ویرگول
ورودثبت نام
Mst
Mst
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

شخصیت قوی


دوستی دارم که به مفهوم "قدرت شخصیت" علاقه دارد و گاهی با من راجع به آن صحبت می‌کند. اوایل مفهوم برایم تازگی داشت و معنایش را خوب نمی‌فهمیدم. نه اینکه حالا معنای دقیق آن را بدانم، فقط به تجربه نشانه هایش را می‌شناسم.


مثال آن دوست از شخصیت قوی، همیشه کاراکتر "ویتو کورلئونه" در فیلم پدرخوانده بود. نه به خاطر رئیس مافیا بودنش، و نه به دلیل ثروت یا شهرتش، بلکه به خاطر خود ویتو کورلئونه بودنش!

قدرت شخصیت به پشتوانه نیاز ندارد و پشتوانه‌اش خودش است. در واقع شخصیت قوی ویتو کورلئونه او را پدرخوانده کرد، گرچه اینطور به نظر می‌رسد که پدرخوانده بودن او را ویتو کورلئونه کرده است. درک ظرافت این موضوع مهم است.


مهم ترین خصوصیت شخصیت قوی این است که به خودش تکیه دارد. خصوصیت دیگر اين است که کمتر تحت تاثیر اطرافیان است و قادر است در مواقع لازم کارهای خلاف عادت انجام دهد. نه اینکه هرکس خلاف عادت رفتار کرد، لزوما شخصیتی قوی دارد؛ اما شخصیت قوی در طی کردن مسیر به خودش تکیه میکند، نه به عادت ها یا فشارهای بیرونی. خصوصیت دیگر و کمی تلخش این است که توان کنار گذاشتن هرچیز یا هرکسی را دارد، حتی شما دوست عزیز!

بدجنس یا بی عاطفه نیست اما اگر ضرورت ایجاب کند، قادر است از عواطف بگذرد. اگر از نزدیکانتان کسی شخصیت قوی دارد، باید این را بدانید که اگر لازم باشد از زندگی اش حذف می‌شوید، هر نسبتی که با او داشته باشید. این را گوشه ذهنتان نگه دارید تا چیز دیگری برایتان تعریف کنم.


دوست دیگری دارم که از همان شخصیت های قوی است. آدم دوست داشتنی است. همه عمر تکیه اش به خودش بوده و به قول معروف خودش، خودش را زاییده است. هرچه دارد، خودش به دست آورده و به طرفه العینی می‌تواند از همه‌اش بگذرد. مال دنیا، عزیزانش و هرچیزی که فکرش را بکنید. آدم عجیب و وارسته‌ای است و البته با این خصوصیاتی که دارد کمتر کسی قادر به درک کردن اوست. یک بار که صحبت می‌کردیم، چیزی به من گفت که از خاطرم نرفت. گفت روزی در جمع دوستانش راجع به خصوصیات همدیگر صحبت می‌کردند؛ طی آن گفت‌وگو دوستانش متفق القول به او گفته بودند که در حضور او عذاب وجدان می‌گیرند، زیرا او زیادی خصوصیات خوب دارد و باعث می‌شود آن ها به نوعی احساس حقارت یا کافی نبودن کنند. آن دوست من که قادر بود در لحظه ای از همه دنیا بگذرد، در گوشه ای از ذهنش این حک شده بود که : "من بدم، زیرا دوستانم در حضور من احساس بدی دارند".

شبیه این اتفاق را در شخصیت‌های قوی دیگر هم دیده‌ام.

گرچه قوی هستند و توان گذشتن از هرچیزی را دارند، اما بعضی جملات راجع به خودشان بدجوری در یادشان می‌ماند.

می‌دانید چه اتفاقی می‌افتد؟ شخصیت‌های قوی ما را گول می‌زنند. آن‌ها با قوی بودنشان باعث می‌شوند یادمان برود انسانند و خصوصیات طبیعی انسانی دارند.بی‌ربط است ولی یاد لحظه‌ی مرگ ویتو کورلئونه در فیلم افتادم. لحظه‌ای که داشت با نوه‌اش بازی می‌کرد و پوست پرتقالی را به‌جای دندان‌های دراکولایی در دهانش گذاشت و همان لحظه قلبش گرفت. کسی نفهمید او در حال مرگ است زیرا به نظر می‌رسید هنوز دارد ادای دراکولا را در می‌آورد.

شخصیت‌های قوی چنین هستند. آن‌ها واقعا ظاهر دراکولا دارند و دروغ هم نیست. اما آن‌چه دیده نمی‌شود این است که دراکولا‌ها هم قلب دارند!

اگر دوستی با شخصیت قوی دارید، لازم است هوایش را بیش‌تر داشته باشید. زیرا اگر در حال مرگ باشد، دندان‌های دراکولایی‌اش این را به شما نخواهد گفت.



شخصیت قویپدرخواندهسینماهویتتحلیل
من بیش‌تر از نوشته‌هایم هستم!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید