزاری عالی است که در مدت زمان کوتاهی بینشی عمیق به شما می دهد.

کارگاه نیازمندی
کارگاه نیازمندی


کارگاه نیازمندی (Requirement Workshop) چیست؟

برخلاف گروه های کانونی، تو کارگاه های نیازمندی آدم ها در مورد همه مشکلات صحبت می کنند و از حوزه های مختلف میان. از مزایای این متد، بازخورد سریع در مورد تصمیمات بزرگ هست. چون کاربر ها، طراحان، توسعه دهنده ها با هم جمع می شوند، المان های بی مورد راحت پیدا میشه، فقط گرداننده باید حواسش به این موضوع باشه اعضای تیم به دنبال اقناع کاربر و یا وسوسه توضیح دادن، نباشن و به دنبال پیدا کردن راه حل باشند.





کارگاه ایده پردازی (Ideation Workshop) چیست؟

کارگاه ایده پردازی محرک های جدیدی را معرفی می کنند و مهم است که مکانی را خارج از فضای کار طبیعی خود انتخاب کنید. ایده پردازی به معنای ارائه هرچه بیشتر ایده است. در این مرحله، مهم نیست که از نظر فنی امکان پذیر است یا خیر! کارگاه های ایده پردازی یک منطقه بدون قضاوت هستند و معمولا اعضا خارج از چارچوب فکر می کنند.

7 گام های اساسی که باید برای اطمینان از موفقیت در کارگاه ایده پردازی رعایت کنید:

1. افراد مناسب را دعوت کنید

ایده پردازی به ترکیبی از دیدگاه ها نیاز دارد. هنگام برنامه ریزی کارگاه خود، نه تنها افرادی که روی پروژه کار می کنند (طراحان، نویسندگان محتوا، توسعه دهندگان)T بلکه کسانی که مخاطبان شما را می شناسند نیز در نظر بگیرید.

همکاران شما در زمینه بازاریابی و خدمات مشتری ممکن است در روند طراحی متخصص نباشند، اما آنها می توانند دیدگاه های اساسی در مورد کاربران هدف شما ارائه دهند. بنابراین، هنگام تنظیم لیست مهمانان، خارج از چارچوب فکر کنید. مهم است که به تعداد معقولی از شرکت کنندگان پایبند باشید. در حدود 8-10 "ایده پرداز" بهینه است.

2. یک گرداننده تعیین کنید

برای اطمینان از اینکه جلسه بدون دردسر اجرا می شود، به یک گرداننده اختصاصی نیاز دارید. گرداننده مسئولیت هدایت کارگاه و نگه داشتن همه افراد در مسیر را بر عهده دارد. او جلسه را با یک بیانیه مختصر افتتاحیه، توضیح دادن اینکه کارگاه برای چه کاری برگزار می شود و یک نمای کلی از برنامه سفر، آغاز می کند. این وظیفه گرداننده است که تأکید کند که کارگاه یک منطقه بدون قضاوت است!

مجری ایده پردازی به موارد زیر احتیاج دارد:

- یک بیانیه کوتاه کوتاه
- یک برنامه سفر مشخص با زمان بندی: به عنوان مثال مقدمه (2 دقیقه) ، فعالیت یخ شکن (5 دقیقه) ، طرح مسئله (2 دقیقه) ، تکنیک ایده پردازی 1 (10 دقیقه) ، تکنیک ایده پردازی 2 (10 دقیقه) و غیره.
- کرونومتر برای زمان بندی هر فعالیت.
- قلم و کاغذ برای یادداشت برداری و ضبط ایده ها.

اگر خودتان این نقش را به عهده گرفتید ، حتماً از طراح دیگری دعوت کنید تا جایگاه خود را در تیم ایده پردازان پر کند!

3. مکان مناسب انتخاب کنید

هنگام اجرای کارگاه ایده پردازی مکان همه چیز است. معرفی محرک های جدید ضروری است، بنابراین باید گروه را از محیط معمول خود خارج کنید. در همان زمان، شرکت کنندگان در کارگاه شما باید احساس راحتی کنند. اطمینان حاصل کنید که مکانی با فضای کافی، نشیمن راحت، نور مناسب و در بهترین حالت، جایی که مزاحمت ایجاد نکنید.

همچنین آوردن لوازم جانبی ایده خوبی است. در مورد زمینه جلسه و چالش طراحی مورد نظر خود فکر کنید. اگر می خواهید برای برنامه جدید خود نامی بیاورید، ممکن است بازی های کلمه ای مانند Scrabble یا Boggle یا ایرانیزش میشه مافیا!، به همراه داشته باشید. اگر در حال طراحی رابط کاربری برای یک برنامه آشپزی هستید، ممکن است برخی از کتابهای آشپزی سنتی را برای الهام گرفتن به همراه داشته باشید. هر چیزی که باعث تحریک گروه و ایجاد جرقه ایده شود، مورد استقبال قرار می گیرد!

4. لیستی از سوالات "چگونه ممکن است" تهیه کنید

اینجاست که بیان مسئله شما مطرح می شود. در بیان یک مسئله، چالش طراحی مورد نظر برای حل آن مشخص شده است. این موضوع بر روی کاربر و نیازهای وی متمرکز است: "افراد بالای 50 سال به یک روش بدون دردسر برای ارتباط با افراد همفکر در منطقه محلی خود احتیاج دارند" و یا "کاربران به یک روش آسان برای نظارت بر میزان مصرف آب به صورت روزانه نیاز دارند"

در ابتدای کارگاه ایده پردازی خود، لیستی از سوالات "چگونه ممکن است" را بر اساس بیان مشکل خود تهیه کنید. قالب "چگونه ممکن است ما" چالش اصلی را به اقدام قابل اجرا تبدیل کند ، لیستی از سوالاتی را که می خواهید در طول جلسه ایده پردازی پاسخ دهید. مثلا:

"چگونه ممکن است افراد بالای 50 سال را به یک سرویس دوست یابی جذب کنیم؟"

"چگونه ممکن است جامعه ای با سن بالای 50 سال ایجاد کنیم؟"

"چگونه ممکن است به کاربران اطلاع دهیم که با کاربری دیگر مطابقت دارند؟"

"چگونه ممکن است کاربران را به گفتگو و تعامل تشویق کنیم؟"

5. یخ را بشکنید

موفقیت در کارگاه ایده پردازی شما تا حد زیادی به میزان آرامش شرکت کنندگان بستگی خواهد داشت. با شروع جلسه با چند تمرین یخ شکن ، گروه را در آرامش قرار دهید. برخی از یخ شکن های ساده و در عین حال موثر عبارتند از:

- یخ شکن یک کلمه ای: از هر یک از شرکت کنندگان بخواهید حال و هوای فعلی خود را فقط با یک کلمه توصیف کنند.

- دو حقیقت و یک دروغ: شرکت کنندگان دو گزاره واقعی و یک دروغ در مورد خود عنوان می کنند. آیا سایر شرکت کنندگان می توانند دروغ را تشخیص دهند؟

6. تکنیک های ایده پردازی خود را انتخاب کنید

بدون برخی از تکنیک های ایده پردازی آزمایش شده، کارگاه ایده پردازی نخواهد بود. تکنیک های ایده پردازی در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، طوفان بدن یکی از روشهای ایده پردازی جسمی است. در طی طوفان بدن، شما یک تجربه فیزیکی ایجاد می کنید که نشان دهنده مشکلی است که می خواهید حل کنید. این کار را می توان با استفاده از نمونه اولیه کاغذی یا دیجیتالی، افراد واقعی یا لوازم جانبی انجام داد. هدف این است که شرکت کنندگان در کارگاه خود از نزدیک مشکل را تجربه کنند و بنابراین تصور راه حل های بالقوه را آسان تر کنند. در ادامه به سایر متد های ایده پردازی اشاره خواهد شد.

7. ایده های خود را جمع کنید و مراحل بعدی را مشخص کنید

در طول کارگاه ، مهم است که تمام ایده های ارائه شده را ثبت کنید. این معمولاً وظیفه گرداننده است. در پایان جلسه، پانزده دقیقه همه ایده ها را با صدای بلند بخوانید و اطمینان حاصل کنید چیزی را از دست ندادید.

در حالی که جلسه ایده پردازی زمان ارزیابی ایده ها یا قضاوت درمورد قابل قبول بودن آنها نیست، شما می توانید از ایده پردازان خود بخواهید که به راحتی و فقط با نشان دادن دست، به ایده های مورد علاقه خود رای دهند. با تشریح مراحل بعدی کارگاه را جمع بندی کنید: با ایده هایی که شرکت کنندگان شما ارائه داده اند چه خواهید کرد؟

خروجی های این بخش تحقیق را به حالت Design، ریفرموله (Reformulate) می کنیم. یعنی به قالب طراحی، صورت مساله را تحلیل می کنیم.مثال:

Design a search result page to enable users to browse and narrow down their results with greater ease than present.

از تکنیک های ایده پردازی می توان موارد زیر را نام برد: (2 متد مورد علاقه من Craze 8 و Design Studio هست که در ادامه توضیح میدم.

Brainstorming, Braindumping, Brainwriting, Brainwalking, Worst Possible Idea, Challenging Assumption, Mindmapping, Sketchstorming, Bodystorming, Analogies, Movement, Crowdstorming, Creative Pause, Craze 8, Design Studio

تکنیک Craze 8

اجرای این تکنیک بسیار سادست. به هر عضو تیم 1 کاغذ آچار، ماژیک و 2 تا Sticky Dots داده و هر کاغذ را تا میکنیم تا 8 تا باکس تشکیل شه، 8 دقیقه زمان میدیم تا 8 تا طرح بزنن. وقتی زمان تمام شد، هر کسی 3 تا از ایده هاشو انتخاب میکنه و 6 دقیقه زمان میدیم تا بیشتر رو ایده هاشون کار کنن و بعد بیان present کنن و در پایان هر کسی با 2 تا Sticky Dots که داره امتیاز میده و کل امتیاز هارو جمع می کنیم و ایده ای که بیشترین امتیاز داشت، انتخاب میشه.

به همین سادگی!
به همین سادگی!


تکنیک Design Studio

این تکنیک معمولا 3 ساعت زمان می بره و 5 تا 8 نفر شرکت می کنند. فرآیند به این شکل هست که اول صورت مساله تعریف میشه و هر کسی جدا طراحی می کنه و میاد present میکنه و بقیه نظر میدن. سپس، با یکی که طرحش نزدیک بوده هم تیمی میشه (Team up) و دوباره روی طرح کار میکنن و بر میگردن دوباره present میکنن و بقیه تیم نظر میده. تو این تکنیک تقسیم زمان (Time Splitting) خیلی مهمه. 45-15 دقیقه در مورد مساله صحبت می کنیم. اگه 5 نفر باشیم، هر کی تو 10 دقیقه، تو ورق A3، یه طرح میزنه، نفری 3 دقیقه زمان present در نظر گرفته میشه و ایده های نزدیم به هم دوباره هم تیمی میشن (Pair up) و 10 دقیقه دوباره زمان میدیم تا کارشون تموم شه و فرآیند present 3 دقیقه ای شروع میشه تا نهایتا همه تیم به یک ایده واحد برسن.




حرف پایانی

ترکیب هر دو متد منتج به گرم شدن مغز برای شروع مسابقه می شود. دلیل اینکه من اغلب هر دو متد را در یک جلسه (اغلب 4 تا 5 ساعت بطول می کشه) با هم ترکیب می کنم به این دلیل است که به رسیدن به نتایج بهتر کمک می کند. چون ابتدا، شما مغز را با یک بحث عمیق "تأمل کلامی" یا فکری در مورد یک موضوع خاص (یعنی گروه متمرکز) گرم می کنم و پس از آن شرکت کنندگان به طور خودکار شروع به ترکیب و پردازش نتایج و استفاده از آن می کنند. این ایده فوق العاده برای پیشرفت است. و سپس با استفاده از کارگاه های ایده پردازی، ایده های واحد ترسیم و سپس به حالت حل مساله، در قالب طراحی، فرموله میشن.

ممنون بابت زمانی که گذاشتین و امیدوارم مفید بوده باشه براتون. موفق باشید.




منابع

uxplanet
uxdesign

کارگاه ایده پردازیگروه کانونیتجربه کاربریرابط کاربری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید