ویرگول
ورودثبت نام
مهدی هاشمی؛ یک یادگیرنده
مهدی هاشمی؛ یک یادگیرنده
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

سرگرمی؟ تو جیباته!

ایده این متن اوایل روزهای قرنطینه کرونایی به ذهنم زده بود و پیش‌نویس اون هم البته یک سالی می‌شد که نوشته بودم! ولی متن کامل رو به تازگی روی وبلاگم منتشر کردم و اما برای اینجا سعی کردم خلاصه‌ای از اون رو بنویسم. پس اگر مایل به مطالعه بیشتر بودید می‌توانید متن کامل رو اینجا بخوانید.


Photo by Joshua Newton on Unsplash
Photo by Joshua Newton on Unsplash


اگر جزو اون دسته از آدم‌هایی نیستید که خیلی حوصله‌تون سر بره و با کلی سرگرمی روزانه و هفتگی سر و کار دارید این متن شاید کمکی به شما نکنه، ولی شما می‌تونید با تکمیل اون تو بخش کامنت‌ها به دیگران کمک کنید. پس یه نگاه کلی بندازید، ببینید چه ایده‌های سرگرم‌کننده‌ای هستند که شما روزانه دارید حالشو می‌برید ولی من به اونا اشاره‌ای نکردم.

میخوام دربارهٔ سرگرمی‌هایی بنویسم که اغلب تو جیبی هستند مثل موبایل، تبلت یا یک فلش چند گیگ پر از فایل سرگرم کننده؛ سرگرمی‌هایی که اگر کمی هوشمندانه باهاشون برخورد کنیم میتوانند کارکرد دوره‌های آموزشی رو هم برامون داشته باشند.

Photo by GR Stocks on Unsplash
Photo by GR Stocks on Unsplash


در توئیتر هم نظرسنجی‌ای کرده بودم در رابطه با سلیقه سرگرمی مخاطبانم که به دلیل مشارکت پایین داده جذابی از آن استخراج نشد. پست نظرسنجی اینجاست

سرگرمی‌های تصویری مثل فیلم، سریال و آموزش تصویری

سعی کنید برای خودتون تمام گزینه‌های موجود رو در دسترس داشته باشید. تلویزیون محلی، شبکه‌های محلی و ماهواره ای. از گزینه تلویزیون‌های اینترنتی استفاده کنید که همان برنامه‌های تلویزیون رو توی زمان دلخواه خودتون تماشا کنید. از شبکه‌ها و سایت‌های ارائه دهنده فیلم و سریال استفاده کنید و گزینه اتصال (لپ تاپ، گوشی، تبلت) به دستگاه پخش خانگی رو برای خودتون مهیا کنید.
شاید بعدا در مورد نحوه انتخاب سرویس‌ها و مزایا و معایب هر کدام نوشتم. اما علی الحساب چندتا سرویس دم دست و مطرح رو میگم که دستتون بیاد در مورد چه چیزهای صحبت میکنم.

تلویزیون محلی و شبکه‌های ماهواره‌‌ای سرویس‌های اینترنتی (آپارات، آیو، تلویبیون، GLWIZ) یا اپ شبکه‌های ماهواری و…
فیلیمو، نماوا، فیلم نت
نت فلیکس
یوتیوب، یوتیوب و یوتیوب

اگر گشت و گذار در اینستاگرام هم جزو سرگرمی‌های تصویری شماست پروفایل من را هم اینجا دنبال کنید، برخی اوقات پست و استوری‌هایی را قرار می‌دهم.
Photo by Portuguese Gravity on Unsplash
Photo by Portuguese Gravity on Unsplash


سرگرمی‌های خواندنی مثل کتاب، مجله، وبلاگ/وبگردی

یکی دیگر از روش‌های خوب و جذاب سرگرمی مطالعه است. حالا بین هر کدام فرق زیادی است، کتاب خواندن و وبلاگ خواندن خیلی با هم تفاوت دارد. اما اگر به غیرت کتابخوانی شما برنمیخورد عجالتاً من این موارد را با هم زیر یک دسته بندی قرار داده ام: مطالعه؛ فرقی نمیکند که منبع تغذیه چه باشد، اصل مطلب این است که ما در این روش با مطالعه متن روبرو هستیم. کاری که ممکن است برای خیلی‌ها فی النفسه حوصله سر بر باشد. اما ایرادی ندارد. خبر خوش این است: همین که تا اینجای متن را خوانده‌‌اید یعنی می‌توانید آن را هم ادامه دهید زیرا شما پتانسیل پیوستن به گروه افرادی که از این راه خوراک تهیه میکنند برای حوصله شان را دارید.

پس این نکته را فراموش نکنیم که ما داریم درباره سرگرم شدن صحبت میکنیم. اگر میخواهیم سرگرم باشیم، مطالعه یک راه خیلی خیلی شیرین و جذاب است، که خودش حوصله میخواهد. حواستان باشد که وقتی بی‌حوصله بودید سخت است بتوانید با این روش خودتان را سرگرم کنید. تلاش کنید برنامه‌‌ای برای این کار داشته باشید که قبل سر رفتن حوصله به سراغش بروید.

شاید بعدا که حوصله کردم در مورد زمان‌ها و انتخاب‌های شخصی خودم بنویسم؛ باشد که به یک نفر در انتخابش کمک کند.
این نکته را هم اضافه کنم، من چند سالی هست که این سرگرمی‌ها جزو جدایی ناپذیری از زندگی‌‌ام شده‌‌اند ولی در دوره‌های زمانی مختلف کم و زیاد میشوند و به یک دیگر زمان قرض میدهند ولی خب قطع نشده‌‌اند و این یعنی تا شقایق هست… ها؟ آهان اون یک جای دیگه بود. خلاصه خواستم بگم که تا این سرگرمی‌ها هستند، میتونم امیدوار باشم به زندگی مفیدتر.

من به جز پروفایلم در ویرگول که نوشته‌های کامل خود را اینجا منتشر می‌کنم، بر روی توئیتر هم خرده نوشته‌هایم را قرار می‌دهم.
Photo by NMG Network on Unsplash
Photo by NMG Network on Unsplash

سرگرمی‌های صوتی چون پادکست، موسیقی و حتی رادیو!

از روش‌های جدید و پر استفاده این روزهای خودم میتوانم به گوش کردن پادکست اشاره کنم. با توجه به اینکه روزانه برای رفت و برگشت به محل کارم و خانه حداقل دو ساعت را پشت فرمان سپری میکنم، یکی از بهترین روش‌های سرگرم کننده برای من پادکست است. این روزها خدا رو شکر بازار پادکسترهای ایرانی هم داغ است و کلی پادکست اینترنتی در حال ساخت و انتشار توسط فارسی زبانان است همین امر باعث شده که این حوزه از سرگرمی پر مغزتر بشود.

برای استفاده از نرم افزار کست‌باکس اینجا کلیک کنید

در انتها باید بگویم که: یک سری سرگرمی‌های دیگر هست که من یا انجامشان نمیدهم یا به قدری کم انجام داده‌‌ام که هنوز جزو اعمال جدایی ناپذیر زندگی‌‌ام نشده اند. فقط میتوانم در حد آشنایی خودم به آن‌ها اشاره کنم و شما اگر در هر زمینه دیگری شبیه به این‌ها تجربه‌‌ای داشتید حتما در بخش کامنت‌ها آن را اضافه کنید؛ زیرا حتماً به غنی‌تر شدن محتوای بالا کمک میکند.
ورزش، دویدن و دوچرخه سواری و کوهنوردی در فضاهای باز و یا حتی پیاده روی در پارک نزدیک محل کار یا سکونت.
نقاشی، موسیقی و ساز
تولید محتواهای متنی، تصویری و صوتی در شبکه‌های اجتماعی
آشپزی، شیرینی پزی و حوزه خوراکی ها.

شما بنویسید؛ سرگرمی پیشنهادی شما چیست؟ اصلا یک دسته بندی جدید بگویید که من به آن اشاره نکردم



سرگرمیفیلم و سریالمطالعه و کتابخوانیموسیقی و پادکستورزش
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید